Ti bee
Och vad bör man tänka på? Cirkapris på jord? (har bara köpt på säck innan)
Susanna
Hej Christina!

Jag vet att man kan löpa kompostjord på återvinningsanläggningarna i Simrishamn och Måsalycke. Men jag har aldrig prövat så jag vet inte om den är bra.

I Hörup finns något som heter Hörups svamp, han säljer jord ibland. Men jag har inte prövat det heller!

Jag har nämligen inga mördarsniglar hos mig och är livrädd för att få! Hur har du det med sniglar i Hammenhög?

Hälsningar Susanna i Borrby (fast just nu boende i Stockholm...) rolleyes.gif
Ti bee
Hej Susanna!

Tack för tips! Har också hört om den goda jorden från Måsalycke, skall höra om de säljer i större kvantitéer, för här skall grävas rabatter minsann! biggrin.gif
Förra året var det gott om mördarsniglar här i byn, i år tycks det vara färre av någon anledning. Däremot fler tvestjärtar.
Så man kan få in mördarsniglar i köpejorden? Ja det låter ju tyvärr helt rimligt, det hade jag inte tänkt på alls. Hmmm....
Har en slags hög inne bland buskarna som eventuellt fungerat som gammal skräp/komposthög någongång, skall nog ta och gräva lite där först för att se om jag kan hitta bra jord.
Jag vill ha många rabatter, säkert är det opraktiskt och tidsödslande, men vill man ha mycket blommor och växter så krävs ju rabatter! tongue.gif
Härnere har hösten verkligen kommit nu. Grannens rönnsumak är strålande grann i röda höstfärger. Det prasslar i löven när man tar promenader och himlen är så där härligt hög och färggrann.
Ha det gott! biggrin.gif
Susanna
Härligt att höra från Skåne! Har inte varit där på två veckor och det känns som en evighet. Men om 10 dagar kommer jag farande, då är det dags för vitlöken att komma i jorden!

Här i Stockholm har också hösten kommit för ett tag sedan. Idag har det varit kallt, blåsigt och regnigt. Fy! Jag gillar hösten men inte när det regnar!

Apropå jorden från Måsalycke så tror jag att man kan köpa större kvantiteter, det svåra är kanske att lösa transporten!

Lycka till!

Susanna
Näcken
Vi köpte kompostjord av Sysav i Malmö (säkert lika som på er återvinning). Den skall vara garanterat ogräsfri och verkar bra.
Sen blandar vi själva med bef. jord i trädgården.
Kostnaden är c:a 150 kr/ton, men då hämtade vi den.

Riktig planteringsjord hörde jag om och den kostade c:a 350 kr/ton hos ett torvföretag i Svedala, hämtad. De kör även hem den tror det kostar minst 600-1000 kr beroende pålängd per lastbilslass.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon