Full version: Hej *bugar och bokar*
Killensomvillhagrönafingrar
Efter att ha varit inne och tagit del av era frågor och svar tänkte jag våga mig in i dialogen.

Då jag i skrivande stund håller på att anlägga en gräsmatta på ca 1200 kvm samt ett trägårdsland på 120 kvm så behöver jag en massa inspiration biggrin.gif

Kanske behöver jag även någon som bromsar mig i mina vilda planer huh.gif ?

Jag bor i Vallda nära Gbg och har byggt på en gammal åker så jorden är av god kvalite och dessutom har jag någorlunda tillgång till andra trädgårdar att ta skott och plantor från.

I form av nyttoväxter har jag idag 4 röda vinbär, 4 svarta vinbär, en hybrid svartavinbär/krusbär, 3 små äppleträd, 2 mindre plommonträd, 1 litet päronträd.

På vår framsida har jag byggt en "falukorv" av 16 ton kullersten där jag har små rabatter med vintergröna växter.

Nu när vintern börjar närma sig har jag börjat frossa i vad mitt trädgårdland skall innehålla. Härligt. dock så påstår min fru att det kommer bli kraftfullt mycket arbete pga det stora landet rolleyes.gif

Min tanke är nu att lägga upp hela landet så att det blir praktiskt att arbeta med det, bla har jag fått tag på gamla cementplattor som jag skall ha i krydddelen så att jag slipper plocka för mycket ogräs.

Så nu vet ni lite om galningen som ställer en massa dumma frågor wacko.gif
Susanna
Hej och välkommen!

Låter spännande med dina planer, särskilt "falukorven" låter kul!!

Jag anla 1000 kvm gräsmatta och ett land lika stort som ditt förra året. Visst är det mycket jobb men det är samtidigt avkopplande och kul. För mig är ogräsrensning ett sätt att minska stressen! rolleyes.gif Och belöningen får man ju när man skördar!

Hälsningar Susanna
Hej Susanna

Tackar för välkomnandet

Falukorven finns faktiskt redan, så jag har tjuvstartat lite innan jag började skriva här, jag kan lägga upp en bild om jag bara lyckas komma på hur fotoalbumet funkar.

Visst är det ett himlans massa jobb att rensa ogräs och plocka sten, men så länge det är ljust och skönt så är det faktiskt avkoppling att göra detta, det håller jag med om. Jag vågar tom påstå att jag blivit stenrik på köpet
tongue.gif

Skörden skall bli mycket kul, hoppas få både en massa goda grönsaker till hösten, redan idag njuter vi av våra bärpajer, mums
kerstin z5-6
Välkommen hit , hoppas du ställer massor av frågor -alltid lär man sig något
smile.gif
ariana
Hej och välkommen

vilken stor trädgård detta skall bli
tänk att ha så mycket jord o anlägga en helt ny trädgård på
måste kännas fantastist spännande o en utmaning
tänk va vi skall va nyfikna här på odla nu
albumet fixar du nog
sök bara nytt medlemsskap för det är inte samma som här som gäller
rolleyes.gif
Cilla
Hej - kul projekt du har framför dig! Dela gärna med dig. Här är det inte helt ovanligt med vilda och stora planer.

Verkar som att hela din trädgård har en lång framtid för sig, med alla unga fruktträd på gång!
uno
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 09-10-2003, 14:35)
Efter att ha varit inne och tagit del av era frågor och svar tänkte jag våga mig in i dialogen.

Då jag i skrivande stund håller på att anlägga en gräsmatta på ca 1200 kvm samt ett trägårdsland på 120 kvm så behöver jag en massa inspiration biggrin.gif

Kanske behöver jag även någon som bromsar mig i mina vilda planer huh.gif ?

Jag bor i Vallda nära Gbg och har byggt på en gammal åker så jorden är av god kvalite och dessutom har jag någorlunda tillgång till andra trädgårdar att ta skott och plantor från.

I form av nyttoväxter har jag idag 4 röda vinbär, 4 svarta vinbär, en hybrid svartavinbär/krusbär, 3 små äppleträd, 2 mindre plommonträd, 1 litet päronträd.

På vår framsida har jag byggt en "falukorv" av 16 ton kullersten där jag har små rabatter med vintergröna växter.

Nu när vintern börjar närma sig har jag börjat frossa i vad mitt trädgårdland skall innehålla. Härligt. dock så påstår min fru att det kommer bli kraftfullt mycket arbete pga det stora landet rolleyes.gif

Min tanke är nu att lägga upp hela landet så att det blir praktiskt att arbeta med det, bla har jag fått tag på gamla cementplattor som jag skall ha i krydddelen så att jag slipper plocka för mycket ogräs.

Så nu vet ni lite om galningen som ställer en massa dumma frågor wacko.gif

Om det är grönsaksland du skall anlägga bör Du fundera på upphöjda odlingsbäddar.
estet
Välkommen till forumet!

Det har sagts tidigare här...ingen fråga är för dum att ställas! rolleyes.gif
Unn
Hej, hej på dej!
Ska bli roligt att se hur det kommer att utvecklas!
Jag är också delvis sedan 4 år p G att bryta ny jord!
Mycket planer, omarbetade planer, besvikelser, lärdomar och kvickrötter har passerat. Fast det är kul att ha en plätt där man verkligen kan börja från grunden!
smile.gif Lycka till!
Unn
Ett sånt välkomnande biggrin.gif

I helgen blir det att plocka sten, harva, plocka sten och rötter, kratta och odla gräsmatta. Jag vet att det är lite för sent, men jag hoppas det är bättre att sätta det nu än att plocka ogräs till våren. (blåsorna i händerna lär bättras på)

När detta är klart skall jag jordfräsa grönsakslandet. Nu kommer en fråga som säkert är att svära i kyrkan wink.gif

Men vad tror ni om att låta landet stå till sig med det ogräs som är kvar och sedan gå över med en pensel och måla med round up på detta?
På så sätt får jag en ogräsfri yta annars är det såsvårt att få bort rötterna vilka ofta kan vara fleråriga. (vet inte hur pass illa det är med round up?)

Uno: upphöjda odlingsbäddar får jag allt läsa in mig på, har du någon länk till en artikel mottages denna med glädje.
Gjorde förresten en upptäckt igår när jag gick runt och tjuvkika på grannarnas tomter. Vår granne har tre bikupor biggrin.gif

Förhoppningsvis slipper jag polinera själv då, det borde väl de små rackarna sköta?
Hannele
Du har tur! Bra med bin.
Vi har en bikupa, fick årsbehovet av honung!
Sylvia
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-10-2003, 10:02)
Uno: upphöjda odlingsbäddar får jag allt läsa in mig på, har du någon länk till en artikel mottages denna med glädje.

Du kan ju ta o läsa all kunskap som finns bl.a. här på Odlas FAKTA-avdelning! Och upphöjda bäddar finns där också: Upphöjda
Sylvia: Tackar för detta, självklart borde jag kollat där, trodde dock det var fakta om odla.nu så därför letade jag inte där.

Det verkar vara en ypperlig ide, jag får kolla vad jag skall bygga av, men något sådant får det garanterat bli.
Då vi har ängar runt vår tomt borde det väl fungerar att slå gräset med lie och sedan lägga detta som grund i botten? Blandar man i lagom med gödsel så kan jag tänka mig att grönsakerna borde få vad de behöver.

Den enda nackdelan som jag kan är att där vårt grönsaksland ligger är det mycket varmt, så kanske kan det bli för torrt med denna metod?
Anledningen till att jag tror detta är att den mer porösa grunden borde stoppa upp vattnet mindre än vanlig jord.

En annan fråga är vad ni har mellan de upphöjda bäddarna så att ni slipper ögräs där?
renate
tongue.gif Jag ansluter mig och önskar dig välkommen i detta forumet.det blir spännande med en helt ny trädgård,också om början är tungt.Round up???aj,ja,beja,det är mycket giftig,inget att rekommendera.Du bor i Vallda?där bor mina barnbarn,trevlig samhälle. tongue.gif Frågorna är aldrig dumma,den som inte fråga får inget veta.Lycka till önskar
Renate i Hylte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon