Full version: Välja elbolag
Klura
Jag funderar på att byta elleverantör men det är ju en del man funderar på.
Spelar det någon roll om det är vatten eller vind?
Om jag skulle binda avtalet 2-3 år och kanske flyttar vad händer då?

Har ett Flexiprisabonemang hos E.ON nu som jag tycker är för dyrt.
Anledningen till att jag helst vill binda avtalet är att jag ska få mer koll på kostnaden.

Om jag t ex väljer Vattenfall 3 år så sänker jag kostnaderna med 6-700:-/år om jag tittar på det pris jag betalar idag, och det kommer ju höjas snart.
Lady Hamilton
Jag har köpt in mig på ett vindkraftverk, köpt andelar som täcker 25000 kwh (våran årsförbrukning) Och det beräknas gälla i minst 25 år. Eftersom jag "äger" mina andelar så får jag ta med dem om jag flyttar/byter bostad och jag kan även sälja mina andelar när jag vill. Det enda jag har förbundit mig till att ansluta mig till ett (utvalt) el-bolag som skall sköta distributionen och ev. leverera det el-behov som kan uppstå utöver mina andelar. På detta vis kommer jag att ha i princip gratis el och ev. få lite "överskott" om el-verket producerar mer el än vad vi i bolaget gör av med
Chamomille
CITAT (Lady Hamilton @ 17-05-2009, 11:01) *
Jag har köpt in mig på ett vindkraftverk, köpt andelar som täcker 25000 kwh (våran årsförbrukning) Och det beräknas gälla i minst 25 år. Eftersom jag "äger" mina andelar så får jag ta med dem om jag flyttar/byter bostad och jag kan även sälja mina andelar när jag vill. Det enda jag har förbundit mig till att ansluta mig till ett (utvalt) el-bolag som skall sköta distributionen och ev. leverera det el-behov som kan uppstå utöver mina andelar. På detta vis kommer jag att ha i princip gratis el och ev. få lite "överskott" om el-verket producerar mer el än vad vi i bolaget gör av med

25000 kwh ohmy.gif Jösses va mycket!
Lady Hamilton
CITAT (Chamomille @ 17-05-2009, 11:39) *
25000 kwh ohmy.gif Jösses va mycket!

Mycket? dunno.gif det är ju en normalförbrukning för en 2-plans villa om man har direkt el
Chamomille
CITAT (Lady Hamilton @ 17-05-2009, 11:43) *
Mycket? dunno.gif det är ju en normalförbrukning för en 2-plans villa om man har direkt el

Okejdå. Vi har 11000 men vi har värmepump.
Klura
Ja jag läste för några år sedan om det där med att köpa andelar, men funkar det om man bor i lägenhet?
Låter iaf spännande. Vilket bolag har du Lady Hamilton?
ängsvädd
Jag väljer ett energibolag som är 100 % miljövänligt - som inte säljer el från kärnkraft, olja, kol, naturgas.

Här finns en rankinglista på mest och minst miljövänliga energibolag:

http://www.greenpeace.org/sweden/energibolag/

Sedan har jag rörligt pris hos det bolag jag valt - har hört att det lönar sig - annars ska man binda priset vid en fördelaktig tidpunkt när elpriset är lågt - men elbolagen lägger på en hel del iaf.

Tillägg: Jag har köpt vindandelar vilket ger lägre elpris - det funkar även för lägenhet.
Lady Hamilton
CITAT (Klura @ 17-05-2009, 11:58) *
Ja jag läste för några år sedan om det där med att köpa andelar, men funkar det om man bor i lägenhet?
Låter iaf spännande. Vilket bolag har du Lady Hamilton?

Jag har köpt in mig i ett norrlänskt bolag och det fungerar så att man kan köpa det antal andelar á 1000kwh som man beräknar göra av med. Rekommendatinen är att köpa upp 90% eftersom överskottet (det man inte själv gör av med) "brinner inne". Alltså man kan bara köpa andelar för det man gör av med. Minskar man sin elförbrukning måste man sälja av de andelar man inte nyttjar. I fjol hade de i bolaget gratis el + att de fick ca en 1000-lapp vardera i vinst på det som elkraftverket hade haft i överproduktion
Klura
Tycker inte jag hittar så detaljerad info om de här med andelarna.
Har jag fattat det hela rätt: Om jag köper några andelar är köpepriset jag betalar en engångssumma och sen betalar jag ett självkostnadspris för den elen jag förbrukar?
Jag köper t ex 3 andelar á 1000 kwh för t ex 6000 kr/st och det räcker i ca 25 år?
Det här självkostnadspriset måste väl variera väldigt mycket beroende på vart man köper?

Nån som vet om en bra sida att läsa mer på?
Jag hittade sidor där det verkade som att man skulle ha hela vindkraftverket på tomten, men jag tror inte mina grannar skulle uppskatta det giggle.gif

ängsvädd
Kanske kan du få svar på denna sida?

http://www.svef.nu/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon