Idag hade vi väldigt fint väder och jag ställde ut mina krukor med purpurvinda och blomma för dagen så att de fick känna på "det verkliga" livet lite. Dock nu när jag tog in dem för kvällen (litar fortfarande inte på att det blir ev nattfrost) så såg jag att deras gröna blad hade blekts. Det såg ut som om de hade blivit brända. Men visst skall väl dessa växter klara av solsken? Jag trodde de var solskensdyrkare. Blev det så för att de tidigare har stått inne och när de kom ut så blev det en chock?
ingrid fuxwall
17-05-2009, 18:42
Har samma erfarenhet som dig och förra året dog alla blomman för dagen, skulle tydligen täckt dem det första med markväv eller liknande.
ingrid
Gunilla T
17-05-2009, 18:52
Inga växter klarar av att flyttas från skyddad inomhusmiljö till brännande sol - de måste vänjas lite i taget.
Solstorm
17-05-2009, 19:01
Jag tycker det är bra att passa på att flytta ut växterna när det är mulet, regn är också okej. När det är sådant väder så brukar det inte vara så stor risk för frost heller.
Oh, hade jag ingen aning om... Då skall jag hem och se hur stor skada jag gjort och sedan får de åka ut en mulen dag istället...
Tack för alla svar! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.