Full version: vädergnäll....
gunvor
Just nu tycker jag det är väldigt bra väder - men jag har en god vän som gnäller hela tiden över att det är så kallt - hon är morgonpigg o vaknar ofta till 3-4 plusgrader och säger att så här kallt brukar det inte vara!!
Det finns ju folk som håller koll på¨tepmen år efter år. Är det ovanligt kallt??
Pia L
Här hos oss är det ialla fall kallare än förra året vid den här tiden, blåsigare för den delen också även om det just idag verkar kunna vara både blått och nästan vindstilla.
Men man får väl hoppas på att vi får en varm och skön sommar efter den kalla och snörika vintern
Red Top
Jag konsulterade min dagbok. Det var ungefär lika kallt i fjol här i Norduppland. Markfrost nästan varje natt. Skillnaden i år är den eviga blåsten. Nordliga och östliga vindar, som håller på från morgon till kväll. Förra året var det behaglig värme på dagarna.
EKLO
På västkusten var det förra året 6 veckor i sträck utan en droppe regn. Det var ju väldigt varmt (men hur det var på nätterna minns jag inte). I år har det regnat lite grann några gånger, men fortfarande lite för torrt i backen för en fritidsodlares lugn...
Azur
Våren är nån vecka senare än förra året (15:e maj förra året blommade alla våra gullvivor för fullt, i år hade bara några stycken hunnit slå ut än) men det är väl rätt normala temperaturer för årstiden. Snön skall inte försvinna förrän i april, och under hela maj finns risk för frost. Maj är kall.
Dilara
Men slutet av maj har alltid bjudit på högsommarvarme (24 - 28 grader) år efter år, men det blir det nog inte i år.
gunvor
CITAT (Dilara @ 17-05-2009, 19:51) *
Men slutet av maj har alltid bjudit på högsommarvarme (24 - 28 grader) år efter år, men det blir det nog inte i år.

Ja det återstår att se - i dag regnar det i alla fall här och det är välkommet !
Uggi
CITAT (gunvor @ 18-05-2009, 07:00) *
Ja det återstår att se - i dag regnar det i alla fall här och det är välkommet !

Jag tycker man skall se det posetiva i varje väderlek- även om det i vissa fall kan bli dumt.
Njut av livet det är så kort. kompiskram.gif
KURT
Det är bara att jämföra:

http://www.temperatur.nu/

Däremot är det ju torrt
Azur
CITAT (KURT @ 18-05-2009, 10:09) *
Det är bara att jämföra:

http://www.temperatur.nu/

Däremot är det ju torrt

Tack för den länken, har sökt efter nå site som hade lite längre dataserier.

Här i Uppland var tydligen maj och slutet av april betydligt varmare förra året, och sista frosten var två veckor tidigare än i år, vilket stämmer rätt bra med att vegetationen inte kommit lika långt som förra året vid den här tiden.

EDIT: Intressant. Vintern och våren 2008 var också betydligt varmare, med färre frostnätter och färre riktigt kalla perioder. Första halvåret 2008 hade en snitt-temperatur 2 grader högre än första halvåret 2009. Hoppas 2009 slår 2008 andra halvåret, för sommaren och hösten 2008 var eländigt blöt och kall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon