Summer
Hej,

För ungefär en vecka sedan planterade vi en Magnolia Sieboldii i trädgården. Vi grävde ur ordentligt och fyllde på med surjord som vi satte Magnolian i. Vi har vattnat en del, men inte om den fortfarande känts fuktig en bit ner i jorden.

Nu har ett par kvistar vissnat ner helt = bladen vissnat helt. (Skrapar jag försiktigt på grenen är den fortfarande grön.) Några av kvistarna ser helt friska ut och på några har några blad blivit lite bruna.

Kan ni ge några tips på vad jag ska göra? Eller är det 'normalt' att den ser ut så här innan den tar sig?

Ska jag vattna mer eller kan man dränka den? Ska jag ge någon näring?

Tacksam för alla tips!

/S
Gunilla T
Tråkigt när det blir såhär, det är jättesvårt att veta vad som gått fel, normalt är det iaf inte. Och du skall - inte - gödsla nyplanterade växter, den nya jorden räcker gott och väl. Hur stor planteringsgrop har ni grävt?

Ligger planteringsgropen i en gräsmatta med omgivande lerjord?

Magnolior vill ju växa ganska skyddat, alltså inte stå i ett blåshål men det kan knappast vara det eftersom skadorna kom så snabbt.
Summer
Hej,

Nej det kändes inte riktigt normalt... sad.gif

Vi har grävt ur gott och väl en kubikmeter. Så det borde ju räcka.

Runt om kring ska det bli gräsmatta, men den är inte anlagd ännu så jorden är inte kalkad eller så. Vet inte vad jag ska göra annat än att avvakta.

/S
Anders zon 1
Tror inte att det är något fel på jorden eller dylikt utan tippar på att grenarna har frusit under någon kall natt. M. sieboldii har vädligt frostkänsliga blad när dom är nyutslagna. När det varit kortvarig frost på våren drabbas ofta inte hela busken lika kraftigt utan vissa grenar klarar sig bättre. Det beror bland annat på hur mycket utslagna bladen är och på hur de olika grenarna är exponerade för kylan. Träd och buskar som man kan köpa nu på våren har många gånger kommit direkt från Holland eller andra sydligare breddgrader och har ofta betydligt mer utslagna blad än vad som är nyttigt för dem så här års i vårt kyliga klimat. Resultatet blir inte sällan att bladen fryser, vilket inte är bra eftersom det tar mycket kraft från busken. Ofta återhämtar den sig dock längre fram på sommaren. Hos väletablerade träd/buskar spelar frostskador på bladen oftast inte så stor roll men hos nyplanterade exemplar är risken större för att grenar dör eller i värsta fall hela plantan om den inte har kraft nog att skjuta nya skott.
Summer
CITAT (Anders zon 1 @ 18-05-2009, 23:29) *
Tror inte att det är något fel på jorden eller dylikt utan tippar på att grenarna har frusit under någon kall natt. M. sieboldii har vädligt frostkänsliga blad när dom är nyutslagna. När det varit kortvarig frost på våren drabbas ofta inte hela busken lika kraftigt utan vissa grenar klarar sig bättre. Det beror bland annat på hur mycket utslagna bladen är och på hur de olika grenarna är exponerade för kylan. Träd och buskar som man kan köpa nu på våren har många gånger kommit direkt från Holland eller andra sydligare breddgrader och har ofta betydligt mer utslagna blad än vad som är nyttigt för dem så här års i vårt kyliga klimat. Resultatet blir inte sällan att bladen fryser, vilket inte är bra eftersom det tar mycket kraft från busken. Ofta återhämtar den sig dock längre fram på sommaren. Hos väletablerade träd/buskar spelar frostskador på bladen oftast inte så stor roll men hos nyplanterade exemplar är risken större för att grenar dör eller i värsta fall hela plantan om den inte har kraft nog att skjuta nya skott.

Tack för svaret!

Hoppas att det är så, och att den hämtar sig! Som sagt så ser vissa grenar jätte fina ut, och idag såg jag att det även kommit små nya blad. (Dock inte på de 'döda' grenarna..)

/ S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon