Latmask
Vi ska bygga en liten köksträdgård med hemmagjorda lådor av tryckimpregnerat virke.

Vår plan är att jämna ut marken under, lägga fiberduk på och sedan lådorna (bottenlösa - alltså mer som ramar), fylla upp med jord och plantera. Sedan lägga ut grus runt lådorna som gångar.

Min man vill täcka ramarnas insidor med plast för att ytterligare förhindra att trät ruttnar av jorden. Jag har för mig att jag hört att man inte ska ha plast runt växter, men spelar det någon roll om det ändå är plastlöst neråt så att säga, så att vattnet kan rinna ut.

Vad bör vi tänka på? Vi är inte så jättekunniga inom det här området så ge oss gärna alla idiottips ni kan komma på smile.gif
KURT
Ni behöver inte ha någon fiberduk i botten, om ni inte har en masa ogräs under (lägg hellre duken under gruset, så att det inte sjunker ner). Har ni tryckimpregnerat virke så behöver ni ingen plast på insidan, jag tror ändå inte att plast har någon skyddande effekt. Se till att ramarna är alltför breda, utan att ni når till mitten från ena sidan, så att ni slipper gå i jorden.
*Stintan*
Kolla in längre ner under Pallkrageklubben där kan du ju få massor av tips. Det är väl samma idé. happy.gif
Latmask
Åh tack för hjälpen! Ska kika neröver också och se vad som kommer fram mer. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon