|
En del växter planterade jag i all hast i sensomras/höstas och sedan har jag helt glömt bort dem... Nu dyker de upp! Mitt minne är litet o kort... vad är det för något?
Tack för hjälpen!
Tack för frågan
Det är Funkia sorten.
H:BASsam
Alexander-VG-zon3
17-05-2009, 14:49
den första tycker jag liknar en nysrot Veratrum - vet inte vilken art dock.
den andra kan det vara Gullris ? Solidago virgaurea
GunnellF
17-05-2009, 15:02
CITAT (kasam @ 17-05-2009, 08:25)  En del växter planterade jag i all hast i sensomras/höstas och sedan har jag helt glömt bort dem... Nu dyker de upp! Mitt minne är litet o kort... vad är det för något?
Tack för hjälpen! Nej, det är ingen funkia... Absolut Nysrot och Solidago.
lavendelgården
17-05-2009, 18:55
Tippar på Svart nysrot, den andra växten är jag inte säker på. Åsa
Hejsan!
Tack för er hjälp!!!!
Nysrot - ja, det verkar stämma, känner igen det. Tror jag inhandlat den på växtloppis på Alnarp. Ja, ska bli spännande att se hur den kommer att se ut när den växt till sig mer.
Den andra... hm, här är jag mer tveksam, fast långt ifrån säker. Tror inte att jag fått/köpt frön/plantor av Gullris (Solidago), men väntar med spänning att se hur plantorna utvecklar sig...
Hej igen...
Nu har jag kollat igenom alla gamla fröpåsar och kanske kan det vara en vit pyramidklocka - Campanula pyramidalis - har sått sådana fröer (från Rara Växter) för 1 o 2 år sedan, men inte sett något resultat. Kanske är det nu de visar sig... Möjligt att de behövde vinterns kallperiod för att gro... Tror ni att jag kan ha rätt?
Är det någon som har en pyramidklocka vore det kul ifall ni lägger in en bild, tack.
Eva 33c
19-05-2009, 09:50
Ingen av dem är någon pyramidklocka, jag har några i rabatten men ingen bild. Det är en tvåårig klocka som bara bildar bladrosett första året. Jag hoppas mina ska blomma i år. Dessutom skulle ingen frösådd perenn kunna vara så här stor och välväxt om de grott i år.
Aha, vad synd!
Kollat bilder och det liknar ju onekligen Solidago (Gullris)- hm, inte riktigt vad jag önskar just där. Nåväl, jag får väl (tålmodigt) vänta o se vad det blir av det hela...
GunnellF
19-05-2009, 12:41
CITAT (kasam @ 19-05-2009, 11:25)  Aha, vad synd!
Kollat bilder och det liknar ju onekligen Solidago (Gullris)- hm, inte riktigt vad jag önskar just där. Nåväl, jag får väl (tålmodigt) vänta o se vad det blir av det hela... Jag har svårt att tro att det är nåt annat än Solidago.
Är det inte två olika växter på andra bilden? Det lite lägre glesare längst fram kan jag hålla med om är Gullris, men det lite högre längre bak är väl nåt annat...?
GunnellF
19-05-2009, 14:21
CITAT (Berith @ 19-05-2009, 14:53)  Är det inte två olika växter på andra bilden? Det lite lägre glesare längst fram kan jag hålla med om är Gullris, men det lite högre längre bak är väl nåt annat...? Tänkte som du först men jag tror ändå att det är samma. Om man tittar på bladen så är de lika på båda plantorna, den ena plantan kan vara yngre än den andra dvs mindre. Jag kan inte komma på nån perenns som annars har såna blad. Tänkte även på nån perenn Aster men tvivlar...
Hej igen!
Nu har jag kollat på plantorna - de är tre stycken! - och jag tycker de ser likadana ut (men de skiljer sig i storlek). Jag har känt på bladen - känns likadant på alla. Nedan bilder på de tre.
Googlat på Gullris (Solidago) och det verkar ju inte vara en speciellt populär planta i trädgårdarna, verkar ses som ogräs. Någon som har erfarenhet?
Gullris blir manshögt och sprider sig så småningom. Ödetomter kan ibland vara nästan helt övervuxna med gullris, men då har de stått oskötta i många år. Jag tycker att gullris är fint, men det kanske inte är så roligt om det växer på fel ställe.
Tack för era svar allihopa!!! Jag har bara en liten trädgård. Väldigt liten.... blir onekligen allt mindre ju mer jag inser hur många vackra o härliga växter det finns. Ja, så det finns inte plats för alla, tyvärr. Gullriset grävs upp imorgon. Det finns helt enkelt annat som behöver platsen!!!
Jag har gullris och inte sprider det sej hos mej iaf. Jag har det visserligen bara på ett ställe och där har det stått så länge jag minns att det funnits där. Vilket kanske inte säger så mycket, men minst 10-15 år kanske?
Rättar mej själv direkt, skulle tro att det stått där så länge jag känt till huset och då blir det nog närmare 30 år.
Om du inte hittar gullris överallt (och är ny i trädgården?) så tror jag knappast det spridit sej för gamla ägaren heller.
GunnellF
20-05-2009, 06:55
CITAT (kasam @ 19-05-2009, 21:32)  Tack för era svar allihopa!!! Jag har bara en liten trädgård. Väldigt liten.... blir onekligen allt mindre ju mer jag inser hur många vackra o härliga växter det finns. Ja, så det finns inte plats för alla, tyvärr. Gullriset grävs upp imorgon. Det finns helt enkelt annat som behöver platsen!!! Du behöver inte ta bort gullriset av rädsla för att det ska sprida sig ohämmat - det gör det inte. Det är en ganska stillsam perenn. Men du kanske vill ha plats med annat ändå?
Irene_L
20-05-2009, 07:40
Gullris är väldigt fint att ha i buketter.
Hejsan!
Jag har haft trädgården i sisådär 4-5 år. När jag tog över var den rätt tom på växter, det var mest gräs. Glad att det ändå fanns några fruktträd. Inga gullrisplantor på tomten tidigare. Kanske frön från någon grannträdgård? (Gammalt område med gathus, där trädgårdarna är små och ligger tätt...). Skönt att veta att den inte är helt ohämmad vad gäller spridning.
Hm, kanske har jag kvar en planta o bara ser hur den blir, ska fundera på det. Men de andra åker ut! Ja, för med en liten trädgård så handlar det rätt mycket om att välja det ena före det andra, även om det andra verkar rätt trevligt det också...
stennie
20-05-2009, 08:42
Jag gillar också Gullriset, det blommar sent och bin och fjärillar flockas runt det!
Tack för frågan
[attachment=35049:funkia.jpg]
Det är bild för funkia .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
20-05-2009, 20:09
CITAT (Bassam @ 20-05-2009, 20:08)  Tack för frågan
[attachment=35049:funkia.jpg] Det är bild för funkia .
H:Bassam bara det som Kasam har är en Nysrot och ingen hosta.
Flaxss - du har rätt, det är en Nysrot. Bassam - jag har flera hosta/funkia-plantor, ja, och visst finns det en mångfald av färger/mönster på bladen. Men, det jag har är blankare och annorlunda i växtsättet. Dessutom minns jag - nu när ni påminde mig - att jag inhandlat nysrot på en loppis.
Det andra - Gullriset - ja, idag grävde jag upp dem. Allihopa. Det finns helt enkelt inte plats i min lilla pytteträdgård. Men... om jag hade haft en större trädgård och om dessa plantor då dykt upp, ja, då skulle jag nog behållit en eller två. Om nu "om" inte funnits...
Tack för alla era svar!!!!
Madeleine1
22-05-2009, 21:41
Jag måste ändå komma med något positivt med gullris!  De växer så långsamt och är lätta att dra upp. Dyker de upp på fel ställe kan man rycka upp dem och man kan gå och fundera nästan hela sommaren, eftersom de blommar så sent.
Ja synd att du inte ville spara åtminstone ett par tre fyra stycken. Det är inget som sprider sej hejdlöst eller okontrollerat.
Monica B
23-05-2009, 11:16
CITAT Googlat på Gullris (Solidago) och det verkar ju inte vara en speciellt populär planta i trädgårdarna, verkar ses som ogräs. Hmmm, populär eller inte, det måste ändå anses att "beauty is in the eye of the beholder". Dvs, vad som ses som ogräs för några kanske ses som jättefint av andra. Där är ju egentligen till syvende och sist vad man själv tycker är vacker som räknas. [attachment=35179:Signatur.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|