Martin_Blomberg
Jag har några baltiska staketdruvor som jag satte förra året i ca 30 liters självvattnande krukor. Växte mycket förra året och jag klippte inte ner dem innan vintern.

Nu har det mesta andra på min balkong fått gröna blad och börjat växa, förutom vindruvorna.

Hur ser det ut för er andra med baltiska vindruvor? Har bladen börjat komma än?

Behöver ta reda på om mina vinplantor strök med under vintern eller om de fortfarande är i vinterdvala.

Några tips på hur man kan ta reda på det?
Jag bor i Stockholm och vinplantorna står på en södervänd balkong med sol från 10 på morgonen tills den går ner på kvällen.
RibesRubusVitis
Hos mig i Lund (zon I) har Nordica hunnit få ungefär frimärksstora blad men inga stänglar än. Har även en del Himrod (labrusca, men inte baltisk) med ännu mindre blad. Dessa står på friland i kolonin; en Nordica som är spaljerad mot innergårdens västervägg har blad stora som tändsticksaskar.

De vinterhärdiga druvorna är ofta sådana som har vett att vänta med lövsprickningen tills risken för nattfrost är över. Har inget hänt till midsommar, kan det vara anledning att börja misströsta.
storm
Min Sukribe verkar vara stendöd (zon 3) men jag väntar till midsommar så .

storm
Nu har min vindruva Sukribe vaknat (PUST det var på tiden) sweatingbullets.gif MEN vilken tid ,men säkert värd att vänta på, ser med spänning fram emot skörd. bravo.gif
Martin_Blomberg
Suck, mina är fortfarande komatosa.... Läser att många växter strök med i Stockholmsområdet efter denna vinter.

Hoppas man slipper köpa nya (och vänta 4 år till innan druvorna dyker upp).
lolonevander
Våra vindruvor fick blad för två veckor sedan, de står skyddade i sol och jag bor i Södra Skåne... Så det finns nog fortfarande hopp för dina plantor! smile.gif
emmsing75
Jag har två sorters druvor hemma som med råge skulle klara växtzon 3-4 (har ej i huvudet vilka sorter de är och det spöregnar ute så jag vill inte gå och kolla etiketten) och en av de har växt sig frodig och grön men den andra som står i ett lite blåsigare läge verkar stendöd. Jag lever fortfarande på hoppet men det ser lite mörkt ut just nu. Ska vänta tills midsommar innan jag erkänner nederlaget fullt ut och köper en ny att plantera på annat mindre blåsigt ställe. Generellt så verkar en del plantor som bör klara sig här och som tidigare har klarat vintrarna utmärkt strykt med i vintras, har lite svårt att se riktigt varför men vintern verkar ha varit tuffare än vanligt på de små stackars liven...
Martin_Blomberg
Mina är fortfarande stendöda. Men jag väntar också till midsommar innan jag gör nåt.
Om jag skall köpa nya vinplantor, är det någon som känner till ställen som säljer vinplantor som kan ge druvor redan första året?
MariaS
Min Zilga har just vaknat till liv här! (Ska klara zon 5) så ge inte upp än!

Labruskavinerna är druvor som mycke väl kan ge frukter första året, men det är bättre om man tar bort klasarna och låter stocken växa till sig under första året istället.
Martin_Blomberg
Nu ger jag nog upp hoppet för mina baltiska staketdruvor. Inga livstecken fortfarande. Nu har det ju varit varmt rätt länge så har dem inte kommit med blad nu så lär det inte komma i framtiden heller.

Ngn annan som har fått liv i sina senaste dagarna?
flinga100
Min var jättesen, men kom igång med små blad för några veckor sedan. Stänglarna hade dock torkat ihop, sp den fick börja om - är nu mindre än när jag köpte den... crying.gif
Martin_Blomberg
Shittpomfritt! Uppdatering: När jag idag skulle hiva upp den sista sukriben från jorden och har grävt upp den lägger jag märke till att rötterna ser förvånansvärt levande ut. Tar en närmare titt och ser att en ny liten stam med några vinblad på håller på att växa fram från jorden. Jaha i med den i jorden igen :-)

Vintern tog verkligen hårt på växterna denna gång.

Nu skall jag dock konstruera boxar med avtagbara frigolitsidor (även botten) till vindruvorna (dem står alltså på balkongen i 40 liters krukor). Så att dem kommer att överleva ifall det kommer en liknande vinter.
KURT
Ja allt som odlas i krukor är extra utsatt för vintern, isolering och så stora krukor som möjligt är det enda som kan hjälpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon