Hej
Planterade ut squash och gurka för ca 10 dagar sedan, nu har de fått bruka blad och vissnat ihop. Är det för kallt fast det inte varit någon frost eller har jag inte härdat de tillräckligt?
Vad kan det vara, känns så surt när jag haft så fina plantor....men kanske kan lära mig till nästa år ;(
Eva 33c
18-05-2009, 21:48
Det kan nog vara för låga temperaturer. Gurkor vill helst inte ha under 15 grader någon tid på dygnet. Enstaka "dippar" kan de kanske överleva, men de kommer även då att hejdas i tillväxt.
Själv sätter jag inte ut mina gurkor i växthuset förrän i början av juni, och då har jag fortfarande fläkten igång för att hindra att nattemperaturerna sjunker. Här hos oss kommer ofta sista frosten en vecka in i juni.
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2009, 08:29
Det är för tidigt att plantera ut dessa, början av juni är mer normal utplanteringstid för dessa växtslag i Stockholmstrakten. Själv kan jag sätta ut squashen något tidigare MEN jag odlar i svart markväv som värmer upp jorden + jag brukar ofta ha dubbel fiberduk på i början.
Det är ganska lagom att så squash ca 3-4v innan utplantering så du hinner så nya + är det frilandsgurka så kan det funka att så nya av dessa med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.