Full version: Vallörtsrot
Gunvor Nilsson
Jag skall gräva bort ett bestånd av vallört på min kolonilott i nästa vecka. Nu har jag något i bakhuvudet om att man kan använda roten till något inom alternativmedicinen - är jag ute och cyklar eller..?. Det brukar vara stora, bumliga rötter och det är ju synd att slänga om man kan få ut något vettigt av dom istället. Jag har sökt på nätet men inte hittat något användningssätt - någon som vet? Undrar

/ Gunvor

(Blad och stjälkar har jag använt som gödningsmedel till blommorna)
Wargen
Har för mig att den användes förr, men att man upptäckte att roten innehöll fibrer som stannade kvar i tarmarna och det var INTE nyttigt.... sad.gif
Har inte kollat upp detta men är rätt säker på att det var vallört.... wink.gif Så kolla innan du äter... unsure.gif
yla
du har rätt gunvor
valörten rötter kan användas
torka rötterna delade på längden i sol eller måttlig värme (50grader)
allörten är inflammationshämmande,,läkande o svagt laxerande

inom de naturvetenskapliga medicinen används drogen sällan ensam, men den ingår i flera patentmediciner mot veninflammation , exem, bröstkörtelinflammation benhinneinflammation,hematom ,senhinneinfl, o magkatarr

inom homeopatin ordineras en essens av den färska örten o roten mot magsår o sår på tolvfingertarmen

som huskur görs en dekokt 3tsk finskuren rot till 1/2 l vatten,kokas i 5-8 minuter ,får dra i 15 minuter till kompresser 2-4 ggr dagligen på svårläkta sår ,exem,,blodutgjutningar

en infusion av 2tsk till en kopp vatten kan tas som laxermedel

unga skott kan tillredas o användas som sparris eller blandas i sallader
unga blad kan användas som grönsak eller blandas i stuvningar o soppor
Wargen
Nu har jag hittat vad jag skrev om....ur boken "Örtmedicin och Växtmagi".
>Nyare undersökningar tycks bekräfta vallörtens läkande egenskaper just i fråga om sår och benbrott.-----------Överdriven förtäring av "vallörtsrot" kan emellertid få allvarliga följder - det har förekommit fall där den pulvriserade roten svällt och tunntarmen helt har täppts igen av vallörtsfibrer.< sad.gif
Låter inget vidare, men det kan ju hända att den personen satt i sig hiskeliga mängder eller under lång tid... wink.gif
zaaritha
Lyckost, som har vallört!
Har försökt här, i utkanten av trädgården--men inte då!
Likadant med månviol--i rabatt går det bra, men det är inte där jag vill ha dem!!
Likaså cikoria! ( Känner mej mobbad av växterna ).
M-B
Wargen
CITAT
Lyckost, som har vallört!
Har försökt här, i utkanten av trädgården--men inte då!
M-B, du kan komma över och gräva upp hur mycket vallört som du vill hos mig. (Vi är ju nästan grannar) smile.gif Jag tänker ändå gräva upp en massa plantor som går på komposten annars.
zaaritha
Vore ju toppen!
När?
M-B
Wargen
Närsomhelst. Men bäst att ringa först. Jag skickar mitt telenummer i ett PM. smile.gif
Gunvor Nilsson
Tack allihop för svar! Jag kom på när jag såg att det hade med benhinneinflammation att göra så tror jag att jag läst nån gång att vallörten kallades för "benvälla" förr i tiden. Men jag är inte säker.

Jag har en kolonigranne som är från Iran och han sa att iranska kvinnor gör avkok av växten och sköljer håret med det. Får väl pröva det
sanna
Man kan göra avkok på rötterna och blanda i badet för mjukare hud, står det i en av mina örtaböcker. Kan kolla proportionerna om du är intresserad. Hojta isf!

Sanna smile.gif
Gunvor Nilsson
Hojt hojt sanna! Tacksam för proportionerna för vallörtsbad! rolleyes.gif Ska rapportera sen hur det verkade! smile.gif
/Gunvor
sanna
Okidok! smile.gif

Vallört - en helande och lenande ört som innehåller allantoin, en kvävehaltig substans som sätter fart på cellåterbildningen. Bra för grov och skadad hud.

Dekokt av vallört
Lägg 25 gram väl rengjord, sönderskuren rot i en gryta, som inte är av aluminium eller koppar. Häll över 6 dl destillerat vatten, (jag har kört med vanligt mineralvatten...verkar fungera...?), koka upp och låt sjuda i en halvtimme. Under den här tiden bör vätskan ha kokat samman till hälften. Om mer har avdunstat späd då med vatten till 3 dl. Kyl, sila och buteljera. Förvara lösningen i kylskåp och använd den inom tre dagar.

Detta är ett allmänt dekokt-recept för rötter, som funkar på vallörtsrot också. Hur mycket man ska ha i badet framgår dock inte. Men man kan väl aldrig bli för mjuk i skinnet, heller...?
Till ett stimulerande bad skall temperaturen ligga under 29 grader. Om det är för varmt svettas man och porerna kan inte absorbera nyttigheterna.

Har tyvärr ingen egen vallrot i trädgården, men nästa säsong ska det nog bli några. Speciellt om Gunvor nu kommer att rapportera för oss att hon är len som en barnru-pa i skinnet... wink.gif

Ha det! Sanna smile.gif
Annki
Gunvor! Framgick det varför iranska kvinnor sköljer håret i den? Blir man mindre gråhårig? Vackrare? Eller något annat kul? tongue.gif
Gunvor Nilsson
Nej Annki, det sa han inte men iranska kvinnor brukar ju ha långt, svart hår så jag skulle tro att dom sköljer det för att det skall bli blankt. Grov gissning!

Cellåterbildning, sanna, innebär det också föryngring? Det blir nog många bad här, skulle tro att jag kan bärga några kilo rot i alla fall! laugh.gif laugh.gif

/Gunvor
sanna
Ohh Gunvor, tänk om vi har hittat "Den Eviga Ungdomens Förtrollade Ört" !?! biggrin.gif

Lova mig att ta det lite lugnt med baden. Du får inte bli förung!!! smile.gif smile.gif smile.gif

Allvarligt talat. Vore kul att få höra hur det känns om du skulle prova. Cellåterbildning låter högst intressant...man borde ju kunna smörja in ansiktet med det, va?! Ska se om jag hittar något ansiktsmaskrecept. Vet att jag har sett ett crémerecept någonstans med vallört, men då gällde det själva bladen.

Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon