Sarasl
Hej!

Vi ligger i startgroparna för att bygga växthus. Vi har fått en massa gamla helglasdörrar med sidolufter (ni vet sådana med metallnät i glaset- ingen fotboll i världen kan krossa de rutorna biggrin.gif ) och några överblivna ca 1,2x4 m plexiglasplattor (Röhm plexiglas med luftkanaler i) från ett stort växthusbygge. Detta tänkte vi försöka knåpa ihop ett växthus av (gratis är vackert wink.gif ). Tanken är att anv plexiglaset till tak men jag har ingen erfarenhet av plexiglas i växthus. Hur hållbart är det jmf med t.ex. kanalplast av polykarbonat el vanligt glas? UV-beständighet? Jag antar att även detta kommer att gulna med tiden men hur länge kan man räkna med att det ska hålla sig transparant innan man måste byta?

Ha det gott i vårsolen!
GME
Den kanalplasten som säljs av willab m.fl till växthus är av polykarbonat (om jag inte är helt ute och cyklar). den har en sida som är behandlad på något vi så att UV filtreras bort och på det viset ökar livslängden för plasten, de ger 10 års garanti.

Mig veterilgen går det inte att se vilken sida som är behandlad efter det att man tagit bort skyddsfilmen som har märkning, så om du kan lista ut vilken sida som ska vara utåt så tror jag inte att det är någon fara att använda de plast skivorna som du har eftersom de har varit till ändamålet tidigare.

Sarasl
Tack så mkt för ditt svar GME men dessa skivor (med kanaler) är av plexiglas, står "Acrylic Plexiglas Röhm" med stora bokstäver på plasten, de är oanvända och har all skyddsplast kvar. Så frågan kvarstår, vet ngn ngt om hållbarheten?

GME
Forskade lite wink.gif
Acrylic vs polycarbonat
Malin_MeL
Jag är ingenjör, dock ingen plastexpert, men har gått en drös med kurser och läste lite i en bok om plast som jag har här.

Akrylplast (PMMA) som oxå kallas Plexiglas är en mycket stark genomskinlig plast, och den är svårrepad (bättre än glas), den tål även svaga lösningar av syror och oljor (men smälter av aceton)
God beständighet utomhus, och har mycket hög ljusgenomsläpplighet
Den klarar höga temperaturer, 80 grader under lång tid är inget problem.

Polykarbonat (PC)
den är en seg plast vilket gör att den tål slag bra, dock kan den ganska lätt få microsprickor och då bli rätt så ful.
repas lätt.
den klarar oxå höga temperaturer, upp till 105 grader utan problem. god utomhusbeständighet

hållbarhet:
jämfört med PC så klarar plexin sig bättre, anledningen att PC är vanlig i växthus är för att den är billigare att framställa.
jämfört med en glasruta: så länge du inte utsätter din ruta för slag så är hållbarheten i stort sätt oändlig, medans alla plaster torkar och blir sköra med tiden

jag hoppas jag inte använt för mycket fackord utan att det går att förstå vad jag skrivit
Sarasl
Tack så mycket Malin! Då kan jag sätta upp plexiglastaket utan att oroa mig över att behöva byta den närmsta tiden iaf smile.gif Inga problem med termerna, är molekylärbiolog i grunden och det ingår ju 40 p kemi i den utbildningen och även om jag glömt det mesta så klarade jag dessa ord åtminstone wink.gif

Soliga hälsningar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon