Full version: schersmin
Sonja.S
Jag planterade en doftshersmin för några år sedan. Den har aldrig blommat, vilket ju var tanken. Har den några speciella behov som måste uppfyllas för att blomma?
KURT
Nej, när det gäller blommande buskar så är det vanligaste problemet att man ger dem lite för mycket näring, så att det blir tillväxt i stället för blomning. Man kan ge fosfor och kalium, men undvika kväve, men någon näringsbrist råder knappast, om den inte är planterad i ren sandjord.
Azur
För lite ljus eller, i Schersmins fall, att den klipps (eftersom den blommar på gamla års kortskott), kan också ge dålig blomning.
Aqvakul
Det brukar faktiskt ta några år innan blomningen kommer igång. Den kräver naturligtvis lite solljus, så står den i ren skugga så kan det vara problemet. Växer den bra, så är det knappast näringsbrist. Växer den dåligt så skulle jag ge lite gödsel och fundera lite på om den får tillräckligt med vatten.

Bassam
Tack för frågan

Nej min kompisar, sol och gödsel spela stor roll för blommor, om de har mycket kväv de ska bli dålig med blommor , också om de sätta på skugga plats, BENMJÖL har bra med kalium och FOSFOR så du kan ge dom lite BENMJÖ NU och gör beskärning på rätt tid och på riktigt sätt, kan du inte borta skott som är två år gammal.
H:Bassam
HelenJ
CITAT (Bassam @ 17-05-2009, 12:21) *
Tack för frågan

Nej min kompisar, sol och gödsel spela stor roll för blommor, om de har mycket kväv de ska bli dålig med blommor , också om de sätta på skugga plats, BENMJÖL har bra med kalium och FOSFOR så du kan ge dom lite BENMJÖ NU och gör beskärning på rätt tid och på riktigt sätt, kan du inte borta skott som är två år gammal.
H:Bassam

Var det inte ungefär det som precis sagts här i tråden? (fast lite tydligare)
Eva 33c
Fast just dofschersminer tillhör de buskar som faktiskt blommar riktigt bra ävan i skuggigare lägen. Jag har hela norrsida av vårat hus fullt med schersminer och de blommar lika bra som de som står på sydsidan, bara något senare.
Om busken i övrigt ser ut att växa bra så tror jag att det är som Aqvakul säger, att den bara behöver lite tid. Växer den dåkigt kan det vara nåt med läget. Men schersminer brukar ju vara väldigt anpassningsbara...
AnneMysan
Min shersmin är 20 år gammal nu. Tog en liten grenad "pinne" och satte ner i rabatten. Den har aldrig fått någon gödsel, men några ggr har jag fyllt på lite jord. Jag har under åren klippt av en del grenar längst ner, som har grenat sig och växt. Klipper några varje år, för att inte hämma blomningen, då dom blommar på fjolårets grenar.
[attachment=34901:Min_Shersmin_11.jpg]
Sonja.S
Hej alla och tack för svaren. jag tror nog på svarsalternativet att blommningen kommer såsmåningom då den står i söderläge men lite skugga del av dagen. Vi har en lerig och näringsrik jord och den verkar växa och grena sig bra. Får se om några år om det blir blommor och underbar doft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon