Full version: vad köpte vi
Danne031
Vi köpte lite spontant ett par krukor på Ica för jag hade bestämt för mig att den sorten skulle passa utmärkt i ett västerfönster med sol från lunch till nedgång. Men, jag blir minst sagt lite tveksam då de alla 3 efter bara 1 vecka tappat livslusten verkar det som.

Så jag undrar: vad heter de, och hur vill de bli ompysslade? Vi borde nog bytt krukor vid hemkomsten också men det fanns inte tid till det ohmy.gif

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pxuw...gA/DSC_0078.JPG
GunnellF
Det där är Diffenbachia av nåt slag, Prickblad. De vill ha jämn vattning, gillar inte att bli uttorkade men inte heller stå i blöt jord. De är lite känsliga för torr luft och brukar kunna få bruna bladkanter.

Ta bort alla fula blad och plantera om den i krukväxtjord, du har inget att förlora. De trivs inte i full sol men vill ha ljust. Om du inte får fart på den så skulle jag rekommendera dig att köpa Aglaonema, Silverkalla, som påminner om prickblad men som är betydligt tåligare. Lite dyrare brukar de vara men det kan det vara värt.

Några bilder på Aglaonema som finns i flera varianter:

http://images.google.se/images?q=aglaonema...=1&ct=title

Alexander-VG-zon3
min erfarenhet med silverkalla är att den inte trivs i soliga lägen. en växt som trivs bra i sol och som ''liknar bägge dessa växter'' är Gåsfot - Syngonium podophyllum - trivs även i sol om den får mycket vatten. annars gör det inget om den får torka ut lite i ytan innan man vattnar igen.
Azur
Det ser ut att vara nån av dvärgformerna ('compacta' etc) av prickblad, dvs blir troligen mindre än en meter hög och är klart tåligare än de stora naturarterna (maculata, amoena etc).
GunnellF
CITAT (flaxss @ 19-05-2009, 12:00) *
min erfarenhet med silverkalla är att den inte trivs i soliga lägen. en växt som trivs bra i sol och som ''liknar bägge dessa växter'' är Gåsfot - Syngonium podophyllum - trivs även i sol om den får mycket vatten. annars gör det inget om den får torka ut lite i ytan innan man vattnar igen.

Silverkalla trivs i lite skuggigare lägen ja, men lite sol tål den - huvesaken den inte står i ett gassande solfönster. Men det är ju samma med Prickblad. Gåsfot har ungefär samma krav, men är inte lika lättskött som Silverkalla.
Danne031
Ja det verkar ju helt klart som att de får på tok för mycket sol..
Tack för era synpunkter och förslag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (GunnellF @ 19-05-2009, 13:09) *
Silverkalla trivs i lite skuggigare lägen ja, men lite sol tål den - huvesaken den inte står i ett gassande solfönster. Men det är ju samma med Prickblad. Gåsfot har ungefär samma krav, men är inte lika lättskött som Silverkalla.

men då kan ju Prickblad vara kvar. och när väl prickbladet vant sig vid solen så kommer den bli vackrare, ser ut som bara dom förra bladen som blivit skadade, dom nya ser friska ut så jag tro det kommer lösa sig med tiden.

jag har lyckas bra med Gåsfoten, en sommar hade jag en sådan ute och den klättrade upp i mitt frilandsplanterade olivträd men den frös ihjäl när jag inte tog in den. nu har en som också trivs jätte bra, dock ibland när man köper dom och kommer hem med dom så brukar dom ha en ''period'' då dom mår dåligt och bladen vissnar ner. mens edan återhämtar den sig och växer ut mängder med blad.
GunnellF
CITAT (flaxss @ 20-05-2009, 10:30) *
men då kan ju Prickblad vara kvar. och när väl prickbladet vant sig vid solen så kommer den bli vackrare, ser ut som bara dom förra bladen som blivit skadade, dom nya ser friska ut så jag tro det kommer lösa sig med tiden.

jag har lyckas bra med Gåsfoten, en sommar hade jag en sådan ute och den klättrade upp i mitt frilandsplanterade olivträd men den frös ihjäl när jag inte tog in den. nu har en som också trivs jätte bra, dock ibland när man köper dom och kommer hem med dom så brukar dom ha en ''period'' då dom mår dåligt och bladen vissnar ner. mens edan återhämtar den sig och växer ut mängder med blad.

Jo det var det jag skrev först, att han kan ta bort alla fula blad och plantera om Prickbladet, sen se vad som händer. Den kan ju ta sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (GunnellF @ 20-05-2009, 11:43) *
Jo det var det jag skrev först, att han kan ta bort alla fula blad och plantera om Prickbladet, sen se vad som händer. Den kan ju ta sig.

hade läst slarvigt, låter bra det tummenupp.gif
Danne031
Men vad i hela...jag missade helt att Gunnell skrev den biten, måste varit trött när jag läste ohmy.gif

Tack för det tipset och tur att folk fortsatte tycka till så jag märkte det, här ska planteras om! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon