|
Jag vill ha råd hur jag skall bete mig med kajan, allmänt kallad kråkan, som är en stadig gäst hos oss i stugan. Kanske har jag gjort fel från början som började mata honom/henne med bröd??? Jag har inga problem med kråka utan gillar sällskapet men tänker mer på om jag skadar kråka genom att mata den...vad säger ni? Skall jag sluta och vara tuff till kråka eller kan jag fortsätta att ha den som kompis??
Myosotis
17-05-2009, 21:27
Svårt att säga utan att veta mer om den. Egentligen ska man väl låta dem leva sitt liv, men samtidigt måste det vara underbart med en så tillitsfull vild fågel. Kråkfåglar är allätare och bröd är inte skadligt för dem, fast om den äter mycket bröd blir det lite enformigt, då kan du kanske ge den lite annat också. Tycker nog att du kan fortsätta ha den som kompis.
Det är en vild kaja som ni matat och som blivit nästan handtam?
Om ni slutar mata den så klarar den sig lika bra/dåligt som vilken kaja som helst, de glömmer inte hur man hittar mat bara för att de får maten gratis ett tag. Om ni vill ha den kvar som sällskap, fortsätt mata - men jag skulle rekommendera att ni inte bara ger den bröd utan nånting mer näringsriktigt, som t.ex. kattmat.
Förutom obalanserad kost är väl största problemet om kajan får för sig att alla människor är snälla, då kan det gå illa för den. Men kråkfåglar brukar kunna se skillnad på folk och folk.
så jag kan ge den kattmat...hade jag ingen aning om, erkänner! Då skall han/hon få fortsätta vara min kompis...trevligt sällskap under dagen..han följer mig flygande i trädgården och håller sig i närheten. Sedan är han/hon borta en stund och dyker sedan upp igen.
tack för svaren....känns skönt att veta att det är ok att fortsätta!
Vilket mysigt sällskap du har!!!  Kajor är mysiga och vackra, och härligt ljusablå ögon.
ja, jag är uppriktigt glad över sällskapet....!
måste fråga....när det gäller kattmaten...är det den på burk eller är det något slag av torrfoder som du menar att jag kan ge den?? Vill bara att det skall bli rätt för Kråka! Tack för råden!
Myosotis
24-05-2009, 22:02
Det går vilket som. Min veterinär säger dock att man inte ska blötlägga torrfoder, det bildas mögelgifter nästan på en gång.
Det låter bra! då skall kråka få lite torrfoder kattamat! så blir det en glad kråka
Jag skulle nog ge blötfoder !inte specielt normalt för en Kaja att äta torrfoder
Myosotis
25-05-2009, 22:01
Inte för en katt heller i så fall.
Kajor kan inte tugga, så jag skulle nog personligen ge burkmat.
Såg på Animal planet om Simon Cawel som tar hand om vilda djur där matar de kråkfåglar med blötmat .Rovfåglar matas med råt kycklingkött med fjädrar för deras matsmältnings skull.Man kan säga att ingen av de vilda djur som de tar hand om får torrfoder utan så nära den naturliga födan man kan komma.Kajor äter ju även ägg som de tjyvar från fågelbon och rått kött det innerhåller ju också mycket protein.Har själv fött upp en kaja för länga sedan och det gäller att ge dom en bra start om de är ungfåglar de bör ju få en del fett och protein som de ska lägga på sig inför vintern. Jag ger min katt burkmat !som svar på Myosotis ,jag tycker inte torrfoder är naturlig föda för ett rovdjur.
Myosotis
27-05-2009, 15:04
CITAT (Azur @ 26-05-2009, 07:07)  Kajor kan inte tugga, så jag skulle nog personligen ge burkmat. Jag skulle personligen också ge den burkmat men det är inget problem för en kaja att äta torrfoder bara för att den inte har några tänder. Skulle den uppleva bitarna som för stora och inte dela dem själv kan man ju alltid bryta dem i mindre bitar.
Fåglar har inte tänder. De har muskelmage! De äter småstenar för att sedan i muskelmagen "söndertugga" föda istället. Den som har höns eller burfåglar vet hur viktigt det är att fåglar har tillgång till sand. Djur som äter torrfoder behöver dricka mycket vatten! Vill du ge kajan torrfoder, så blötlägg det först, så är problemet ur världen.
Myosotis
28-05-2009, 08:35
CITAT (amaira @ 28-05-2009, 09:16)  blötlägg se ovan.
CITAT (Myosotis @ 24-05-2009, 23:02)  Det går vilket som. Min veterinär säger dock att man inte ska blötlägga torrfoder, det bildas mögelgifter nästan på en gång. Woops. Det såg jag inte. Vet bara att om man blötlägger torrfoder ska det ätas upp på en gång, och resterande tas bort och kastas. Inget ska bli liggandes kvar!
Tack för alla tankar och synvinklar!! Jag har lärt mig en hel del och det roligaste är att det verkar inte som om jag skadar "kråka" genom att ge honom bröd och kattmat och jag kommer att blötlägga torrfoder.
Tänkte bara berätta att "kråkan" kom tillbaka nu på våren och det är som om det inte varit någon vinter! Vi fortsätter där vi slutade...frukost tillsammans! Hur fint som helst! Han får mat och jag har någon att småsnacka med över frukostbordet...eller vara tyst tillsammans med!
Huggorm
30-05-2010, 21:33
Vill du inte köpa kattmat kan du mata den med matrester. Den uppskattar nog det mesta, och det kan vara kul att experimentera lite med olika mat
oki jag har bara vågat ge kattmat....! Vad tänker du på för matrester?
vitavargen
30-05-2010, 21:57
CITAT (4:an @ 30-05-2010, 22:26)  Tänkte bara berätta att "kråkan" kom tillbaka nu på våren och det är som om det inte varit någon vinter! Vi fortsätter där vi slutade...frukost tillsammans! Hur fint som helst! Han får mat och jag har någon att småsnacka med över frukostbordet...eller vara tyst tillsammans med! Vilken fin vänskap och sällskap du har! Det är modigt av dig att välja sällskap med en kråka, för alla klarar inte det pg av olika orsaker. Fortsätt med det
Det låter härligt med en sådan kompis!!  I ett gammalt grillgaller brukar jag lägga ut både brödrester och ostkanter (botten) som blir över! Väldigt populärt bland fåglarna!!
Huggorm
31-05-2010, 05:06
CITAT (4:an @ 30-05-2010, 22:49)  oki jag har bara vågat ge kattmat....! Vad tänker du på för matrester? I stort sett vad som helst, skulle jag vilja säga
Meriona
05-06-2010, 15:45
Vad avundsjuk jag är på dig som har en lagom-tam kaja! På taket mitt emot min balkong har ett kaj-par fått ungar, jag hör dem tjafsa i "skorstenen" och ser föräldrarna komma och gå. De flyger aldrig direkt dit utan de landar alltid en bit bort först och låtsas sitta och greja med annat innan de vågar sig till boet. Smarta djur! Tänk om en av småttingarna kommer till mej på balkongen och blir "min", men sån tur har man ju inte såklart.
Christina i Taxinge~
05-06-2010, 19:57
För ganska många år sedan när vi bodde i lägenhet i stan, hade vi en handtam kaja på balkongen. Men den blev aggressiv mot barn och högg mot deras ögon! När kajan satt på balkongräcket blev den jämnhög med barnen i familjen, det var då den började hacka mot ögonen.... Tack & lov hände det inget allvarligt. Grannen ovanpå tog sedan "hand om kajan" när den hade börjat hacka mot deras hunds ögon. Vi såg aldrig kajan mer.
"Krågan" lever i högönsklig välmåga! Älskar djurlivet i kolonilotten....igår gick en liten sädesärleunge omkring och blev emellanåt matad av en förälder...sen kom en kanin skuttandes...pilfinkarna håller till i holkarna och skatparet har fullt upp i sitt bo i granen....koltrastarna älskar att bada i alla mina fågelbad...kan det bli bättre!!!
Meriona
06-06-2010, 20:22
Det låter alldeles underbart!
[attachment=61091:P1010211kop.jpg][attachment=61092:P1010214kop.jpg]Här kommer lite nytagna foto på min "kråga" ...han lever och mår alldeles utmärkt...tamare än någonsin..
Myosotis
30-05-2011, 12:10
 Jag blir avundsjuk!!
Vilken tur Kråga har, att ha hittat hem till just dig, 4:an ! Och vad fin h*n är ! Jag har skator. Ett vackert par samt deras lite gåpåiga ungar från i fjol, samt en ny barnaskara, som inte har blivit flygga riktigt ännu, men vilken dag som helst kommer de att hoppa omkring och tigga mat, tror jag ! Jag brukar "stödfodra" litegrann just vid denna årstiden (med ungar i boet) med kattmat på burk (det som blir över i skålarna efter mina kisar), men även med kokt pasta, ris och potatis som blivit över, samt med torrfoder som jag häller lite matolja på, så att de sväller ordentligt och blir mjuka INNAN familjen Skata äter dem. Har ingen aning om det bildas bakterier, oftast hinner käket inte ligga på gräsmattan mer än MAX 4 minuter, sen är det slut !
Flemming
02-06-2011, 21:06
4:an Din kompis håller på att äta mig ur huset och bebbarna blir utan mat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|