Paniman
Hejsan!

Har lite frågor om hedera helix..

Jag har 4 olika sorters hedera h. men kan inte namnet på dem alla.. Men Hedera h. Ann-Marie och Hedera h. Woerner har jag och sedan två andra.

Undrar hur jag ska göra för att tillväxten på dem ska vara så bra som möjligt?
Behöver dem övervintra? Det är rätt trevligt med grönt på vintern..

Det finns ju så många underarter, och en del är väl typ tropiska? Dem ska väl inte övervintra?

Jag har en sort, dem har vuxit jättemycket nu denna våren..

Skriv allt ni kan, och skicka gärna länkar om skötselråd till dem!

Jag ger dem näringspinnar var 6:e vecka och så har jag blomnäring i vattnet som jag vattnar med..
Alexander-VG-zon3
det finns några arter av murgröna, ingen är tropisk och alla arter vill ha vintervila. en del måste även ha flera minusgrader. annars räcker det med ca +1c +10c och ljust.

gillar kalkrik jord som är lucker och luftig. vill gärna vara ute så mycket det går och vill man inte ha dom ute under vintern eller har en annan art/sort som inte är riktigt härdig så tar man in dom på hösten-vintern till ett svalt ställe inne.

placera som sagt gärna ut dom på våren vid en temp på +5c +10c (ta in vid vårfrost) och placera dom först i skugga så dom vänjer sig vid solen. sedan kan dom stå ute hela tiden tills det blir nära frost och en del är ju mycket härdiga.

vanlig näring från maj- till juli.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon