EvaQ
Hej,
Jag planterade 2 st blodflädrar förra sommaren. Nu under våren har jag upptäckt att de är om möjligt mindre
än förra året. Vad kan ha hänt? Tycker rådjur och harar om busken? Den står i öster, soligt läge. Rabatten är uppbyggd med mur Den ena ser heller inte ut att få blad på alla grenarna? Kan det vara problem med jorden?

/EvaQ
Bassam

Tack för frågan

De blir mindre betyder att ni haft rådjuren som attackera dom , du behöver skydd från rådjuren.

H:Bassam
Aqvakul
Mina erfarenheter när det gäller att plantera fläder har varit ganska nedslående. Det har i samtliga fall handlat om sandjord, vilket kanske varit problemet. Det märkliga är att det har funnits gott om fläderbuskar (självsådda?) i närheten. Tillväxten har varit mycket dålig och grenar har torkat in. Några viltskador har jag dock inte upplevt.
vanjalarsa
jag planterade en blodfläder för ca tre år sedan. inga problem trots att jag flyttade den en gång. tror också att den vill ha lite kraftigare jord än sandjord.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
ingrids
Min blodfläder står också upphöjt, inte i så sandig jord, men trots snötäcket har den blivit riktigt ynklig och ser ut att vara sen i starten. Lever i förhoppningen om att den tar sig trots att zon V tydligen är övre gränsen.
noora
Vi planterade en blodfläder för två år sedan. Den har frusit ner båda vintrarna och fått "börja om från början" med nya blad/grenar från roten. Förra året hade en gren överlevt vintern, i år var alla gamla grenar döda. Den var planterad lite lågt, nästan i en grop, så nu har vi grävt upp den och planterat den högre. Det kanske är värt att täcka den på vårvintern också. Den står i kraftig lerjord (men inte allt för styv), men inte hjälper det...
Aurora Adine
Jag har ungefär samma problem med min blodfläder. Planterade den för 1,5 år sen. Ifjol fick den en fantastiskt vacker blomma (som rådjurseländet senare åt upp) men annars har den inte visat några större tendenser att växa. Läste någonstans att det kan ta ett par år innan fläder drar igång och växer ordentligt, så jag håller tummarna för att det är så.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aurora Adine @ 22-05-2009, 17:31) *
Läste någonstans att det kan ta ett par år innan fläder drar igång och växer ordentligt, så jag håller tummarna för att det är så.

japp det är så det är att det tar lång tid innan fläder etablerar sig bra och börjar växa aktivt.

jag flyttade ''vildfläder'' från skogsdelen på tomten till trädsgårds delen och den flädern växer inte så mycket och har frusit till hälften nu i två vintrar (förra -10c och denna -15c). medan dom soms tår kvar i skosdelen lever och frodas och växer snabbt och fryser inte ner. och detta i skåne zon 1-2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon