Full version: Perlite
Magnum
Kan någon insatt förklara vad man har det till anv det till att blanda ut jorden eller odlar man direkt i det ?
Nauti
Vanligtvis används det som jordförbättrare. Det håller fukt och gör jorden luckrare och mer genomsläpplig. Man kan även odla i det direkt som det är, men då perlite inte innehåller någon näring så måste man ge den näring via bevattningsvattnet. Det kan alltså användas som både jordförbättrare och hydromedium. En till grej man använder perlite till är att täcka sådder med, i stället för jord. Det blir då inget hårt jordlager för fröet att ta sig upp igenom, som det lätt kan bli med jord.
Red Top
CITAT (Nauti @ 18-05-2009, 16:24) *
En till grej man använder perlite till är att täcka sådder med, i stället för jord. Det blir då inget hårt jordlager för fröet att ta sig upp igenom, som det lätt kan bli med jord.

Det släpper igenom ljuset till fröerna och används därför som fuktighetsbevarare ovanpå ljusgroende fröer.
Magnum
tackar så mycket
evaisa
Jag blandar ut jorden med perlite till mina sansevierior, för att göra den mer genomsläpplig. Perliten dammar något fruktansvärt, därför fyller jag perlitepåsen med vatten så att dammet binds. Det underlättade mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon