Full version: Klätterbenved
Tjockepoffa
Vi har en väldigt hög slänt som vi behöver plantera marktäckare i.
Å det snabbt som attan då ett kraftigt regn kommer att "dra" ner all jord :-(
Slänten har sol i stort sett hela dagen från 11-20.
Funderar nu på att sätta Klätterbenved - Emerald gaiety och Sunspot kanske även lite Murgröna då rötterna slår rot på de nya skotten (praktiskt).

Är dessa växter snabbväxande?
Skulle detta passa?
Det är väldigt torrt!
Ngn med andra förslag?
Bassam
Tack för frågan

Jag tycker att de kan inte klara sig på helt sol annars du ska vattna mycket, det är bättre om du satsa på häckar i stället som tycker om solen sen du kan tänker på dom.

H:Bassam
Ingrid Zon3
Jag håller med Bassam, de växterna är inte de bästa i en så solig slänt.
Har för mig att frågan varit uppe flera gånger tidigare så sök gärna på slänt, bla. finns denna tråd (där finns länkar till fler).

Timjan, lavendel, oregano, malört, lökväxter, sedum, smultron... Buskar som liten pärlbuske, ölandstok, ginst, buddleja...

När det gäller anläggningen för att hålla kvar jorden finns också tips, här.
Tjockepoffa
Var hos trädgårdsmästaren idag och fick lite tips!
Slänten är så pass brant så det finns inte en chans att man kan klättra runt och rensa ogräs (senare).
Trädgårdsmästaren föreslog iaf - vildvin blandat med alpklematis.
Ingrid Zon3
Då skulle jag fundera på en stödmur eller terrassering. Tror att du behöver komma åt att rensa och bekära (klematisen iaf) även om du sätter vildvin och klematis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon