Full version: Apelsinträd
kopernikus
När jag slutade på mitt förra jobb, så passade jag på att norpa ett skott av ett stort träd, som sas vara ett apelsinträd. Har aldrig sett det blomma...

Detta var ca 2 år sedan, och skottet växer och är grönt och fint.
Men nu undrar jag..hur kan jag vara säker på att det är ett apelsinträd. Jag hittar inga bra bilder på bladen som jag kan jämföra med.

Det tappar en del blad på hösten, men på våren så sätter det igång och skjuter igen.
Är det ngn som har en bra närbild eller nåt som jag kan få kika på .. Vill gärna veta om det är apelsinträd,eller om det är ngt helt annat!

//Kopernikus wacko.gif
yla

det här är min kompis apelsinträd som är helt underbart
jag har just fått en apelsin av henne o satt kärnorna
hoppas på ett lika fint träd som hon har
hoppas att de kanhjälpa dej lite
jag hade ingen bättre bild men man kan ju skönja bladen lite iallafall
kopernikus
Jo nog liknar det det jag har...

Har du några skötsel tips på detta oxå? Vore kul....

smile.gif
yla
Svar: De subtropiska citrus-arterna som citron, mandarin och apelsin blommar naturligt efter en köldperiod. Genom att förvara trädet svalt (10-12 grader är lagom) och torrt i några månader kan man alltså framkalla blombildningen. Tänk på att det ändå måste vara ljust där växten står, eftersom den behåller löven och därför kräver solljus för fotosyntesen. Beroende på art tar det 6-10 år innan plantan kommit in i den s k generativa fasen från det att fröet såtts, då blom- och fruktsättning är möjlig, så yngre plantor än så skall man inte vänta sig någon blomning av.

detta hittade jag på nätet om apelsinen
kompisens apelsinträd blommar o bär frukt ALLTID,,,det är ganska gammalt men står aldrig så kallt som det föreslås i skötselråden
men lite hjälp kan väl detta vara
kopernikus
Okej.. tack så hemskt mycket.

Mitt står ganska svalt nu, men ljust. En del blad börjar falla av..
Då får vi hoppas på att det blir blommor nästa år då kanske. Har aldrig haft det så svalt över vintern som jag kommer att ha nu.
Tack för hjälpen!!
Max
Old Wolfie, hur varmt är det där din kompis apelsinträd står då?
Det fungerar inte att ha i 20grader och ljust hela året?

max
yla
ja hon har det i vanlig temperatur faktiskt
ljust är det men inte speciellt svalt
o det fungerar för henne även om de inte ska det
o det blommar o bär frukt JÄMT
Smed
Är det en Calamondin på bilden?
yla
sökte på nätet efter calamondin o som jag fatttade de så ar calamondin en citron fast jag kan ju ha fel ???!!!!
det fanns visst en calamondin orange också men jag vet faktiskt inte vad den heter o jag tror inte min kompis vet heller

men jag hittade lite till om hur dom ska skötas o länken dit kommer sist här

4. Calamondin med bladfall
Jag fick ett Citrus Calamondinträd i julklapp, ca 2dm högt, med mycket frukt och blad.
Mitt träd har liksom en tidigare skrivares apelsinträd tappat nästan alla blad och all frukt. Jag läste i svaret om apelsinträdet att de
drivs upp i varma, fuktiga växthus på plantskolorna etc och att trädet då kan få en "chock" när det flyttas till en sval lägenhet.
Men grenarna som har tappat sina blad och frukt på mitt träd verkar
alldelens torra, bruna och livlosa. Kan dessa grenar ha dött?
Ska de då skäras bort eller ska jag låta dom sitta kvar och se vad som händer?
Svar: Det är troligen inte för svalt i lägenheten. Det kan istället vara brist på ljus i kombination av för hög värme och för torr luft som ger problem enligt beskrivningen. Döda grenar kan man skara bort när trädet börjar växa igen, skär strax ovan ett bladfäste en liten bit in i frisk ved.
om citrusväxter
Lavendela
Hej!

Jag hörde att ett sätt att identifiera citrussorter är att krossa ett blad och lukta. Det ska då lukta som frukten. Är det sant eller en skröna?
Låter fiffigt i a f.

hej på er!

Ulrika
Ingrid på Västkusten
Skröna är jag rädd :-))))

men det är härligt att göra så. Kalamondinen är en sur apelsinsort - ser ut som en miniapelsin. De går utmärkt bra att ha som vanliga krukväxter till skillnad ifårn en del andra citrusar som ställer större krav. Dragiga fönster är också en stor hjälp :-)))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon