disamjuk
18-05-2009, 12:40
Zon 4 bor jag i.
Växthuset fullt med plantor, har inte krukor till att plantera om allting,tagetes,broccoli, grönkål, fänkål, krasse, luktärt, tobaksblomma, Kan de stå kvar i såjorden i 3 veckor till? Ska man verkligen bekymra sig om att det kan bli järnnätter nu i dessa klimatuppvärmingstider? kan jag inte plantera ut dom redan nu?
ingrids
18-05-2009, 12:45
Om du ska ta den risken, täck med fiberduk.
Red Top
18-05-2009, 20:18
Jag skulle inte chansa med blommorna. Tagetesen kommer förmodligen att tvärdö även under fiberduk om det blir markfrost. Broccoli och grönkål kan du kanske sätta ut under dubbel fiberduk i skyddat läge. Hur varmt har du i växthuset på nätterna?
Vi hade frost här natten till i går. Zon 4-5, 6 mil norr om Uppsala, och risken för markfrost brukar inte vara över förrän runt 7-8 juni.
Om jag vore du skulle jag skaffa krukor. Känner du inte någon som har ngr tomma undanstoppade?
Maggan H
19-05-2009, 06:42
Eller ta typ tomma ölflak fodrade med plastpåsar och bredskola dom där, kanske har du plats på golvet?
Jag har valt att chansa, men så bor jag i zon 1 också. Beror väl ganska mycket på det, och hur mycket man pallar med att mista i värsta fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.