Hej alla snälla ros-entusuaster! Har för första gången i mitt liv flyttat till hus och därmed fått en jordplätt att odla på. Alla tidigare erfarenheter av trädgårdsodling har gått riktigt uselt: en lägenhet på första våningen i konstant skugga, en lägenhet på tionde våningen med rejäla kastvindar och en lägenhet som vette mot norr. Allt dog bara jag stack ner det i jorden.

Jag har ingen god erfarenhet av trädgårdslivet alls, som ni kanske förstår. Är dock en obotlig optimist så när min man föreslog att vi skulle plantera något slags "vårdträd" intill ytterdörren så tyckte jag att det lät som en god idé! Jag tar tacksamt emot tips och idéer från erfarna odlare hur vi kan tänkas få våran stackars ros, för vi tänkte hoppa på överkursen direkt, att överleva! Och framför allt, vilken ros som kan tänkas trivas hos oss!
Detta är våra önskemål:
*en
klätterros, har en inre bild av hur den klänger vid ytterdörren och hur det doftar gott varje gång man går ut eller in.
*vi bor i zoon två. Har jag hört.

(Göteborg)
*Platsen den skall bo på har förmiddagssol. Och det kan bli ganska varmt så jag tror det är rätt så skyddat.
*Den måste nog vara rätt
robust för att överleva min familj med småbarn och inkompetenta hobbyentusiaster som knappt vet när man skall vattna eller inte. Hm, undra om jag inte har sett trädgårdssniglar och löss i rabatten också. Djurlivet verkar iallafall frodas!
*Fördel om den luktar gott.
*Den måste vara
lätt att hitta i en trädgårdsaffär eller så.
*Färg på blommorna har inte så stor betydelse, jag gillar vita rosor men min man föredrar röda.
Kan detta leda till att vi hittar vår drömros och "vårdträd" tro? Många tack i förväg!