Zirup
Hej alla snälla ros-entusuaster! Har för första gången i mitt liv flyttat till hus och därmed fått en jordplätt att odla på. Alla tidigare erfarenheter av trädgårdsodling har gått riktigt uselt: en lägenhet på första våningen i konstant skugga, en lägenhet på tionde våningen med rejäla kastvindar och en lägenhet som vette mot norr. Allt dog bara jag stack ner det i jorden. whistling.gif Jag har ingen god erfarenhet av trädgårdslivet alls, som ni kanske förstår. Är dock en obotlig optimist så när min man föreslog att vi skulle plantera något slags "vårdträd" intill ytterdörren så tyckte jag att det lät som en god idé! Jag tar tacksamt emot tips och idéer från erfarna odlare hur vi kan tänkas få våran stackars ros, för vi tänkte hoppa på överkursen direkt, att överleva! Och framför allt, vilken ros som kan tänkas trivas hos oss!

Detta är våra önskemål:
*en klätterros, har en inre bild av hur den klänger vid ytterdörren och hur det doftar gott varje gång man går ut eller in.
*vi bor i zoon två. Har jag hört. flirting.gif (Göteborg)
*Platsen den skall bo på har förmiddagssol. Och det kan bli ganska varmt så jag tror det är rätt så skyddat.
*Den måste nog vara rätt robust för att överleva min familj med småbarn och inkompetenta hobbyentusiaster som knappt vet när man skall vattna eller inte. Hm, undra om jag inte har sett trädgårdssniglar och löss i rabatten också. Djurlivet verkar iallafall frodas! happy.gif
*Fördel om den luktar gott.
*Den måste vara lätt att hitta i en trädgårdsaffär eller så.
*Färg på blommorna har inte så stor betydelse, jag gillar vita rosor men min man föredrar röda.

Kan detta leda till att vi hittar vår drömros och "vårdträd" tro? Många tack i förväg! smiley_small_hug.gif
renate
Välkommen här på forumet och grattis till hus och trädgård.jag har ingen större erfarenhet av klätterrosor vid huset.Mina klättra i träd eller spalje.New dawn är en fin klätterros,den har jag,doften är inte så stark.Mina nyaste klätterrosor är Alchymist och Leander båda kan du ha i din zon.Jag har ingen bild på mina de har inte blommat än.Kollar i Kajsas album hon har många rosor.
har du fler frågor så är det bara att skriver här vi hjälper dig.
svennis
Stora förväntningar. yes.gif
Vi som tycker alla rosor har sin förträfflighet.
O du vill den skall blomma hela sommaren.
Jag tycker det är roligt med rosor som blommar på hösten då man har tid.
Jazz doftar men ingen klätterros.
Astrid Lindgren blommar mycket.
Crocus ros gör mig glad men ingen rikti klättrare.
Du får säkert fler förslag...Lycka till. Jag besöker Trädgårdsföreningen o har årskort, 60kr.
Ezereht
Hur högt ska den klättra? Bredvid dörren eller runt hela som en portal?

Många klätterrosor blir 2.5m, vill man ha dem som blir riktigt höga så blir det en liten annan grupp.

Men new dawn kanske är en idé att titta på? Den finns även vit (white new dawn). Jag har en mer fylld variant av den som heter Awakening som jag gillar.

En sak att tänka på om du har det jättenära entrén är kanske att rosor gärna får bladlöss. innocent.gif Visserligen inte såååå svåra att bli av med, men vill man inte jobba så mycket så kan det ju vara en sak att tänka på.

Andra fina klättare är dom nya minikiwisarna, har du sett dem? Gröna blad som är vita och rosa längst ut på spetsen. Har du dessutom en han och en honplanta så får tjejplantan frukt (goda små minikiwi). Dom finns överallt att köpa nu.

Man kkan ju också ha en engångsblommande ros (Kolla in constance spry!!) och kanske nån snygg klematis som blommar i Augusti.
Kajsa
Välkommen till Odla.nu
Kika i mitt album/Klätterrosor, kanske hittar ni något där.
CeciliaR
Jag är precis som du nybliven husägare och nybörjarodlare och har hitintills gett mig på fyra klätterrosor av vilka tre verkar väldigt snabbväxande och härliga, vet dock inte hur de doftar än:

Flammentanz som är vackert röd som jag satt för att få en portal över vår grind, lätt att hitta och blir stor.
Honungsros (Rosa helenae) som växer som attan och som nog är så gott som vit (har sett hur den kan klä in hela fruktträdkronor i trädgårdar).
New Dawn som någon redan nämnt som är pärlemorrosa, växer också kraftigt.
Jag har också gett mig på en sympathie (vackert röd färg) som det finns en annan nyare tråd om här, men den har inte skjutit fart än.

Tror att de alla är remonterande men är inte hundra på det. Mina rosor är alla som äldst ett år så kan inte säga så mycket mer, annat än att honungsrosen hos mig redan klättrat upp till toppen av rosenportalen jag satt den vid. Hoppas ni hittar er favorit!
Zirup
Hejsan! Tusen tack för välkomnandet och för alla tips! Av alla förslagen jag har fått, finns det någon ros som är känd för att vara tapper och anspråkslös? Det skulle kännas lite olycksbådande om vår fina "vårdros" gick och dog det första den gjorde! a0a.gif

Tanken är att den skall klättra vid sidan av dörren. Den behöver ju inte klättra upp på taket för det verkar inte så skönt för den. Så kanske 2-3 meter?

Tack än en gång! Lovar att posta bilder om vi lyckas få den rackarn att överleva sommaren!
octachoron
Min favoritklätterros är Aloha (Kordes).
En lågväxande klätterros som doftar underbart med fantastiska blommor.
Aloha
Se bara till att få rätt Aloha, det finns äldre rosor som heter likadant.
Blomstersmurfen
Om jag hade småbarn och skulle välja en ros till en entre skulle jag leta efter en ros utan taggar. Finns flera som är näst intill utan taggar, det beror som sagt på vad du vill ha för färg.
CeciliaR
Här finns det en beskrivning av de 20 mest populära klätterrosorna, också några taggfria. http://www.floralinnea.com/pages/popularro...atterrosor.html Lycka till med vårdrosen!
Zirup
Aha, taggar, ja! Ni är kloka, ni! Jättebra länksida! Skall visa mannen bilderna på Rosa Helenae 'Lykkefund' när han kommer hem! Kanske den kan vara något! Hade ju tänkt att göra en liten uteplats en liten bit från ingången och det vore lite jobbigt att trängas med en taggig ros om ytan. Om den nu överlever. smile.gif
Thé
Med Lykkefund får du garanterat trängas smile.gif
Zirup
CITAT (Thé @ 20-05-2009, 14:39) *
Med Lykkefund får du garanterat trängas smile.gif

Jasså? Den blir bred och frodig alltså? Ja ja, bättre det än att den skrumpnar ihop och dör, det hade kännts lite olycksbådande! wink.gif

Något förslag på en alternativ klättrande ros som är en överlevare utan taggar? Annars får vi väl fråga på Blomsterlandet eller Plantagen!
Erika i Sandviken
Eftersom de ska vara lätt att hitta så antar jag att du vill/täker handla hos din plantskola i trakten där du bor.Då skulle jag föreslå att du åker dit och berättar för dem vad du har för krav.Eller åk dit och skriv upp vad dom har för klätterrosor att erbjuda så kan vi hjälpa dig välja utifrån det.För d
et spelar ju inte så stor roll vad vi säger om dom inte har dom sorterna där du har tänkt handla

Men jag skulle aldrig sätta klätterrosor vid entré dörren om jag hade småbarn,taggarna gör vansinnigt ont att få i fingrarna.Och dessutom behöver rosor mycket vatten och så mycket vatten är aldrig bra att ha intill husgrunder i lägden.
Jag skulle nog då hellre just där välja en vacker och rikblommande klematis typ Summer Snow,Aljonushka,The President eller någon annan som växer på lite kraftigare.
Sen skulle jag föreslå lite vackra rosbuskar som solitärer ute på er tomt typ Louise Bugnet , doftar underbart,få taggar och remonterar.
[attachment=35040:Luise_Bugnet.jpg]
Louise Bugnet

Rose´D Retsch doftar parfymfabrik,dock taggig.
[attachment=35038:Rose_D_Retsch.JPG]
Rose´D Retsch

Kanske ett rosland intill er altan/uteplats med vackrare buskrosor som Blue Parfume och Romanze

[attachment=35037:BlueParfume1.jpg]
Blue Parfume

[attachment=35039:Romance.jpg]
Romance

Andra skönheter är ....
[attachment=35042:Chicago_Peace_08.JPG]
Chicago Peace,större rabattros

[attachment=35043:H_ndel.JPG]
Händel,mindre klätterros

[attachment=35044:Louise_Odier.JPG]
Louise Odier,vacker och härdig buske modell större.

Eller kanske romantiska Nostalgi
[attachment=35045:Nostalgi.jpg]

Men kolla din plantskolas utbud först tycker jag.

emmalofo
Hej,

Glädjande bekymmer, att välja ros smile.gif

Jag är själv nybörjare på både trädgård och rosor, och planterade en massa rosor förra året, och ser nu med spänning på allt som händer i trädgården.

Av dom rosor jag planterade är det några som verkligen står ut, och en av dom är New Dawn. Frisk, växer så det knakar, och har redan fullt av knoppar. Blekrosa och remonterar. Känns som en bra nybörjarros smile.gif

Flammentanz växer också så det knakar, röd och engångsblommande.

Honungsrosen Lykkefund (taggfri) är också en favorit.

Lycka till med valet.
Zirup
Gissa vad det blev! En Coral Dawn! Vi har grävt ner den och vattnat den under en högtidlig ceremoni! Nu återstår att se om den trivs i våra tafatta händer!

Tusentack för alla tips och råd och vackra bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon