Full version: Majs
Oasen
Jag tänkte försöka mig på att odla majs i år. Jag har började att så inne i mars och tänkte att jag var ute i god tid. Dock har jag haft enorma problem att få dem att gro! Av säker 15 sådda majskorn har endast två kommit upp. Resterande ruttnar i jorden, alternativ att de börjar gro och sedan ruttna och dör. Jag har inte speciellt blött (normalfuktigt så att säga), de står inomhus i värme och söderfönster. Är majs osedvanligt knepigt eller är det jag som gör något galet?

Sedan har jag sett att det står på flera fröpåsar att man inte bör odla olika majssorter bredvid varandra. Varför är det så?
katah
Jag har odlat majs under flera år utan problem confused.gif
så jag försöker förstå vad som har gått fel.

Jag planterar dom i såjord i början och skolar sedan om till bra planteringsjord.
De gillar inte att bli omplanterade djupt utan vill ha samma höjd som de har hela tiden.
( alltså inte som tomater som dränkas i jorden och blidar bara extra rötter)

Hur djupt har du planterat dina fröer ?
Har du hål på pyttans botten så att vattnet inte stannar kvar i krukan ?
Powerowic
vet inte varför men det verkar vara så att majs är känsliga för väta. Att majs inte ska planteras flera sorter bredvid varann är för att pollenet korsar sig och ger då sämre skörd.
Åsa, mälardalen zon 2
+I maj kan man direktså majs då jorden har en temp på runt +15C, ifall man bor i södra + mellersta sverige (ungefär upp till mälardalen). Det är bara om det blir en riktigt dålig sommar som man kan få svårt att få en skörd innan frosten ifall man bor runt mälardalen.

Tror också det dåliga groningsresultatet beror på övervattning, jorden ska bara vara lätt fuktig vid sådd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon