Full version: Hjälp med rabatten
sagogryn
Hejsan!

Jag är total novis på allt som har med trädgård att göra, än så länge i alla fall. Jag har en rabatt med rosor och undrar om jag kan plantera ormöga i den? Tar ormöga över rabatten? Alltså riskerar jag att andra växter dör. Det finns två växter till i rabatten, men jag vet inte vad. Finns det någon annan låg, täckande, växt som man kan ha med rosorna?

Tacksam för svar. :-)
mojan
Välkommen!
Min erfarenhet av Ormöga är just att den tar över. Den är alltså en utmärkt marktäckare men den kanske inte ska ta över hela din rabatt.
Har inget bra förslag men det kommer säkert flera svar med idéer.
Ingrid Zon3
Välkommen till odla, sagogryn!

Ormöga är en jättefin marktäckare och fördelen med bra marktäckare är att man slipper rensa så mycket gräs. Inte är den så aggressiv så den tar död på andra växter inte, men det är svår (även för ogräs) att etablera nya växter där den täcker. Och det är ju det man vill uppnå.

Ormöga passar utmärkt i halvskugga till skugga men kommer inte att trivas jättebra om det är soligt läge på rosplanteringen. Kanske kan den funka på norrsidan om rosorna.

Marktäckare för soliga lägen finns det gott om, är det någon speciell färg på blommor du är ute efter? Tipsar gärna om jordnäva, Geranium cinereum 'Ballerina', min favorit! Blommar från april till oktober och sprider sig inte. wub.gif

Om du tar foton på växterna du inte känner till och lägger ut här så får du säkert svar på vad det är för något.

PS: och det är mycket bra om du anger vilken odlingszon din fråga gäller och "sol-läget", generellt om du vill ha tips om växter.
sagogryn
Tack! Jag fick googla lite confused.gif och här är det zon 3-4. Jag har mycket att lära.
Ingrid Zon3
Men det är ju så när man börjar! smile.gif
Linus59
hejsan är själv en glad amatör och att testa är det roligaste som finns. jag har satt knallorange nejlikerot med mina rosor förra året.det blev jättefint tycker jag smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon