Full version: Mögel?
Fjällroosens
Hej!
Ny medl, ny på växthus (snart klart), ny på att odla, med andra ord ett riktigt blåbär rolleyes.gif
Har satt tomater i olika sorter och gurka. Mitt problem just nu är vad sjutton har jag fått på jorden? Nått vitt/gult ovanpå jorden som ser ut som mögel kanske, började på några plantor med det ser ut att sprida sig. Har plantorna i mjölkförpackningar. Hjälp tänkte jag, är det så här det är att odla själv. Kan nån hjälpa mig med tips om vad detta kan vara samt hur och om får jag bort det???
GunnellF
Kan du ordna en bild?
Fjällroosens
Hej GunnelF!
Jag fixar en bild på möglet när jag kommer hem idag och lägger ut.
Fjällroosens
Nu kommer bilden på möglet eller vad det nu är....
Hoppas nån kan hjälpa mig med vad jag ska göra med det.
GunnellF
Är det liksom små små kulor? Isåfall kan jag säja att jag inte vet vad det är, det är tydligen vanligt och helt ofarligt. Om du låter jorden torka upp lite mellan varven så brukar det lugna ner sig. Du ska väl även kruka om tomaterna snart?
Fjällroosens
Ja precis, det är som små kulor oxå. Växthuset är snart klart, blir väl nästa vecka och sen är det väl dax för omkrukning (tror jag, eftersom jag är jätte nybörjare). Jag bor i växtzon 8, så det är ju inte de bästa förhållanden kanske.
Tack för svaret, nu är jag lugnare. whistling.gif
GunnellF
CITAT (Fjällroosens @ 18-05-2009, 18:02) *
Ja precis, det är som små kulor oxå. Växthuset är snart klart, blir väl nästa vecka och sen är det väl dax för omkrukning (tror jag, eftersom jag är jätte nybörjare). Jag bor i växtzon 8, så det är ju inte de bästa förhållanden kanske.
Tack för svaret, nu är jag lugnare. whistling.gif

Det där brukar jag få i krukväxter också men vi har i en annan tråd här konstaterat att det inte är nåt som skadar växterna! tummenupp.gif Tror inte att växtzonen påverkar det här alls utan det är fukt, därför kan man vara lite sparsam med vattningen utan att för den skull torka ihjäl de små liven...
Fjällroosens
Som ny odlare och medl. känns det här forumet kanon. Tack för tips och råd. Har säkert hundra frågor innan denna odlarsäsong är klart thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon