jeafu
Vi har ett hus som vi köpte för två år sen. Det är är ett enplan med källare, mexitegel byggt -77 med mycket tujor, enar och annat lågväxande barrväxter som jag är sugen på att ta bort. Främst gäller det det som vätter mot gatan, alltså framsidan på huset.

Det är en liten stödmur ca en halvmeter hög och precis i kanten växer där både höga och låga barrväxter blandat med tulpaner och marktäckande. Jag blir helt sjuk och vill rensa!

Jag vill byta ut stenarna i muren till lite mer modernt men vad ska jag välja för växter istället? Det behöver inte vara insynsskydd men ganska lättskött. Jag funderar på buxbom.

Tacksam för tips!
KURT
Ungefär vilken växtzon är det? Buxbom kan säkert passa, men det kan nästan bli lika tråkigt som barrväxterna, om man har alltför mycket av dem. Olika japanska lönnar kan ju ge vackra varierande färger.
GunnellF
Om du vill ha buskar finns det ju flera varianter av låga Spiraea med blommor i vitt, rosa, rött och en del med blad som skiftar färg på hösten.

http://images.google.se/images?hl=sv&l...=4&ct=title
jeafu
CITAT (KURT @ 17-05-2009, 16:27) *
Ungefär vilken växtzon är det? Buxbom kan säkert passa, men det kan nästan bli lika tråkigt som barrväxterna, om man har alltför mycket av dem. Olika japanska lönnar kan ju ge vackra varierande färger.

Vi bor strax utanför Linköping vilket jag tolkar att tillhöra växtzon 2. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon