|
Ezereht
17-05-2009, 10:18
Visst är det något särskilt med gula rosor  Dom är lite solgladare än andra rosor. Tänkte inspirerad av Svennis Lady Hillington att vi kunde ha en tråd för de gula rosor vi kan tänka oss, som en liten tematråd så här i väntan på juli. Jag börjar väl med Linnaeus (hehe ingen förvånad väl  ).  Gulröd rabattros, zon 4. Doftlös, ganska låg men väldigt buskig och fin. Frös en del i vinter här i zon 5, men finns många bra grenar så den kommer nog blomma bra i år också. Undrar om den inte skulle vara rätt snygg i närheten av Little Rambler?
Jag har ingen kamera - men en Aicha har jag, som jag är mkt spänd på eftersom det är min allra första ros, och den hade knoppar när jag sist åkte från sommarstället. Ska dit på torsdag och hoppas på utslagna blommor.
En gul ros-fråga: Någon som har (och kanske tom med bild) en ros som heter Lewerkusen? Läste nyss om den i en bok från 50-talet. Den lät fin, ljusgul - min favoritfärg för tillfället ...
Aqvakul
17-05-2009, 15:13
Hej på promenad i Lund i morse med barnbarnet, såg jag två vackra gula rosbuskar. Någon vaken rosexpert som kan ange sort. De är väldigt lika, men är de samma?
[attachment=34865:ros1b.jpg][attachment=34864:ros1a.jpg] buske 1
[attachment=34866:ros2.jpg] buske 2
Ojdå, gula rosor har jag inte många fast tänker jag efter blir det några. Ros nr 1 ser ut att vara en Aicha men är inte säker,min har inte blommat än. 2008 06 12_Persian Yellow Persian Yellow i närbild Lichterkönigin Lucia.JPG
 Amber Queen, stamros  The Pilgrim, stamros ( Austinros )  Graham Thomas, Austinros. ( Den rosa Etude ) Ja det var några, har många gula rosor och har planterat några nya gula i vår. Många gula finns bland Austinrosorna.
Christina i Taxinge~
20-05-2009, 14:23
'Teasing Georgia' är fin.... [attachment=35015:teas.jpg] Likaså Kordesrosen 'Postillion' [attachment=35016:postill.jpg] ....likaså Prairie Harvest' [attachment=35017:ph.jpg] .........och den här kinkiga saken, Rosa Hemispherica [attachment=35031:dscn7930__2_.jpg] ......åsså 'Peace' förstås!!! [attachment=35035:peace.jpg] Den alldeles underbart förtjusande 'Souvenir de Robert Schumann'! [attachment=35036:souv.jpg] Den luriga 'Sekel' som är solskensgul och kallvädersrosa! Den fantastiska ' Friesia' som är den enda rabattros jag vet som doftar helt underbart! Och ett helt gäng pimpineller finns det förstås också som är gula & vackra Ack ja .....gula rosor är nåt speciellt!
Jag har inte en enda! Men någon Austin ska det bli. Graham Thomas eller Golden Celebration, kanske.
Erika i Sandviken
20-05-2009, 14:39
[attachment=35018:Aloha.JPG] Kordes Aloha
[attachment=35020:Charles_Austin.jpg] Charles Austin
[attachment=35021:Chinatown.jpg] Chinatown
[attachment=35022:Diamond_Jubilee.jpg] Diamond Jubilee
[attachment=35023:Friesia.jpg] Friesia
[attachment=35024:_GoldenCelebration.jpg] Golden Celebration
[attachment=35025:Graham_Thomas.JPG] Graham Thomas
[attachment=35026:Honungsrosen.jpg] Honungsrosen
[attachment=35027:KronprinsessanMary.jpg] Kronprinsessa Mary
[attachment=35028:Marliseborg.jpg] Marselisborg
[attachment=35029:Orange_a...Lemon_08.JPG] Orange&Lemon
[attachment=35030:Pat_Austin_sep08.JPG] Pat Austin
[attachment=35032:PersiskGulros.jpg] Persisk Gulros
[attachment=35033:Prinsess...enedikte.jpg] Prinsessan Benedikte
[attachment=35034:Tivoli150.jpg] Tivoli150
Christina i Taxinge~
20-05-2009, 14:58
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2009, 16:13)  Hej på promenad i Lund i morse med barnbarnet, såg jag två vackra gula rosbuskar. Någon vaken rosexpert som kan ange sort. De är väldigt lika, men är de samma?
[attachment=34865:ros1b.jpg][attachment=34864:ros1a.jpg] buske 1 [attachment=34866:ros2.jpg] buske 2 kanske har du sett 'Gullvivsrosen' blomma! Så här ser min ut [attachment=35041:3.jpg]
Min lilla Morden Sunrise blommade vackert förra sommaren, den har nätt och jämnt börjat veckla ut sina blad för i år...  Westerland är väl mer åt det oranga hållet, man skulle kanske kunna säga att den är brandgul...
Äsch, nu får jag skämmas... jag har ju Ghislaine de Feligonde, Alchymist och Crown Princess Margareta!  Skyller på att jag inte sett dem blomma än... Och Valencia! Det är knopp i den
stennie
20-05-2009, 18:14
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-05-2009, 15:23)  'Teasing Georgia' är fin.... [attachment=35015:teas.jpg] Ack ja .....gula rosor är nåt speciellt!  Vad glad jag blir...att jag har köpt Teasing Georgia!
Ezereht
20-05-2009, 23:33
Thé har din Valencia slagit ut ännu?
Ezereht
09-06-2009, 11:29
*pet för att få upp tråden.
Jeg har dessverre ikke bilder, men i det lokale rosariet har de Soleil d'Or, en tettflylt gul rose med chateringer av aprikos og orange, og den fineste duft. Den tåler sone 5 uten problemer. Den har kun en stor svakhet og det er ømtålighet for svartflekk, noe som den kan få noe helt forferdelig. Med lite overtaling remonterer den gankse bra; litt ekstra gjødsel og beskjæring etter første flor så setter den godt med knopper en gang til.
Min favoritt er Gloire de Dijon. Den er litt ømtålig og trives best et lunt sted, opp etter en vegg eller noe slikt. Jeg tror sone 3 er maksimalt av det den tåler. Den har store, gule, duftende, fantastiske blomster. Jeg hadde den for noen år siden der jeg bodde før, håper jeg får tak i den igjen.
CITAT (Ezereht @ 21-05-2009, 00:33)  Thé har din Valencia slagit ut ännu? Nej, men den har vikt ner "omslaget" så det syns att den blir gul  Det är många rosor som står och tvekar nu i kylan (12-14 grader)
Så här ser den ut: [attachment=36147:Valencia.jpg]
Kan bidra med en: Dagmar Frau Hastrup (Topaz Jewel). Köpte jag förra sommaren, tänkte den skulle vara bland örterna. Fint nog, men... aj, vad den är taggig. Inte så kul när det ska plockas timjan etc... Nu är den planterad i en stor korg i väntan på att hitta rätt plats. Inga blommor än i år, men förra året bjöd den på en del. Dagmar Frau Hastrup (Topaz Jewel) Foto: Sommaren 08 Dagmar Frau Hastrup (Topaz Jewel) Foto: Sommaren 08
annika wall
09-06-2009, 14:11
Först en pimpinell som blommar nu, jag tror att det är en Harisons double yellow. Sen den gulaste jag sett, Persisk gulros. Båda två är väldigt gnissliga och trivs inte riktigt här på Söderslätt. Harisons, har jag fått tips om, vill ha det betydligt magrare än vad jag gett den men jag har bättrat mej och nu minsann blommar den! Den Persiska fryser ofta ner, det är väl barfrosten kan tänkas, och den blir väldigt ynklig vad jag än hittar på, men vacker är den!
Ålgryte
04-07-2009, 01:41
Ezereht
04-07-2009, 06:04
Den var verkligen helt underbar, vad är det för ros? Alchemist?
stennie
04-07-2009, 07:36
Crocus rose  Alchemist (kommer i många skepnader)  Bernstein knopp  Blomma  Och Teasing Georgia
Pernilla & Lars
04-07-2009, 09:10
Jag kan bidra med Amber Queen och Ghilene de Feligonde. [attachment=37489:Amber_Queen.JPG] [attachment=37490:Ghilene_...onde__2_.JPG]
Ezereht
04-07-2009, 17:14
*mmmm njuter av alla bilder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|