Full version: Maskrosor
jolla
Om man nu inte vill ha maskrosor i sin trädgård kan man gräva upp dem, mycket jobb och de kommer tillbaka. Genom denna metod håller jag dem i schack. Undrar om det finns något annat sätt att bli av med dessa växter.
WillyW
Man kan pensla "round up" på bladen. Akta gräset bara!
PeterDeleter
Min erfarenhet är ifall man gräver upp dom trots man kanske inte får bort allt i rotstystemet ger dom upp och dör till slut. Tyvärr är det ju så ifall man inte har grannar som också gör detta så får man nya små "skott" hela tiden. Annars så kan man ge dom salt som inte är så farligt mot gräsmattan.
tetafan
CITAT (PeterDeleter @ 19-05-2009, 12:43) *
Min erfarenhet är ifall man gräver upp dom trots man kanske inte får bort allt i rotstystemet ger dom upp och dör till slut. Tyvärr är det ju så ifall man inte har grannar som också gör detta så får man nya små "skott" hela tiden. Annars så kan man ge dom salt som inte är så farligt mot gräsmattan.

När jag övertog min kolonilott för tre år sedan var gräsmattan nästan helt gul av maskrosor.
Jag tillbringde många timmar med att försöka gräva upp alla men det föreföll lönlöst.
Provade då att stryka Round-up på bladen men det resulterade i att gräsmattan fick fula bruna och kala fläckar där maskrosen stått.
Andra året köpte jag Stroller kombi och spred ut i gräsmattan. Maskrosorna var väck på tre veckor =)
Nu ogillar jag att använda gift men detta var ett nödvändigt undantag. Nu är maskrosorna inte fler än att jag klarar att ta bort dom för hand.
GunnellF
CITAT (tetafan @ 19-05-2009, 13:53) *
När jag övertog min kolonilott för tre år sedan var gräsmattan nästan helt gul av maskrosor.
Jag tillbringde många timmar med att försöka gräva upp alla men det föreföll lönlöst.
Provade då att stryka Round-up på bladen men det resulterade i att gräsmattan fick fula bruna och kala fläckar där maskrosen stått.
Andra året köpte jag Stroller kombi och spred ut i gräsmattan. Maskrosorna var väck på tre veckor =)
Nu ogillar jag att använda gift men detta var ett nödvändigt undantag. Nu är maskrosorna inte fler än att jag klarar att ta bort dom för hand.

Ja, ibland måste man faktiskt och när det funkar så bra som för dig, så kan det vara mödan värt. Stroller är bättre än RoundUp en sån gång. RoundUp är bäst tycker jag, när man har svåra rotogräs och inget annat som växer på samma ställe. Jag tog kål på kardborre tack vare RoundUp för några år sen, men där växte inget annat så det funkade jättebra. Det var en tom rabatt som hade invaderats av kardborren och som jag ville använda.
Bassam
Tack för frågan
Man kan köpa från trädgårdsaffären ( ättik ) och spreja dem bara på ogräs.

H:Bassam
pleximaster
Stollerkombi är effektivt men tar med sig mycket annat också syrenbuskar, vinbär och tex. Det aktivapreparatet i medlet (kommer inte på vad det heter) kräver att man ansöker om att använda vid odling. I offentliga miljöer skolor parker och dyl får inte medlet användas, bara hos oss vanliga villaägare. Jag övertog ett par säckar när vi köpte huset för ett par år sedan. Det var lite väl effektivt mot vissa blommor och buskar så aldrig mer stroller kombi, trots att man får en väldigt grön och fin gräsmatta.

mvh plexi
wibemo
jag använder stroller trippel 3 i 1. Det tar ogräs även maskrosor. Jag kan inte strö på hela gräsmattan för då skulle det bli kalt i min orgäsgräsmatta men jag tar stroller i en burk och doserar en dos i varje maksrossosett och inom 3-4 dagar är plantan svart. Sedan jag började med den metoden har jag ytterst få maskrosor.
kyrkbymannen
Jag har precis dundrat ut stroller 3 i 1 på hela gräsmattan i min motattack mot maskrosorna.
Då slog det mig att strollern även gick rakt över smultron som kommer att komma om någon vecka...
Har jag förgiftat smultronen som kommer ut nu, eller går de att äta ändå?
Gunilla T
Du behöver inte oroa dig för giftiga smultron - allt dör utom gräset med Stroller kombi...
HelénE
CITAT (pleximaster @ 19-05-2009, 17:32) *
Stollerkombi är effektivt men tar med sig mycket annat också syrenbuskar, vinbär och tex. Det aktivapreparatet i medlet (kommer inte på vad det heter) kräver att man ansöker om att använda vid odling. I offentliga miljöer skolor parker och dyl får inte medlet användas, bara hos oss vanliga villaägare. Jag övertog ett par säckar när vi köpte huset för ett par år sedan. Det var lite väl effektivt mot vissa blommor och buskar så aldrig mer stroller kombi, trots att man får en väldigt grön och fin gräsmatta.

mvh plexi

Barn o husdjur ska inte beträda gräsmatten tidigare än 2 dygn efter man behandlat så för mig med katt och hund är stroller uteslutet. Hunden kan man ju förvisso hålla undan, men inte katterna.

Annars hade jag nog testat det för vi har ganska mycket maskrosor precis på en 50m2 yta utanför huset och jag ids inte försöka få väck dem. Dessutom om jag gick med maskrosjärnet där och tog bort alla skulle det se ut som såll när jag var klar, mer hål än grönt kvar.

Helén
Gossen Ruda
Jag finner det ganska otroligt att barn och husdjur skulle kunna påverkas inom 2 dagar om de inte påverkas efter 2 dagar. Nebrytningstiden är mycket längre. Det är väl som vanligt, reglerna kräver vissa saker som varningstext även om det inte är növändigt ur strikt skyddssynpunkt.
smuleborg
Redigering: Mitt svar till trådskaparens fråga "Om man nu inte vill ha maskrosor i sin trädgård kan man gräva upp dem, mycket jobb och de kommer tillbaka. Genom denna metod håller jag dem i schack. Undrar om det finns något annat sätt att bli av med dessa växter."

Annat sätt, som är hållbart finns inte. Vår matta var en gång nerlusad av maskrosor (det var i princip en matta av maskrosor med några grässtrån däremellan), vi har använt tisteljärns-(heter redskapet så?)metoden. Några stora hål blir det inte. Första två åren lade vi ner en del tid; fr.o.m. tredje året var beståndet betydligt utglesat. Nu, någon enstaka maskros här och där, fram med järnet (det går fort, betydligt fortare än att använda gifter), ju tidigare på säsongen desto bättre.

"Dra" maskrosorna när de precis är i knopp, det är då lättast att få med hela (eller så mycket som möjligt) av roten. Om du inte orkar eller hinner, ta i vilket fall bort blommor innan de går i frö (de går i frö även som avnypna, dumpa på säkert ställe).

Klipp gräsmattan regelbundet. Algomin stärker gräset. Vi låter dessutom gräsmatte-gräsklippet gå tillbaka till mattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon