Full version: Ersättningsglas
jennyjo
Har lyckats ha sönder två rutor i vårt växthus, som är kanske 20 år gammalt och byggt med aluminiumramar. Ingen glasmästare jag hittat på nätet verkar ha några, inte heller tillverkarna. Har ni några tips?

Vänliga hälsningar,
Jenny
GME
Glas till växthus är säkert inget som är "standard" så på nätet kan det vara svårt att hitta.

Men om du tar måtten på glas rutan (höjd, bredd och tjocklek) och besöker en glasmästare skulle det förvåna mig om denne inte kan skära till ett par rutor till dig.
Kan ju vara ekonomiskt lönsamt att betälla ett par extra rutor då glasmästarn får ut flera av ett och samma stycke glas, du får ju betala det som går i spill, så ta ett snack innan.
Kan ju också bli så att du inte kan få just den tjockleken du har nu så kolla om det går bra med 1mm tjockare eller tunnare ruta.

Lycka till smile.gif
ABCiV

Vi har ett glasmästeri och självklart hjälper vi kunder med att demontera ramen för att få glaset på plats om man behöver hjälp med det.

Om du själv demonterar ramen och sätter i glaset så talar du bara om vilka mått du vill ha. Att få glas i exakt mått som passar ditt växthus är inga som helst problem för en glasmästare! Var bor du? Kanske jag kan rekommendera dig någon...
Skruttis
När vi behövde ersättningsruta så åkte vi helt enkelt till en vanlig glasmästare. Han hade "jätterutor" som han helt snabbt bara skar till den storlek vi behövde medan vi väntade. Kostade inte många tior heller. Han menade att det är standardglas som används till så mycket saker, så sådant har de alltid hemma.
Tycker "din" glasmästare borde kunna ha sådant också om det inte är en väldigt udda tjocklek på glaset du har.
Lycka till!

Edit: Har du kontaktat någon av dessa eller bara sökt själv på nätet? Kan det vara så enkelt att de bara inte har benämningen växthusglasrutor? En liten tanke bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon