blomkronan
Hej allihopa mitt växthus kom i torsdags yahoo.gif och nu har jag fått upp det smile.gif
Vill bara visa er... jag är sååååååå stålt jag har gjort allt HELT själv.
Gubben har ryggskott!! Så han kan inte hjälpa till.

Först grävde jag en fyrkant ca 30 cm djup. La på markduk och singel. På den byggde jag en ram att ställa växthuset på. Här på bilden håller jag på att gräva ner ett rör så jag kan dra in vatten och el.
[attachment=34857:DSC01752.JPG]

Växthuset... Juliana Compact 6,5 m2 från Willabgarden
i byggsats...
[attachment=34858:DSC01768.JPG]

Att montera i hop aluminium stommen var inga problem smile.gif Stommen var uppe på 2,5 timme smile.gif
[attachment=34859:DSC01771.JPG]
[attachment=34860:DSC01784.JPG]

Sen var det slitsamt att få på alla kanalplastdelar sweatingbullets.gif Hela lördagen gick åt... Jag valde att använda mig av deras monteringslister så det skulle bli stadigare... men FY vad bökiga dom var att få på plats... fick trycka med tummarna så dom blev ömma sad.gif och naglarna gick av *Aj*
[attachment=34861:DSC01787.JPG]

Men nu är det uppe och jag får börja med det roliga... smile.gif
Bakom växthuset byggde jag ett plank, som är som stöd åt Måbärsbusken så den inte kan växa "på" växthuset smile.gif

Jag kommer inte ta in växterna än... jag vill kolla temperaturen först.
I natt var det -2,5 grader ute och i växthuset hade jag +1,5 grader. I natt ska jag ta in en värmefläkt och se om jag kan hålla minst 10 grader. För växterna i förådet är ju van vid det temperaturen happy.gif

Inne i växthuset ska jag ha två små jordbäddar, dom som är i ytterkanterna. I mitten blir det en liten Soffa, som jag ska sitta i och läsa en go bok i sommar så jag kan vara med då växterna växer biggrin.gif
[attachment=34862:DSC01788.JPG]
I övrigt så ska jag ha tomater och gurka i hinkar...

En fråga?
Nu när jag ska ha fikon och perenna kryddor i jordbädden undrar jag vilken jord jag ska välja att ha där i?
Jag har köpt billig jord! 5 för 100:- och jag har en säck med ko på påse. Kan jag blanda dom eller vill fikon ha speciell jord?

Nu när jag grävde kom jag "bara" ner 45 cm!! det är berg under som stoppar, vilket rotsystem har fikon? Kan det gå att plantera dom där i?

Nu måste jag ut och fortsätta... mera bilder kommer smile.gif
GME
Grattis till växthuset smile.gif

Det var minsan raskt marsherat må ja säga en helg för montering bravo.gif

Känner igen det där med värk i tummarna phu wink.gif
blomkronan
CITAT (GME @ 17-05-2009, 16:12) *
Grattis till växthuset smile.gif

Det var minsan raskt marsherat må ja säga en helg för montering bravo.gif

Känner igen det där med värk i tummarna phu wink.gif

thanks.gif en helg tog det inte... flirting.gif en torsdag kväll och en hel lördag smile.gif

Det var faktiskt mycket lättare att montera än jag trodde, jag är MYCKET imponerad av hur välgjort stommen var och så perfekt i konstruktionen... allt var "rakt" när jag byggt ihop alla delar, hela konstruktionen var helt i våg!!!

Jag kan verkligen rekomendera Juliana Compact smile.gif I monterings synpunkt smile.gif Sen får vi se om det är lika bra som växthus giggle.gif Men det ska det nog vara biggrin.gif
Digger
Ser ju fint ut! Ett tips! Innan du häller i jord i ramarna där bak så lägg geotextil ovanpå gruset. På så vis kan du enklare ångra dig och ta bort jorden, annars trillar den ner i gruset och blandar sig. Eller ska du gräva bort gruset där så det blir djupare? Eller ska du ha en uphöjd bädd i nivå med soffan? Hur du än gör är det praktiskt att skilja på gruset och jorden. Råkade ut för detta praktiska dilemma nyligen när jag grävde ner vindruvan i mitt växthus där jag har stengolv, tog bort plattor, grävde nedåt och la geotextil i botten och runt kanterna.
blomkronan
Jag tror jag förstog vad du menna... och jag har gjort så här...

Först tog jag bort all grus... klippte upp markduken som låg under... och grävde sweatingbullets.gif
Nu var det 37 grader i växthuset... mitt på dagen.
[attachment=34889:DSC01805.JPG]

Sen satt jag en bit pressening runt kanten för att skydda grunden.
[attachment=34890:DSC01811.JPG]

Har inte tagit mera bilder men jag la markduk i hålet och fyllde på med jord... blush.gif men jorden räckte inte så jag får åka och handla mera imorgon.
MariaS
yaay.gif Grattis till växthuset! Som jag vet att du längtat efter. Så nu har du ingen vidare baksida kvar då... whistling.gif

Tänk vilket arbete du har gjort i alla fall. Hmm. Monteringslister... Ja här blev det både blodflåsor och vattenblåsor på fingertopparna innan mitt var monterat! Jobbiga lister, men när allt sitter där, gör det ju ändå inget att fingrarna gör ont. Det gör så fruktansvärt gott i odlarsjälen istället biggrin.gif

För att återgå till fikonet, rosjord blandad med din jord, kommer bli en perfekt blandning för fikonet. Den andra blandningen bör du tillföra med gödsel i, just nu är det väldigt mycke torv och väldigt lite gödning i den jorden (tyvärr) De där jordarna (5 för 100) är egentligen bara till för att jordförbättra med, inte att odla i. Näringsinnehållet är nästan noll.

kram2.gif
Sussie F-Flower
Underbart!!!! yahoo.gif Äntligen!!! yahoo.gif bravo.gif

Bra jobbat! kram2.gif kram2.gif laugh.gif yes.gif

blomkronan
I natt hade jag en värme fläkt där inne ute var det +2,5 grad och inne i växthuset hade det varit som minst +14 grader. Så i dag kommer växterna få flytta in smile.gif

En påse rosjord tummenupp.gif tack Maria då ska jag skaffa det i dag, så ska fikonen få komma in oxå smile.gif

yahoo.gif ÅÅÅ vad det är kul... med växthus biggrin.gif

Wilmer
Grattis yaay.gif . SÅ fint det ser ut och så kul det kan bli bravo.gif
Malin_MeL
Å grattis, ser underbart ut!!! vad fort det gick! du måste vara flitig med spaden! ska bli spännade och se din inredning med soffa och allt!
ABCiV
Härligt! Visst är det ett lyft för både humör och själ när man kan gå in i det varma växthuset och njuta. Att "jobba" därute är inte ens jobbigt, även om det så innebär lyft av tunga jordsäckar.

Jag har ju haft mitt växthus uppe nu sedan i påskas och visst drömde jag om hur kul det skulle vara, men att det skulle vara så här roligt kunde jag inte ens ana!

Grattis!
blomkronan
CITAT (ABCiV @ 18-05-2009, 11:21) *
men att det skulle vara så här roligt kunde jag inte ens ana!

Jag håller med... biggrin.gif Jag vill inte göra annat än att fixa med växthuset.

i går regna det hela dan så jag gjorde inget, men ikväll var det fint så jag tog en sväng till brädgården efter jobbet och köpte panel. och satte upp det på Norr-väggen där kommer det ändå inte in något ljus.
[attachment=35001:DSC01831.JPG]

Panelen satte jag upp för att få det lite mysigt rolleyes.gif och kunna sätta upp hydromaten.
Måla panelen med vit bets... det hann bli mörkt så jag får se hur det blev i morgon smile.gif

officinalis
Trevligt! Vad tror du om Basilika, Chili, kanske lite tomat och gurka där inne?
blomkronan
CITAT (officinalis @ 20-05-2009, 00:07) *
Trevligt! Vad tror du om Basilika, Chili, kanske lite tomat och gurka där inne?

Jo då det ska jag ha... tummenupp.gif Tomat jag har skaffat 8 olika sorter (svart, gul och röd) och gurka har jag nu tre sorter.
Chilin g.gif får se hur många som kan få plats... jag satte frön i julas av 15 olika sorter allt detta kommer ju inte få plats.

Men det där med kryddor jag har jag tänkt så mycket på ... först vill man ju ha kryddor man använder...
och sen vill jag skaffa kryddor som jag inte visste att jag kan ha användning av flirting.gif Vilka är det???

Nu har jag rosmarin, lagerblad, en basilikasort som går i lila (men den håller på att dö!! övervattnad)

Någon som har tips på krydda som jag kan ha i jordbädden som vill övervintra tillsammans med rosmarin och lagerbladet, som vill ha svalt men frostfritt. Sen får det ju inte bli "stora buskar" utan det måste vara "lagom stora"

Till helgen räknar jag med att vara klar med min soffa, då ska jag plantera ner kryddorna och fikonen smile.gif
Då ska jag visa med bild vad jag menar.
MariaS
Bra kryddor som passar i ditt växthus är väl ändå olika timjansorter. Det finns vanlig gråtimjan, citrontimjan och apelsintimjan. De varken sprider sig eller blir för stora.
blomkronan
CITAT (MariaS @ 20-05-2009, 10:55) *
Bra kryddor som passar i ditt växthus är väl ändå olika timjansorter. Det finns vanlig gråtimjan, citrontimjan och apelsintimjan. De varken sprider sig eller blir för stora.

Timjan har jag inte haft tidigare i trädgården, men min man använder mycket timjan i maten (han köper ofta timjan i kruka på mat affären, det är ju han som är kocken i huset biggrin.gif)

tummenupp.gif Då blir det timjan smile.gif... Maria du menar att den klarar övervintring i växthuset då?
Kamilla z7
ÅÅÅ så underbart tummenupp.gif
och duktig du är, montera alldeles själv!!! Jag är imponerad...(jag tvivlar att jag skulle fixa det)
Jag hörde också från fler håll att monteringslisten är hemsk thumbdown.gif
Malin_MeL
CITAT (blomkronan @ 21-05-2009, 00:29) *
Timjan har jag inte haft tidigare i trädgården, men min man använder mycket timjan i maten (han köper ofta timjan i kruka på mat affären, det är ju han som är kocken i huset biggrin.gif)

tummenupp.gif Då blir det timjan smile.gif... Maria du menar att den klarar övervintring i växthuset då?

jag har en timjan i kruka utomhus och den klarade vintern, nu hade vi ingen direkt kall vinter, bor i zon 2, men det var ändå lite snö några gånger
MariaS
Timjan är säker i ett växthus, även uppe hos dig!
blomkronan
Då var soffan nästan färdig smile.gif ska bara målas...

Så här blev det.
[attachment=35161:DSC01885.JPG]

Och så här gjorde jag.
[attachment=35162:DSC01849.JPG]
Med grannens sticksåg fick jag till det! Önskar att jag hade en bandsåg...

[attachment=35163:DSC01859.JPG]
sittsen måste ju vara lite "rundad" så man sitter bekvämt

[attachment=35164:DSC01862.JPG]
Sittsen gjorde jag av stavar. som jag fäste bara i början, resten av pinnarna satte jag fast med typ sadelgjord så jag kan vika upp sittsen. För under soffan har jag vatten och elen som kommer in där.

[attachment=35165:DSC01866.JPG]
Här har jag fått till ryggen som oxå är lätt att ta bort för att kunna komma åt alla slangar som ska gå där ifrån sen ... när jag har kopplat ihop hydromaten. Sittsen är öppnad...

[attachment=35166:DSC01870.JPG]
Det var en till som tyckte om soffan smile.gif

[attachment=35167:DSC01886.JPG]
Nu när jag är klar med byggandet... så fick växterna flytta in smile.gif

[attachment=35168:DSC01887.JPG]
Änglatrumpeterna, citrusarna och några palmer

Tomater, gurka och melonerna får flytta in sen... när jag avhärdat och planterat ut allt.

Sussie F-Flower
Åhh, herregud vad jag är imponerad!!! Vad du är duktig att fixa och bygga!! tummenupp.gif
Jättefint blev det och så mysigt med lilla soffan därinne...
Undra vad Shaggy säger när det blir 45 grader varmt därinne... shy.gif

Nu kan du väl nästan ha "dansbana" inne, för nu blev det väl plats??? giggle.gif
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-05-2009, 22:45) *
Åhh, herregud vad jag är imponerad!!! Vad du är duktig att fixa och bygga!! tummenupp.gif
Jättefint blev det och så mysigt med lilla soffan därinne...
Undra vad Shaggy säger när det blir 45 grader varmt därinne... shy.gif

Nu kan du väl nästan ha "dansbana" inne, för nu blev det väl plats??? giggle.gif

Tack... det är så kul att få visa upp vad man har gjort smile.gif
Ja, nu har jag dansbana i boden giggle.gif Nu har jag fått tillbaka mina arbetsbänkar så man kan jobba där inne med andra projekt smile.gif Faktiskt jätte skönt att få tillbaka boden...

Shaggy kommer nog inte vilja vara där dagtid... men på kvällen får vi dela på soffan.
blomkronan
Jag sitter och drömmer mig tillbaka/och fram till sommaren biggrin.gif Nu är det "bara" -3 grader ute och snön har ju kommit... tänkte jag skulle "rapportera" hur det var i sommar med växthus smile.gif

Sommaren med växthus blev såååååå roligt, va mycket gurka jag fick och va gott det var med egen gurka smile.gif... det blir mera gurka nästa år biggrin.gif
Tomaterna var sena... fick några i oktober, av dom 8 sorterna som jag satte var den svarta tomaten favoriten, fröna fick jag av Solstorm thanks.gif Nästa år ska jag sätta ut tomatplanterna tidigare så dom hinner mogna tidigare.

En melon fick jag oxå... shy.gif det blev bara en Men den var gooooooood smile.gif

[attachment=45354:DSC02489.JPG]
På vänstersida växte gurka, tomat och melonen.

[attachment=45355:DSC02490.JPG]
På högersida Tomater och en gurka.... Det blev för många sorter blush.gif

Att plantera i IKEA kassar var helt OK, men till våren planerar jag att bygga/gräva fasta odlingsbäddar.
Att jag inte gjorde det från början, var att jag trodde det skulle bli jobbigt att bytta jorden varje vår, men nu inser jag att det gäller ju så liten yta, att det inte blir så mycket jobb med det! Med fasta odlingsbäddar får jag "ner" toamterna lite.... dom blev ju så långa!! och takhöjden är ju inte att "skryta" med!!!!

[attachment=45356:DSC01982.JPG]
Det var ju i såna här jag odla tomater och gurkan i (för er som inte läst det i en annan tråd)

Nu (december) har jag mina växter för övervintring där inne, med bubbelplast och en värmefläkt så håller jag runt 7 grader där inne. I går fick vi -15 grader crying.gif och jag blev livrädd att det skulle bli något fel!!!! Så jag var till clas ohlson och köpte mig en värmefläkt till.... och en väderstation som är trådlös med temperaturlarm....
*phu* nu kan jag sova lugnt!!! biggrin.gif hela tiden har jag oroat mig för att något kan vara fel!!!! om en fläkt går sönder har jag den andra.... + nu larmar det om temperaturen faller under +3 grader bravo.gif Där inne övervintrar mina änglar, bananer, palmer m.m.

Jag har satt en elmätare på växthuset hittills har det dragit 246 kw sedan 1 november, elräkningen kom i veckan och vi betalar bara 45 öre per kw biggrin.gif så på två månader har det kostat mig 110 kr att hålla värme i växthuset.... och det är ju HELT OK tummenupp.gif Har inte haft något lyse på... bara värme. I november hade vi bara 5 timmar sol!!!! den solfattigaste november på hur länge som hällst!!! växterna verkar ha klarat det bra ändå... jag tror jag väntar med att sätta upp extra belysning, det får bli i vårvinter då värmen höjs i växthuset.

Så.... en liten rapport hur året har gått..... biggrin.gif

Edit: prata elpris med min man... växthus är inte skattefria sa han giggle.gif Jag hade fattat elräkningen fel.... 45 öre utan skatt och det blir 98 öre med skatt.... så två månader har kostat ca 250:- det är fortfarande OK tycker jag tummenupp.gif
Peztis
Blomkronan: helt underbart med en avrapportering!

Har du suttit där ännu och myst med lite glögg då?

Till våren ska jag väl äntligen få upp mitt växthus, grunden är grävd och plintarna gjutna, måste beställa grus och sedan så ska allt upp. Måste nog bygga lite stödmurar också...
Jag har sådan ånget för att jag inte har fått upp mitt ännu, jag fick det ju redan i våras! Men ibland så kommer ju livet ikapp en och tiden/orken har inte räckt till... Mitt tar nog inte en kväll och en dag att få upp och jag tror knappas att jag kan göra det själv (det är nog där det största hindret är, att min man måste hjälpa mig! smile.gif ) eftersom det är 14 kvm och högt i tak...
Men nu har jag ju vintern på mig att fundera vidare hur det ska göras iordning där inne!
blomkronan
CITAT (Peztis @ 19-12-2009, 12:25) *
Blomkronan: helt underbart med en avrapportering!

Har du suttit där ännu och myst med lite glögg då?

Till våren ska jag väl äntligen få upp mitt växthus, grunden är grävd och plintarna gjutna, måste beställa grus och sedan så ska allt upp. Måste nog bygga lite stödmurar också...
Jag har sådan ånget för att jag inte har fått upp mitt ännu, jag fick det ju redan i våras! Men ibland så kommer ju livet ikapp en och tiden/orken har inte räckt till... Mitt tar nog inte en kväll och en dag att få upp och jag tror knappas att jag kan göra det själv (det är nog där det största hindret är, att min man måste hjälpa mig! smile.gif ) eftersom det är 14 kvm och högt i tak...
Men nu har jag ju vintern på mig att fundera vidare hur det ska göras iordning där inne!

NÄ... glöggen tar jag inne i husvärmen smile.gif

Det ska bli kul att få se hur det går för dig/er i vår... för du måste sätta fart!!!!!!!!!! naughty.gif frön crazy.gif
Peztis
haha, pratade igår med en fröken på dagis som har bott här i socken hur länge som helst. Frågade henne om det kunde vara poppis med plantor på årets marknad i augusti poch det trodde hon skulle vara en hit!
Så nu vet jag i alla fall vad jag ska göra med allt som jag drar upp och inte får plats med själv!
Här ska det tjänas pengar på nöjet!!!
Jenny72
Vad duktig du har varit som gjort allt själv, tänker inte jag göra confused.gif ... för då kommer det aldrig upp något växthus. Men jag är himla imponerad!!!!
En fråga hur stort är ditt växthus? Så jag kan tänka mig till hur stort jag skall köpa. Har tänkt mig ett på mellan 9 och 11 kvadrat med 201 i sidohöjd. Hur stort är ditt och vart hade du köpt det? (Från början hade jag tänkt köpa från Skbv Odla på ca 6 kvadrat men har ändrat mig p g a att de inte har säkerhetsglas och gubben fick ett fönster i benet förra året... inte kul)
sqrulan
Ja du imponerar verkligen, så jätte fint det blev och vad kunnig du är. Jag har ett litet Juliana med bara tre sidostycken och det är i minsta laget, blir väldigt varmt där inne på sommaren.
Vad fick du betala för ditt växthus med allt tillbehör?
blomkronan
CITAT (Jenny72 @ 30-12-2009, 17:33) *
Vad duktig du har varit som gjort allt själv, tänker inte jag göra confused.gif ... för då kommer det aldrig upp något växthus. Men jag är himla imponerad!!!!
En fråga hur stort är ditt växthus? Så jag kan tänka mig till hur stort jag skall köpa. Har tänkt mig ett på mellan 9 och 11 kvadrat med 201 i sidohöjd. Hur stort är ditt och vart hade du köpt det? (Från början hade jag tänkt köpa från Skbv Odla på ca 6 kvadrat men har ändrat mig p g a att de inte har säkerhetsglas och gubben fick ett fönster i benet förra året... inte kul)

Tack så mycket Jenny72 smile.gif
Mitt växthus är 6,4 kvadrat... jag "växte ur" det redan första sommaren blush.gif .
Så går du i tankarna att ta ett 9-11 kvm... ta större om du kan yes.gif Tänk bara på att bygglov krävs... 15 kvm utan bygglov är godkänt, men då ska alla byggnader räknas in!
Jag har ju ett förråd på 9-10 kvm så jag fick inte bygga större växthus än 5-6 kvm utan bygglov sad.gif och igentligen fick jag nog inte plats med större växthus Här är hela min tomt! på baksidan (förrådet står på framsidan)
[attachment=46689:DSC01781.JPG]

Jag köpte mitt växthus på Willabgarden i Bromma. En Juliana.

CITAT (sqrulan @ 30-12-2009, 17:50) *
Ja du imponerar verkligen, så jätte fint det blev och vad kunnig du är. Jag har ett litet Juliana med bara tre sidostycken och det är i minsta laget, blir väldigt varmt där inne på sommaren.
Vad fick du betala för ditt växthus med allt tillbehör?

Tack så mycket sqrulan smile.gif
Själva växthuset gick på 7495:- med 6 mm kanalplast, jag köpte inte sockeln som dom hade, jag gjorde en själv av träreglar, och fyllde "golvet" med singel.
Med växthus, automatiska fönsteröppnare, grunden, singel, lite tillbehör/krokar som man kan sätta fast växterna i stommen med, gick det på ca 9.000:- Sen kan vi lägga till 700:- för bubbelplast med fastsättningsknoppar.
Värmefläkt 500:- bevattninganordning, elkablar, fläktar.... m.m. slutade det på c:a 11.000:-
Soffan gjorde jag av restvirke och en gammal madrass... så den blev grattis smile.gif

Det har varit värt vart enda öre!!! Jag är sååå glad över mitt växthus, men jag önskar att jag hade mera tid över till att pyssla i det, med familj och heltidsjobb, blev det inte så många timmar jag hann vara där i somras.
I år blir det bättre, nu står det på plats och jag kan utnyttja våren till odling, jag räknar med att jag ska kunna flytta ut mina plantor där i mars-april... bara snön är borta wink.gif
[attachment=46688:IMG_0680.jpg]
Tomaten är på G... redan naughty.gif
Peztis
Tomaten, den står väl inte i växthuset redan va, Blomkronan?!?! Fär då blir det inte skoj med elräkningen denna vinter!

Underbart att se en bild på hela baksidan, suveränt att det första du har ställt på plats - innan väggar och allt är där - är någonstans att sitta och beundra mästerverket! smile.gif
blomkronan
CITAT (Peztis @ 28-01-2010, 22:14) *
Tomaten, den står väl inte i växthuset redan va, Blomkronan?!?! Fär då blir det inte skoj med elräkningen denna vinter!

Nä jag har tomaten i förrådet, men i växthuset har jag änglar och annat så elräkning kommer jag att få...

CITAT (Peztis @ 28-01-2010, 22:14) *
Underbart att se en bild på hela baksidan, suveränt att det första du har ställt på plats - innan väggar och allt är där - är någonstans att sitta och beundra mästerverket! smile.gif

giggle.gif Ja, en Brasse stol kom på plats snabbt smile.gif var ju tvungen och kolla/känna efter hur det kunde bli... drömde mig fram till den dagen då allt skulle vara färdigt och jag kunde sitta i min soffa med ett glas vin och njuta av alla växter biggrin.gif
sqrulan
tummenupp.gif Du är bra! Lycka till!
Peztis
CITAT (blomkronan @ 28-01-2010, 22:31) *
...och jag kunde sitta i min soffa med ett glas vin och njuta av alla växter biggrin.gif

Det var precis det jag sa till alla innan jag fick mitt, jag ville ha ett som var så stort att jag kunde odla och kunna sitta där och ta mig ett glas vin!
Yvonne Holmgren
CITAT (Digger @ 17-05-2009, 17:42) *
Ser ju fint ut! Ett tips! Innan du häller i jord i ramarna där bak så lägg geotextil ovanpå gruset. På så vis kan du enklare ångra dig och ta bort jorden, annars trillar den ner i gruset och blandar sig. Eller ska du gräva bort gruset där så det blir djupare? Eller ska du ha en uphöjd bädd i nivå med soffan? Hur du än gör är det praktiskt att skilja på gruset och jorden. Råkade ut för detta praktiska dilemma nyligen när jag grävde ner vindruvan i mitt växthus där jag har stengolv, tog bort plattor, grävde nedåt och la geotextil i botten och runt kanterna.

När jag planterade min druvplanta i växthuset köpte jag en stor kruka ca 50x50 cm, sågade bort botten och grävde ner den i ett hörn. 10 cm av krukan är ovan jord. På detta sätt hålls jorden på plats och det ser ursnyggt ut!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon