Jag behöver lite tips och råd kring vår lökrabatt..
Förra året anlade vi en rabatt med lökväxter det är en halvmåne formad rabatt med staket i bakkant, den står i halvsol och i rabatten har vi satt tulpaner, kirgislök, liljor, krokus och vårstjärna.
Hittills har det fungerat ganska bra, dock lite mycket bladverk men antar att det kan ha med gödning att göra har (varit gräsmatta där innan). rabatten är totalt på ca 4 kvm så det är ingen jätte rabatt. Men problemet som jag nu tycker mig se är att det blir lite i framkanten nu när krokus och vårstjärna blommat över. När tulpanerna också är överblommade så tycker jag mig se att det kommer bli väldigt tunnt... Har ni några tips på vad jag kan komplettera med som ändå inte "tar bort" de andra växternas synlighet. Tanken är att denna rabatten ska vara ganska självskötande så jag är inte intresserad av sommarblommor. Nån lågväxande perenn eller så kanske kunde vara nåt. (rabatten är placerad in till gräsmattan och ligger ganska öppet. det som annars dominerar i vår trädgård är fruktträd, rosor, syrén,pion, gräsmatta, vinbär, drivbänkar. om det kan tas lite i bejaktande i tipsen...)
Tacksam för tips.
Vänligen
Torben