Full version: Radhus täppa
Fru Frö
Hej!

Vi ska ta bort gräsplätten på framsidan för att gräsytan på kanske 12kvm inte gör oss lyckligare, om man säger så. Jag har en idé och en vag skiss i huvet om hur det skulle kunna göras om.

Efterlyser nu, för inspiration, andra radhusägare som tagit bort gräset thanks.gif
Bassam

Tack för frågan

Det svårt att man gör gräsmatta , men det finns många planering för att ta bort gräsmatta. som sluta vattna dom och lägga svart påsar över dom sen när de blir gräs gula vända jorden bara.

H:bassam
Fru Frö
Jag har nog planen klar hur själva tillvägagångssättet ska gå till när vi tar bort gräsmattan, vi skalar helt sonkia bort grässvålen , lägger markduk och sen lämpligt underlag innan vi lägger plattor.

Det var mer inspiration - bilder och ideér jag var ute efter att få, växtval, insyns skyddat, slingrande gångar....... rolleyes.gif

Men tack ändå för svaret ;-)
anilin
Hej, har en uteplats som det bara var gräs på, fick gräset bortgrävt och la markduk och sen stensattes den. En "låda" byggdes av lecablock på sidan mot väggen, och där planterades rosor liksom i rabatterna längs övriga kanter. Har inte plats för gångar, men är nöjd med resultatet!
Mvh anilin
Fru Frö
Vad fint anilin! Jag ville se mer, men du hade inga bilder i ditt album dunno.gif

Då jag är ute med hunden i området blir jag alldeles yr av allt "tjyvkikande" in på tomterna:-) Men jag vill se mer! Mer!
Inga fler radhusägare som vill visa upp sina verk?
Fru Frö
Jag ger inte upp och puttar upp tråden och hoppas på mängder av bilder :-))))
Bee
Jag får ta kort och lägga ut när jag kommer hem från jobbet. Vi har 16 kvm på framsidan och vi tog bort gräset och la plattor på rubbet för några år sen. Samma gjorde grannen. Vi har en måbärshäck mellan oss. Numera är det krukodling som gäller där och det är såå skönt.
KURT
Lägger man bara markduk under så kan man sedan göra nästan vad som helst. Allt från traditionell uteplats, till att bara täcka med bark eller stora stenar. Men man måste se till att ogräs inte kan få fäste.
Fru Frö
Bee - jag väntar med spänning på bilder bravo.gif

Jag hade från början tänkt att bara köra plattor och sedan blommor i kruka, vi skall ha ett trädäck som kommer att byggas ihop med vår befintliga farstukvist där totalytan kommer bli kanske 14 kvm. Men de senaste dagarna har jag börjat fundera på att lägga markstenen med lite böljande gångar där det blir rundade rabatter i ena ändan mot gränden och den andra mot trädäcket, som ju även blir en höjdnivå.

Tänker mig då plantera någon/några buskar för insyns skydd för de cyklar som kommer att ställas där........

Men då jag ej bestämt mig riktigt så är jag ute efter inspiration, ideér och tips - så mera, tack!
Gunilla T
Man kan sätta en stenbumling i trädäcket - alltså bygga däcket omkring stenen. Snyggt med någon öppning i trädäcket där man kan plantera ett litet träd eller någon snygg pelarformad buske...eller ett silverpäronträd kanske?

Om det är möjligt så skapa höjdskillnader och gör rabatterna i olika former - upphöjda kanske? ..inga raka linjer gör det hela mer spännande och levande.
Fru Frö
Ja, jag känner också att mjukare former med svängda rabattkanter skulle vara fint.

Kul ide med en sten som poppar ur trädäcket, men tror inte att vi gör så här, då vi har begränsad yta och gärna vill att uteplatsen skall kännas rymlig bland de krukor den kommer att utsmyckas med rolleyes.gif

Tror att vi kanske får anlita proffshjälp till stenläggningen när det inte bara är raka linjer, som man själv kanske hade kunnat få till snyggt.....? Bra med ROT avdrag! tummenupp.gif
Gunilla T
Har tänkt ett varv till - även om ytan är liten behöver man ha något som växer på höjden också - för att bryta av. Ett mycket vackert träd som växer pelarformat och därför inte tar så mycket plats är Fagus sylvatica, en pelarformad blodbok, namnsort "Obelisk" - tjusigt träd med röda blad.
Bee
Nu har jag tagit kort. Detta är vår framsida som bestod av en tråkig gräsmatta med mest ogräs i:

[attachment=34988:Framsidan_VT09.jpg]

Det är ganska stramt men det passar till den strama funkisfasaden på huset. Plattorna är mönstrade och när det regnar blir dom nästan svarta och väldigt snygga smile.gif
De främre krukorna har jag satt på hjulställningar för jag är inte helt säker på hur jag vill ha dom. I de två grå har jag planterat Crown Princess Margareta och Little White Pet. Tänkte det skulle lysa upp längre fram i sommar.
"Prispallen" mot fasaden är överblivna plattor som jag målade kanterna på. Någonstans behöver man ju ha dom och nu står det lavendel och rosenskära på dom.
Fru Frö
Fint och stilrent!
Och vilken kul ide med blommor på en "prispall" - vad är det för typ av färg du har målat med på kanten?
Bee
Jag målade med sockelfärg eftersom det är betongplattor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon