marcus.grahn@gmail.com
Letar efter en klätterväxt som jag kan ha när man kommer in i min trädgård.

Det skall vara två st som sen skall klättra på den här på var sin sida.

Det viktiga i det hela är:

* Mycket blommor lääänge på sesongen
* Kan planteras nu i maj
* Zoon Malmö
* Den skall hålla sig på denna mojengen och inte sprida sig överallt.
* viktigt får inte vissna ner på vintern utan se någorlunda ok ut ändå

Så vad väljer jag????
GunnellF
Om du vill ha en perenn klätterväxt så finns det Clematis som blommar hela sommaren. Odla har några varianter - har själv beställt en George E med blå blommor, som blommar hela säsongen upp till zon V!

http://butik.odla.nu/kampanjer/vd/

Thé
Kanske klätterrosen Zéphirine Drouhin, den är taggfri. Har dock vissa sjukdomstendenser, det finns bättre klätterrosor, men då med taggar. Klematis är också ett bra förslag, möjligen kan rosen kanske se något bättre ut på vintern. Det beror på om man föredrar kala grenar eller visset trassel. Jag vet inte om det finns något som blommar som är fint på vintern. Enda vintergröna klängväxten jag kommer på är murgröna, men den blommar inte.
manon
Tänkte också föreslå klematis. Finns många vackra sorter. smile.gif
mojan
Min tanke: Skulle man kunna plantera murgröna, som ju är vacker och grön på vintern, och låta någon/några clematis klättra i murgrönan? Då får man skönhet hela året. yes.gif
GunnellF
CITAT (mojan @ 18-05-2009, 19:56) *
Min tanke: Skulle man kunna plantera murgröna, som ju är vacker och grön på vintern, och låta någon/några clematis klättra i murgrönan? Då får man skönhet hela året. yes.gif

Risken är väl att murgrönan helt tar överhand... Har ingen erfarenhet av murgröna själv eftersom den inte klarar sig så bra på mina breddgrader, men har förstått att den är rätt enorm på att växa.
lottapotta
CITAT (GunnellF @ 18-05-2009, 19:59) *
Risken är väl att murgrönan helt tar överhand... Har ingen erfarenhet av murgröna själv eftersom den inte klarar sig så bra på mina breddgrader, men har förstått att den är rätt enorm på att växa.

Jag har läst någonstans att bergsklematis är oerhört starkväxande och att man ska vara försiktigt om man ska samplantera den för att den lätt tar överhanden. Den kanske skulle vara en bra kombination till murgröna?
Fast frågan är om ställningen håller med två så starkväxande arter... giggle.gif
GunnellF
CITAT (lottapotta @ 18-05-2009, 20:07) *
Jag har läst någonstans att bergsklematis är oerhört starkväxande och att man ska vara försiktigt om man ska samplantera den för att den lätt tar överhanden. Den kanske skulle vara en bra kombination till murgröna?
Fast frågan är om ställningen håller med två så starkväxande arter... giggle.gif

angel_not.gif Ja det ska vara det då... hoppas nån med erfarenhet av murgröna svarar här. Fast egentligen är det väl bara att prova - ni måste ju ändå hålla efter så att det växer efter spaljén och inte skenar iväg hur som helst, oavsett vad ni planterar.

Hittade murgrönetråden här:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=85432
Thé
Vill man samplantera murgröna och klematis kanske man kan ta en variegerad murgröna (med vitt på bladen), de växer väl inte lika kraftigt?
Nauti
Blomman för dagen kanske smile.gif
marcus.grahn@gmail.com
Tackar för alla era svar.

Skall prova med en murgröna med vita blad som en skrev och sen klematis.

När tycker ni jag skall ge mig på detta projekt?
kan man gå på det nu eller vänta till hösten eller vad tycker ni?

skall man börja första året med klematis och sen år två sätta murgröna.

Jag har noll koll på detta så berätta gärna smile.gif
Aqvakul
Det går bra att plantera båda nu.
Thé
Glöm inte att vattna smile.gif
josohl
En ny klättrande favorit hos mig är slingerstormhatt (Aconitum hemsleyanum ´Red Wine´). Liksom klematis vissnar ju den dock ner på vintern...
Ingrid Zon3
Jag vet bara en klätterväxt som är snygg året om: Klätterhortensia.

Den är långsam i starten så första åren kanske man kan komplettera antingen med ettåringar (blomman för dagen t.ex.) eller klematis i stora krukor bredvid (borde klara vintrarna i "zon Malmö" giggle.gif ). Sen undrar jag om den där klena ställningen klarar en fullvuxen klätterhortensia, men den kanske är starkare än den ser ut?

Bokharabinda är också tjusig men jag vet inte hur den ser ut annat än när den blommar. Samma sak med blåregn, akebia och kameleontbuske. Om det ska vara blommor passar väl inte vindruvor så bra, men vore lite ballt annars.

Klematis är inte så särskilt kul på vintern tycker jag.
marcus.grahn@gmail.com
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2009, 21:14) *
Sen undrar jag om den där klena ställningen klarar en fullvuxen klätterhortensia, men den kanske är starkare än den ser ut?

Ja jag såg en mer stabil på plantagen för 400,- blir nog en sådan annars.. om ni inte har bättre förslag på butiker?
Ingrid Zon3
Jag har dålig koll på butiker i Skåne men kolla byggmarknader också.
Har sett några liknande modeller som den du har bild på men mer typ grovt armeringsjärn. Dock inte i butik så riskern finns att man behöver kunna svetsa eller anlita en smidesverkstad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon