Full version: Fläder vid kompost?
katrin
Jag har hört att man förr satte en fläder vid komposten. Stämmer det? Varför? Finns det någon praktisk vinning med det?

Jag har nämligen en fläder som inte fått sin plats ännu, och håller på att iordningställa en komposthörna med både varm- och trädgårdskompost. Ska ha någon/några buskar framför. Hur nära kan man sätta dem? Kan rötterna från buskarna leta sig upp i komposten?
Aqvakul
Fläder är ganska näringskrävande, så komposten passar ju bra. Det är nog sannolikt att rötterna letar sig in under komposten.
Tjosan
Min granne har haft fläder i flera år. Hon ledsnade på att den inte växte nämnvärt så hon flyttade den intill komposten. Och nu växer den bra.
Själv har jag planterat min i stallkompost. den ser ut att må riktigt bra.
katrin
Tack för era svar.
Så det handlar mer om att den mår bra av att växa i välgödslad jord? fast det är det ju många växter som gör confused.gif

det kanske bara är jag som inbillar mig att det fanns någon annan anledning, eller myt eller skröna eller gammal tro, eller bondepraktika eller något, till varför man skulle ha fläder vid kompost??? någon som hört nåt liknande? vore kul att veta!
KURT
Det ger ju också skugga åt komposten, vilket är bra. Sedan är jag inte säker på att man verkligen planterade fläder aktivt så mycket förr? Däremot kanske fåglar som ätit fläderbär också uppehöll sig vid komposten, och på det sättet spred fläder dit.
Gossen Ruda
För flera år sen hade vi en pissekur bakom uthuset med avrinning ner i marken. Bredvid denna kur slog en druvfläder rot. Det var traktens största och finaste druvfläder, välgödslad med framför allt kväve. laugh.gif
katrin
hihi det kan jag tänka mig..

ja det är nog som du säger kurt, att det kanske mest är slumpen i så fall.

hur som helst tror jag att min fläder hamnar där, det verkar ju som bra förutsättningar (trots att vi inte har någon "pissekur" giggle.gif
Sne4
Intill vårt hus - i en grusslänt finns en gammal 'soptipp'. där tidigare husägare dumpat vedaska, gräsklipp och lite annat smått & gott. När jag flyttade dit för 5 år sedan fanns ingen fläder i närheten, nu finns 2 fläderbuskar, varav en är 2 meter hög och växer så det knakar. Så min gissning är att någon som gillar både fläderbär och kräftrester(eller vad som nu kan ha slängts där). Flädern gillar definitivt all näring oavsett hur fröet kom dit. Och min kompost ligger intill min nysatta fläderhäck, får se hur ojämnt häcken kommer att växa..
ranchn
Detta kan jag intyga.
Vi har en gammal trädgårdskompost som ej har tagits hand om på några år. Intill står en stor Druvfläder och jag ska lova att rötterna har letat sig in komposten. Näst intill omöjligt att ta bort jorden.

CITAT (Aqvakul @ 18-05-2009, 21:23) *
Det är nog sannolikt att rötterna letar sig in under komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon