marcus.grahn@gmail.com
Har idag planterat lite saker.

Vad tror ni om det hela? Hade ni gjort på annat vis eller så? Har aldrig gjort sådant här innan så ville bara höra med er experter.

ang Dillen och gräslöken så skall de ändras så där gjorde jag fel direkt från början... skall så mindre av dillen och uppe i hörnan vid Citronmelisen....

det är Zon 1 och i söderläge. Sol ca 11-19

vad.jpg
Wilmer
Jag är ingen vidare expert. Chili, paprika mm odlar jag i krukor, så jag vet inte hur de är på friland. Hoppas det går bra - man lär sig genom att prova sig fram också! Min rabarber blir väldigt stor, men om du plockar hela tiden är det inte heller något probelm direkt. Visa gärna bilder längre fram på hur det går!
Tulipanaros
Det ser härligt ut! Söderläge, zon 1 och fin jord (vad jag kan se) -- mums för växterna! Citronmelissen kommer nog att bli stor och skugga tomaterna inne i hörnet. Den växer som ogräs! Hur ligger väderstrecken? På bilden ser staketet ut att skugga en del. Aubergineplantor kan bli stora, och som sagt rabarber också, så du kan hålla lite koll på om de verkar ha det trångt. Om chili/paprika/aubergine trivs på friland beror också på vilken sort det är. Vissa är ganska tåliga. Och ditt läge verkar ju skyddat och fint! Lycka till!
marcus.grahn@gmail.com
CITAT (Tulipanaros @ 19-05-2009, 08:31) *
Det ser härligt ut! Söderläge, zon 1 och fin jord (vad jag kan se) -- mums för växterna! Citronmelissen kommer nog att bli stor och skugga tomaterna inne i hörnet. Den växer som ogräs! Hur ligger väderstrecken? På bilden ser staketet ut att skugga en del. Och ditt läge verkar ju skyddat och fint! Lycka till!

tog bilden kl 17,00 igår så solen börjar sakta försvinna.

planterade citronmelissen i en hink, men det kanske inte hjälper mot deras utspridning.

Jorden är ganska bra tror jag kan inget om den. tror det är typ lerjord men köpte kogössel och planteringsjord som jag körde runt först innan jag planterat
Åsa, mälardalen zon 2
Citronmelissen sprider sig med frö så man stoppar ingen spridning med hinkplantering det är bara växter som sprider sig med rötterna som det kan funka på ex. mynta.

Vill man hindra fröspridning klipper man bort blommorna då den blommat klart.
marcus.grahn@gmail.com
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-05-2009, 10:39) *
Citronmelissen sprider sig med frö så man stoppar ingen spridning med hinkplantering det är bara växter som sprider sig med rötterna som det kan funka på ex. mynta.

Vill man hindra fröspridning klipper man bort blommorna då den blommat klart.

oki najs tackar för den...

störigt att jag hade så mycket klydd med hinken som någon lurat i mig att ha.
Alexander-VG-zon3
Rosmarin, Chili, Paprika hade jag satt närmare Planket (?) där tomaterna står.

ska du ha Rosmarin ute på vintern också så måste den ha väldräneradjord och skyddat läge.

både Gräslök och citronmeliss tycker jag blir rätt så stora. annars är väl placeringen bra.
noora
Vilket toppenläge du ser ut att ha! Söderläge med vägg bakom och lite lagom skydd i form av ett staket. Det är bra att du vågar prova plantera precis det du vill ha, man vet ju inte vad som funkar innan man har provat! Sen kommer du alltid att få hundraelva kommentarer om hur du "borde" göra, och nästan oavsett hur du gör är det alltid någon som tycker tvärt om wink.gif

Min citronmeliss har inte spridit sig, varken via rötter eller frö, så det behöver inte vara någon fara med den. Jag tror heller inte att den blir så stor att den skuggar tomaterna mer än vad staketet redan gör.

Auberginer blir däremot breda och stora smile.gif Jag blev väldigt överraskad när jag försökte odla aubergin på balkongen, den växte rätt fort och gjorde stora taggiga blad åt alla håll. Det hann inte bli någon frukt för mig, men du har bättre läge och bättre klimatzon så det kan funka bättre för dig.

marcus.grahn@gmail.com
Nu har det växt en hel del till.

Framförallt bild 2 där blommorna växer som en skog smile.gif

skall bli kul att se vad det blir av denna gröna massa....

Bild 1:
2009-05-26---1.jpg

Bild 2:
2009-05-26---2.jpg

marcus.grahn@gmail.com
Nya bilder på min trädgård idag.

2009-06-30 1.jpg

Gjorde ett försök med att köpa Sommarblommor + Ängsblommor på lidel i våras. Blev bara skit av det så nästa år blir det fina blommor.

2009-06-30 2.jpg
zissi
Vad grönt och frodigt det ser ut i dina land. Tomaterna är ju toppen tummenupp.gif

Vad är det du har längst till vänster utmed staketet, kan det vara jordärtskockor?
marcus.grahn@gmail.com
CITAT (zissi @ 30-06-2009, 18:43) *
Vad grönt och frodigt det ser ut i dina land. Tomaterna är ju toppen tummenupp.gif

Vad är det du har längst till vänster utmed staketet, kan det vara jordärtskockor?

He He.... Det e solrosor cool.gif
zissi
Ja, ja........ duh.gif .......såg fel giggle.gif
marcus.grahn@gmail.com
Skall bli spännande att se hur det blir paprikan blommar nu o aburginen börjar få knoppar eller något nytt i alla fall.

Tomaterna är extremt stora tycker jag smile.gif

Lite bladlöss på rabarbern men den växer som ogräs.

marcus.grahn@gmail.com
Ja då är vi inne i Augusti.

Har plockat tre färdiga tomater. MUMS smile.gif

Men vad de har växt.

Har räknat till en 60-70 tomater på dessa plantor. De är mer buskar.....

2009-08-08-tomat-mm.jpg

Solrosorna är mer än 2 meter långa nu smile.gif lite kul.

2009-08-08-solrosor.jpg

Ängs och sommarblommorna är lite sådär har kommit och gått en massa fina blommor men inget speciellt.

2009-08-08-sommar-ängsblomm.jpg

Nu har man bättre koll på vad man skall göra nästa år....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon