Annki
Frösådda karamelliljor från i år, nu ca 2 dm höga, har svårt för att bli utplanterade i täppan innan vintern. Törs jag försöka övervintra dem på bakongen? Eller ska jag släpa ned dem i matkällaren - den är mörk, +7- 8 grader (pelargoner och dahliaknölar trivs utmärkt där)? Nu står de i lite djupare jord på balkongen. De hade ett VÄLDIGT rotsystem!! unsure.gif
zaaritha
Frågar dumt än en gång---men vad heter liljan på latin?
Aldrig hört namnet karamellilja! Alltid kan man få lära sej nå´t nytt.
Maj-Brith
rosettei
rolleyes.gif

Efte hur lång tid blommar de frösådda karamelliljorna?

Har svårt att bli utplanterad....?
Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga?
Men kan hjälpa dig att plantera............ smile.gif
Annki
Hej tjejer!
Karamellilja heter Pardancanda norrisii. Stora irisliknande blommor med exotiskt utseende. Gula, vita, röda, blå, fläckiga och prickiga variationer. Flergrenade blomstjälkar, passar även som snittblomma. Låter det inte kul? Den ser jättehäftig ut! Men den hann inte blomma i år. Den fick bo kvar på balkongen p g a diskbråck. Och det är också anledningen till att jag inte kan gräva ned den i täppan. Jag kan helt enkelt inte gräva!! I så fall måste jag be någon vänligt sinnad om hjälp. Därför undrar jag om man törs satsa på att ha den kvar på balkongen? Jag vill gärna se underverket blomma nästa år!

Om jag hade fått ut den på friland, hade den säkert blommat redan i år.
Åsa, mälardalen zon 2
Av mina 6 karamelliljor jag planterade ut i rabatten förra året överlevde 2st vintern(vintern var ju tuff) ingen av dessa 2 plantor har behagat blomma iår så jag antar att det är en växt som kan behöva några år på sig innan den blommar.
Annki
Åsa! Jag testar övervintring på balkongen - packar in lådorna i frigolit eller gamla mattor, så får vi se om de gillar detta bättre än vinter på friland. Återkommer med resultatet i vår! Håller tummarna för att de två du har kvar överlever!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon