Full version: Identifiering
Anki V
Vad är det här?

Vanan trogen så är jag så säker på att jag har ett strålande minne och inte alls behöver dokumentera vad jag grävt ner slap.gif . Dessa är köpta från odlas lökerbjudande förra hösten.

[attachment=34878:009__Large_.JPG]

/Anki
Anki V
Ingen som vågar sig på en gissning?

/Anki
mojan
Ingen aning vad det är men kanske du kan kolla Odlas lökerbjudande i fjol (om det går att hitta någonstans)? Säkert är det då någon odlait som vet. biggrin.gif
Anki V
CITAT (mojan @ 18-05-2009, 19:52) *
Ingen aning vad det är men kanske du kan kolla Odlas lökerbjudande i fjol (om det går att hitta någonstans)? Säkert är det då någon odlait som vet. biggrin.gif

Endera var just de här inga storsäljare eller då var intresset för lökinköp svagt hos odlaiterna. Tredje alternativet är att ingen av de som köpt lökarna minns vad det är de köpt angel_not.gif

/Anki
Linus59
tjena tjena tror att du satt någon sorts allium , kan det stämma? yes.gif
Anders zon 1
Tror också på någon sorts Allium, modell större.
stennie
CITAT (Anders zon 1 @ 20-05-2009, 00:12) *
Tror också på någon sorts Allium, modell större.

Tror jag med, kan det vara Globemaster?
Maggan H
Jag undrade just detsamma här igår, även jag har såna på gång, med stora runda knoppar så säkert är det en Allium, jag har sparat mina omslag så jag kan faktiskt kolla det när jag kommer ut i boden! Jag minns inte heller, köpte lassvis med lökar i höstas-igen....

Återkommer!
Maggan H
Nu har jag kollat och den jag köpte är Allium Albopilosum. Blomning juni-juli står det, hm, stora knoppar i maj..... 50 cm hög.

Köpte även Chionodoxa blomning i feb-mars men de har jag inte sett röken av. Blev också grymt besviken på mina Allium Purple Sensation som i fjol, första året, blommade fantastiskt länge och var höga o fina. I år har bara en tredjedel kommit upp och de är ynkliga och små. Vad har jag gjort för fel, för visst måste de väl blomma mer än ett år?? ranting.gif
Anki V
Då hoppas vi på allium....
Det skulle kunna vara ganska så troligt eftersom jag blev så förtjust i förra årets blommande allium...... som i och för sig inte ett dugg liknar dessa.

Nått stort blir det nog i alla fall för jag har satt lökarna med ordentliga avstånd laugh.gif

/Anki
Lady Hamilton
Även jag tackar för svar.......... ninja.gif har nämligen "sammadana" i min rabatt giggle.gif men jag gissade på VitAllium g.gif har för mig att jag beställde något sådant Men Alliumen som Maggan visar på bild känner jag också igen Men vi får väl visa bilder när de blommar 000.gif
CillaM
CITAT (Maggan H @ 20-05-2009, 15:15) *
Nu har jag kollat och den jag köpte är Allium Albopilosum. Blomning juni-juli står det, hm, stora knoppar i maj..... 50 cm hög.

Köpte även Chionodoxa blomning i feb-mars men de har jag inte sett röken av. Blev också grymt besviken på mina Allium Purple Sensation som i fjol, första året, blommade fantastiskt länge och var höga o fina. I år har bara en tredjedel kommit upp och de är ynkliga och små. Vad har jag gjort för fel, för visst måste de väl blomma mer än ett år?? ranting.gif

Allium Purple Sensation, kirgislökar, fick jag lärt mig att de är inte fullt härdiga i vårt klimat och därför är kinkiga med att återkomma. Däremot fröar de otroligt och mängder med små kirgisar kommer, som behöver växa till sig ifall de härdar ut våra vintrar.
Maggan H
CITAT (CillaM @ 20-05-2009, 20:46) *
Allium Purple Sensation, kirgislökar, fick jag lärt mig att de är inte fullt härdiga i vårt klimat och därför är kinkiga med att återkomma. Däremot fröar de otroligt och mängder med små kirgisar kommer, som behöver växa till sig ifall de härdar ut våra vintrar.

Men, kära nån, jag har inte haft så många minusgrader och även en del av tulpanerna och påskliljorna uteblev. Kan lökarna ha ruttnat, det är ju ganska blöta vintrar här i Skåne? Två av Alliumen har ca 1 dm ner på stjälken säckat ihop så knoppen kommer inte att slå ut. crying.gif Dessa andra Alliumen 'vi' har köpt, är de härdiga då?

CITAT (Lady Hamilton @ 20-05-2009, 20:36) *
Även jag tackar för svar.......... ninja.gif har nämligen "sammadana" i min rabatt giggle.gif men jag gissade på VitAllium g.gif har för mig att jag beställde något sådant Men Alliumen som Maggan visar på bild känner jag också igen Men vi får väl visa bilder när de blommar 000.gif

Tänk, min första tanke var att det var vit Allium, men i så fall har jag inte sparat omslaget, men jag vet att jag spanade på den. Blir väl detta årets inköp tror jag! rolleyes.gif
wibemo
en liten undran så här på nattkvisten men ser det inte ut som någon sort av daglilja?
CillaM
CITAT (Maggan H @ 20-05-2009, 21:25) *
Men, kära nån, jag har inte haft så många minusgrader och även en del av tulpanerna och påskliljorna uteblev. Kan lökarna ha ruttnat, det är ju ganska blöta vintrar här i Skåne? Två av Alliumen har ca 1 dm ner på stjälken säckat ihop så knoppen kommer inte att slå ut. crying.gif Dessa andra Alliumen 'vi' har köpt, är de härdiga då?
Tänk, min första tanke var att det var vit Allium, men i så fall har jag inte sparat omslaget, men jag vet att jag spanade på den. Blir väl detta årets inköp tror jag! rolleyes.gif

Troligen ruttnar de bort i blött klimat. Vinter betyder ju inte alltid att det är kallt. Blöta och odränerad mark/jord med är inte bra för de flesta växter. Men kirgislöken frösår sig o efter några år, får man hoppas iaf, så kanske man har nya lökar som blommar
Lady Hamilton
Nu är mitt mysterium löst........det var ingen Vit Allium.........de "bidde" en sån här i stället
[attachment=36678:DSCN2653_kopiera.jpg] [attachment=36679:DSCN2658_kopiera.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon