|
Eva Swahn
08-10-2003, 23:58
Nu är jag så trött på att inte ha nån ordning på kläder och linne, ren och smutsig tvätt, högar med sånt som ska in i skåp, högar med sånt som måste lagas, högar med sånt som måste strykas.
Nu ska det bli ORDNING! Jag ska möblera mitt stora badrum med hyllor och lådor och annat som befrämjar självdisciplin och reda. Här ska jag kunna sortera både rent och stryknödigt. Inga högar längre i soffor och på skrivbord som de små älskade loppsamlarna bäddar och bygger bo i med sina jordiga tassar. Ibland åker tvätten bara ur och i tvättmaskinen för att kattfan har haft det mysigt bland örngotten. Ut med det otympliga torkskåpet från badrummet och in med nått hyllsystem från Ikea.
Nu undrar jag: kan man stryka i badrummet också? Får man ha strykjärn där? Finns det kortbenta strykbord som man kan sätta på arbetsbänk?
(En filosofisk undran: när är tvätt tvätt och när är den kläder?)
CITAT En filosofisk undran: när är tvätt tvätt och när är den kläder? när kläder som måste tvättas ligger redo eller i oreda innan tvätt och efter tvätt innan de är redo att hängas/läggas i garderob/byrå/hurts eller i oreda på nån stol Om man vill leka rysk roulett (stavning) så kan man ha strykjärn i badrum, men jag tror inte det är tillåtet, varjefall inte 220Volt. När jag byggde så fick man endast ha 115V avsedd för rakapparat i badrum. Men är du modig så kan du bada och stryka samtidigt Strykbrädor att ställas på bord finns eller fanns när jag var liten. Pass bara upp så inte k...fan åker i tvättmaskin när han ligger i ett örngott.
Perilla
09-10-2003, 07:09
Vi har en jordfelsbrytare på uttaget i badrummet, alltså 220V. Skulle kunna stå och stryka där inne om jag ville det. Fast jag hör till dom som inte stryker särskilt ofta och då helst framför TV:n så jag slipper tänka på vad jag gör...Ibland minns jag min mor som strök pressveck på pyjamasbyxorna...tacka vet jag jeans och skrynkelfria kläder!
cissi i onsala
09-10-2003, 07:10
Har du jordadkontakt och strykjärnet är jordat(skall det vara) så funkar det. Vi har en strykbräda som sitter på väggen och fälls ned vid behov, den har inga ben så det går att ha en låg tvättkorg under, fiffigt och utrymmesbesparande. Köpte en dyrare variant som jag fann på internet - en stadig handikapp anpassad grej som går att variera i höjd om man vill sitta och stryka, sett att ellos har något liknande fast lite klenare, men billigare. Finns också strykbrädor att fälla ut från lådor, men de är ganska smala. Mitt krav var att brädan inte skulle vara smalare än en vanlig, det tar så lång tid att stryka då. granbergsVi har den större brädan i mitten på sidan. Lycka till med omorganisationen av badrummet!
Hannele
09-10-2003, 07:39
Ja, det finns olika väggfasta strykbräden och strykbräda till vanlig arbetsbänk; när man drar i översta (besticks)lådan, kommer den utdragbar/fällbara strykbrädan fram! Toppen!
Eva Swahn
09-10-2003, 10:59
OJ! så bra med väggfasta strykbrädor! Jag stryker icke heller i onödan. Det är såå tråkigt. Men vissa saker måste man stryka - gardiner till exempel. Min mor lärde mig hur man skulle stryka jeans så att pressvecken blev snygga  Den kunskap har jag inte vidarebefordrat till mina barn! Om jag hade fått rita mitt eget favoritutrymme för hygien och tvätt: hade badrum haft både badkar och dusch, ej duschkabin utan murad glasad vägg, stor som man kan vara två i (kan vara mysigt när man älskar nån), med murad kant nertill så att små barn kunde få en "plaskdamm", hundar kunde duschas av, mattor läggas i blöt. Ovan det stora duschutrymmet skulle man ha fasta torkställningar att kunna hänga stora saker som filtar och lakan. Alla badrum/toaletter ska ha fönster och värmeslingor i golven. Man ska ha handukstork. Badrum ska ligga i fil med tvätt/stryk/syavdelning som ska ligga i fil med garderober/klädkammare som ska liga i fil med sovrummet.
Gossen Ruda
09-10-2003, 18:06
Föreslår att du går in på elsäkerhetsverkets hemsida och letar upp nånstans där man kan ställa frågan. Jag hittade inget så där på direkten. Jag skulle i alla fall aldrig stryka i badrummet även med jordad utrustning. Sånt kan fallera och då finns det risk att man själv blir jordad, på riktigt. Elsäkerhetsverket
Eva i Skåne
09-10-2003, 19:58
Vilket jättebadrum du måste ha Ewa. Lite avundsjuk känner jag mig även om mitt inte heller är av minimodell, men stryka där inne  Ja, du har kanske fönster också där, annars känns tanken lite svettig. Jag hör också till dem som helst försöker klara mig undan strykningen. Gud vad det är tråkigt och meningslöst. Nystruken skjorta på morgonen och på kvällen åker den i tvätten och sen är det dags igen........ Min 13-årige son har tröttnat på ostrukna skjortor så nu står han i köket på kvällarna och stryker till sig och inte klagar han ett dugg
Jag är också strykrädd... När jag ändå varit "tvungen" att stryka något har jag ofta kört med strykfilt i stället för strykbräda. En rejäl isolerande yllefilt dubbelvikt och ovanpå den ett lakan. Praktiskt att använda på en arbetsbänk eller ett bord och lätt att förvara - lakanet på sin vanliga plats i linneskåp och filten där den hör hemma!
Eva Swahn
09-10-2003, 23:10
Kollade med den länk till Elsäkerhetsverket (som jag inte visste ens fanns) som Åke hänvisade till. Så här står det om badrum:
Badrum Elsäkerheten i bad- och duschrum kräver extra uppmärksamhet, eftersom rörledningar och vattenarmaturer ofta är förbundna med jord. Fuktiga golv och fukt på huden gör dessutom att din kropps ledningsförmåga ökar. Tidigare var det förbjudet att ha vanliga vägguttag i badrummet. Numera är det tillåtet att installera uttag för 230V, om uttaget är jordat och skyddas av en jordfelsbrytare. Installationen måste utföras av en elinstallatör. Om du har ett jordat och jordfelsbrytarskyddat uttag i badrummet kan du utan fara använda till exempel en hårtork där. Att leda in en skarvsladd till badrummet från ett annat rum är däremot farligt! I vissa badrum finns rakuttag för 110V. Dessa kan dock användas endast för rakapparater och vissa eltandborstar. Det går bra att dammsuga i badrummet om golvet är torrt och dammsugaren inte kommer i kontakt med vatten.
Om Inas inlägg: Strykfilt! Halleda, det hade jag glömt! Inte hade vi nån strykbräda när jag var barn, Mor hade strykfilt. Och sån där tunn ...vad det nu heter...som ser ut som gasbinda, som var våt, och som man la ovanpå det som skulle strykas. Och jag fick som barn hjälpa till att dänka tvätt, med en sån där träviska...som man hade och vispade i grytorna med...trävisp?...och en skål med vatten och sen skulle man rulla det dänkta hårt, och sen skulle det ligga ett tag innan man strök det. Jösses så många barndomsminnen här poppade upp ur dammet! Oj!
CITAT (Eva Swahn @ 10-10-2003, 00:10) Och jag fick som barn hjälpa till att dänka tvätt, med en sån där träviska...som man hade och vispade i grytorna med...trävisp?...och en skål med vatten och sen skulle man rulla det dänkta hårt, och sen skulle det ligga ett tag innan man strök det. Jösses så många barndomsminnen här poppade upp ur dammet! Oj! Jag minns en speciell "dänkflaska"! En plastflaska med ett skruvlock som såg mer ut som en vattenkannesil...
Eva Swahn
09-10-2003, 23:28
Jasså sånna moderniteter. Jag är väl en generation äldre än fröken Ina.
CITAT (Eva Swahn @ 10-10-2003, 00:28) Jasså sånna moderniteter. Jag är väl en generation äldre än fröken Ina. En halv generation kanske... eller 3/4... Fast det beror ju på hur många år en generation egentligen är...
Mariann
10-10-2003, 05:59
Jag minns också dänkflaskan o filten  nu är det väl ångstrykjärn som gäller, fast jag är gammaldags, blomspruta o vanligt gammalt hederligt strykjärn (till det extremt lilla jag stryker
CITAT (Eva Swahn @ 10-10-2003, 00:10) Strykfilt! Halleda, det hade jag glömt! Inte hade vi nån strykbräda när jag var barn, Mor hade strykfilt. Och sån där tunn ...vad det nu heter...som ser ut som gasbinda, som var våt, och som man la ovanpå det som skulle strykas. Jag minns att min mamma hade strykfilt. Den där tunna våta saken kallas pressduk Eva! Jag hade själv strykfilt när jag som ung, (överambitiös) nybliven fru skulle stryka. Tyckte det var rätt behagligt för en värkande rygg att sitta vid köksbordet och stryka i stället för att stå vid strykbräda med lätt böjd rygg. På den tiden strök jag både jeans och t-shirtar! Min enda ursäkt till det är att när jag var ung så gjorde jag som mor hade lärt mej. Numera är jag gammal nog att göra som jag vill! Och stryka vill jag inte! Stryker gör jag bara i yttersta nödfall. Jag reagerar på att ni (Eva, Ina o Mariann) använder uttrycket "dänka", är det dialektalt på nåt sätt? Jag har alltid sagt: "stänka" tvätt. För det är ju vad man gör ju... stänker?
Mariann
10-10-2003, 11:23
faktiskt ingen aning jag bara säger det, mor min sa det också fast hon är ju från Norge (man är alltså halv norsk  )
cissi i onsala
10-10-2003, 12:33
Värre en så jag har köpt en sprillans ny dänkflaska! Trodde de var utdöda, men efter krångel med flera strejkande sprayflaskor så hittade jag en på åhléns. När jag var liten lades tvätten i blöt i jättekar, man hade tvätt tid var 14dag och det manglades. Har också erfarenhet av pressveck på jeansen tills jag sa stopp! Min mor älskar att stryka, jag hatar att stryka, min 13-åriga dotter gör precis som nämnda son i ett av inläggen ovan, stryker själv - har tröttnat på skrynklor. Det har hon gjort i flera år. Apprå på inlägget om bakning och bortslängd kvinnokraft - jag bakar mycket heller än jag stryker, men det är tur att vi är olika!
kryddan
10-10-2003, 13:31
Jag säger också dänka, har aldrig hört något annat namn på det  Inte för att jag gör det särskilt ofta men.... Bänkstrykbräda är kanonbra - vår står alltid framme ovanpå tvättmaskinen. Klar förbättring mot när den vanliga brädan aldrig blev undanplockad och alltid stod ivägen i hallen!!! Då kände man någonslags krav på att man skulle stryka all tvätt på en gång och sedan ordentligt stoppa undan. TRÅKIGT! och blev alltså aldrig av... Nu stryker vi det vi behöver för dagen och så är det bra med det!
Angående ordet "dänka", här kommer Nationalencyklopedin's förklaring. Den stämmer bra med min egen! "dänk`a verb dänkte dänkt, pres. dänker Ordled: dänk-er Subst.: dänkande 3 droppvis fukta torkad tvätt; före mangling el. strykning {stänka 2} <provins.>: ; handdukarna Konstr.: ; ngt Hist.: sedan 1867; sv. dial. dänka; besl. med sv. dial. dunken 'fuktig'; trol. ombildat efter stänka"
Ok, tack Ina. Så då hade jag inte helt fel då... CITAT Hist.: sedan 1867; sv. dial. dänka; besl. med sv. dial. dunken 'fuktig'; trol. ombildat efter stänka"
Tyvärr skriver de inte varifrån ordet kommer, visst, det är dialektalt, men vilken dialekt, då!?! Jag har påbrå från norra bohuslän så det stämmer ju med att det kan ha norsk anknytning, men hur är det med Eva Swahn? Skåska - besläktat med danska??? Eller har Eva påbrå från Norge hon med... Är det någon mer som säger "dänka", nån' från någon annan del av landet?
Jag är uppfödd med dänkflaska i Skaraborg.
kryddan
10-10-2003, 16:04
Och vi dänkte på Västgötaslätten  - och jag har både Bohuslänskt och Skånskt påbrå - som båda dänker...
Min mor sa också alltid att man skulle dänka tvätten och hon var från småland förvisso nära gränsen till skåne.
Ett landskap till att räkna in
CITAT Jösses så många barndomsminnen här poppade upp ur dammet! Jag växte upp på landet i Skaraborg, vi sa dänka, kan tänka. Mina minnen började genast porla.... Hur mormor bykte två gånger om året. Tvättgryta över öppen eld ute på gården. Vita lakan som kokades, sedan ner till bäcken och banka med klappträ! Jag är född 1949, INTE på 1800-talet.  Hela trädgården full med spända linor och vita lakan. Ganska häftigt. Sedan vidtog den (för mig) tråkigare delen att sträcka, vika och mangla alla dessa oräkneliga lakan....  Varpå mormor krusade alla örngottsband som skulle hänga ytterst i hyllan "på parad" att visa när symötet hade sammankomst....... Tror inte att jag manglat ett enda lakan i mina da´r.... Stryka ja, minns hur mina morbröder skulle ut på galej, på 50-talet måste detta varit, och hur alla byxor skulle pressas först. Mormor hade ett helt batteri med järnstrykjärn på vedspisen, men mina morbröder strök faktiskt själva. Nu har jag både elstrykjärn och tvättmaskin men tror inte jag blivit ordentligare för det...
Så det är alltså typiskt sörlänningar att säga dänka... Gissar att det är typiskt norrlänningar att säga stänka!
Min sambo använder ordet dänka och han är från Skåne! Hela hans släkt där nere använder det ordet. Själv säger jag nog 'stänka' (är från Stockholm). Men jag har faktiskt börjat säga 'dänka'...  nog mest av "internpolitiska" skäl hi hi
cissi i onsala
10-10-2003, 19:40
Min mor är från stockholm och hon har alltid sakt dänka, om det nu säger något. Här är min teori: dänka - en variant på dränka? blöta ner fast lite, dvs inte dränka helt, utan just dänka? Stänka finns ju redan och betyder skvätta, skulle chansa på att just dänka genom hörfel och pga modernisering blivit stänka i tex sthlm som nämns. Kanske kan få jobb i "prat i kvadrat" efter detta inlägg?
Eva Swahn
12-10-2003, 18:31
Om mitt ursprung har med att jag säger ´dänka´tvätt, undrade nån. Jag bor visserligen i Skåne, men i dialektala sammanhang har jag blod som flyter genom Vetlanda på ena sidan och blod från en icke-svensktalande sida på den andra.
Jag har nu sökt i mitt "bibliotek" och kan förmedla förjande:
"dänka" = stänka tvättkläder: danska: dynke, norska: dynka, med samma betydelse; sannoligt ombildat efter "stänka" (ur Wesséns Etymologiska ordbok)
"dänka" = droppvis fukta torkad tvätt före mangling eller strykning. Historiskt dokumenterat sedan 1867. Svensk dialekt "dunken" = fuktig; troligen ombildat efter "stänka" (ur NE:s ordbok)
Någon skrev att det går att köpa "dänkflaskor" fortfarande...? Jag är så innerligt trött på blomsprutor, mycket jobbigare och fungerar bara ett tag. Önskar jag kunde hitta en såndär flaska.... Stryker bara i nödfall annars... ;-) Blir halvt chockad när jag hörde en kompis berätta att hennes mamma kom en gång i veckan och strök hennes familjs "styktvätt"..... Inte för att mamman kom, men att det fanns så mycket tvätt varje vecka som behöver strykas.....
Jag hade aldrig ens hört ordet dänka. Stänkflaska hade vi hemma. Är också från Stockholm, men söder = Sörmlänning. Är också strykrädd! När min mor var på besök hos mig för några år sedan, bad hon på fullt allvar att få låna strykjärnet sent på kvällen. Hennes nattlinne hade blivit skrynkligt i packningen!!
cissi i onsala
13-10-2003, 17:48
CITAT Någon skrev att det går att köpa "dänkflaskor" fortfarande...? Jag är så innerligt trött på blomsprutor, mycket jobbigare och fungerar bara ett tag. Önskar jag kunde hitta en såndär flaska.... Saiai, tror det var Åhléns el ev ICA affären. Hör dig för, skall nog gå att hitta, många affärer kan ta hem fler varor än de har på lager.
evarina
16-10-2003, 10:22
Mamma hade en sådan st/dänkflaska. Var nog så liten att vi inte kallade den något alls tror jag dock. Skulle vilja lära mig mangla, har hört att sådana lakan är sköna att sova på. Lyckost dig Ewa som har så stort badrum. Min lösning på problemet är att göra som jag, strunta i att stryka
cinis74
16-10-2003, 10:30
Min mormor hade tvättinrättning hemma i källaren när jag var liten och jag var dagbarn där, så jag har både stänkt, dragit och manglat tvätt och dessutom krusat örngottsband..... och jag är (bara) 29 år. PS. Här i Sundsvall säger vi stänka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|