Steven&Gustav
Som vi skrev i andra forumet undrar vi även här, för det är värt att diskuteras och reflektera över. De ger ju bort anläggningsjord lite här och var där de gräver på tomter och även gödsel. Vi har behov av stora mängder jord och gödsel och det blir väldigt dyrt med påsar. Kan man inte använda gratisvarianten då? Ogräs kommer alltid att finnas och även om man köper "ren" påsjord kommer alltid frön från ogräs att nå rabatterna ändå. Vår koloni är inte större än att man kan rensa en kvart varje dag för att hålla ogräset borta. Ifjol var det mängder med kirskål, iår nästan inget, vi plockar lite då och då och i Rh-rabatten har vi täckt över kirskålen. Hur gör ni andra med anläggningsjord?

mvh

S&G
storm
vad är anläggningsjord?
Steven&Gustav
Det brukar stå på de som säljer jord på lösvikts hemsidor att den typ inte är fri från ogräs och kan användas till att anlägga gräsmattor med. Det finns även rabattjord som är fri från rotogräs och en del annonserar om att de vill bli av med jord, fyllnadsmassor, anläggningsjord, dvs ngt som vi tolkar som helt vanlig matjord för att de har grävt upp hela tomten och ska bygga eller så.

mvh

S&G
storm
Har alldrig en tänkt att det fins jag har ju oxå köppt en ny kolonilott som behöver mycket jord den är så misskött.
Steven&Gustav
Ja det skänker ju olika jord och fyllnadsmaterial och till och med levererar gratis ibland. Kolonin är ju inte större än att man kan rensa om det kommer upp en massa ogräs ur jorden. Hur gjorde folk förr? De köpte knappast påsar med jord från Weibulls för att rabatterna skulle vara ogräsfria livet ut... Det måste väl inte kosta en förmögenhet att anlägga en trädgård?

mvh

S&G

CITAT (storm @ 18-05-2009, 23:39) *
Har alldrig en tänkt att det fins jag har ju oxå köppt en ny kolonilott som behöver mycket jord den är så misskött.

Ja vi har det lika dant. De tidigare rabatterna är täckta med kvickrot så de måste grävas upp minst 40 cm djupt. Sedan ska det vara 10 m långt och 2 m brett i 2 rabatter. Inte har ngn råd att köpa jord till sånt samt till pallkragarna som rymmer 1200 liter jord och gödsel.... och fler blir det... Man kan ju inte behöva avstå från rabatter för att man måste köpa dyr jord som ändå kommer att bli hem för små frön som blåser dit.

mvh

S&G
storm
Var hittar ni det någonstans ,jag har aldrig sett att de skänker bort jord
Nina K
Det är väl skillnad på anläggningsjord, fyllnadsmassor och uppgrävd jord från tomter? Anläggningsjord är något som företagen tillverkar genom att blanda sand/mull/torv m.m i rätt proportioner. Detta tar de betalt för. Fyllnadsmassor är mest sten/grus för att fylla ut vid tomt/husbyggen och inte att betrakta som jord (i trädgårdssammanhang). Uppgrävd jord från en tomt kanske skulle fungera, men skulle väl i princip kunna bli en blandning av jord och fyllnadsmassor, full med rötter. Svårt att veta exakt vad man får, så det skulle vara otroligt viktigt att verkligen få se jorden innan de kommer och dumpar den på gårdsplanen. För om jag själv grävde upp min trädgård på djupet och gav bort till dig, så skulle du mest få sand och sten uppblandat med en liten andel köpejord är jag rädd naughty.gif

Ett alternativ kan väl vara att köpa väldigt billig planteringsjord/mull från återvinningsstationerna (kan köpas släpvis och lastas av dem). Hur bra jorden från återvinningsstationerna är, är ju en annan fråga. Det är ju kompost eller kompostblandad planteringsjord, och det är inte så illa, men sedan kan det ju finnas aspekter i framställningen av jorden som är mindre bra. Det vet jag inget om riktigt. Som av en händelse har jag startat en tråd i ämnet alldeles nyss då jag själv är nyfiken på 'återvinningsjorden' whist.gif
Steven&Gustav
Ja det är sant, det kan ju finnas sten och sand i jorden, men vi har sjöbotten iof så det är kanske bra att blanda. Det där med jord från återvinningen låt intressant, vi ska följa din tråd. Men det klart som du säger måste man ju se jorden först och hämtar man den själv kan man ju med spade välja bort stenar och annat. Bara ta jorden eller låter det fel?

mvh

S&G
Nina K
Är man inte rädd för ogräsen så kan man ju alltid starta med lite sämre jord och förbättra den genom att blanda in billig kompost/kogödsel och långsamt bygga upp strukturen. Det är ju inte så att all jord i trädgården behöver vara 'finjord' från början.

På blocket kan man ibland se att fyllnadsmassor bortskänkes (men det vill man ju inte ha i rabatterna) och det kanske även händer att jord dyker upp? Problemet med bortskänkes är att principen ofta är 'allt eller inget' för att de snabbt vill bli av med eländet smile.gif

Men det skadar ju inte att hålla utkik! Med lite tur hittar du någon som ska gräva upp gammelmorfars välgödda rabatter för att bygga pool tongue.gif

Förresten...brunnen kogödsel lär man väl få tag på i princip gratis, bara man orkar leta upp närmaste storbonde?
Steven&Gustav
CITAT (Nina K @ 19-05-2009, 01:09) *
Är man inte rädd för ogräsen så kan man ju alltid starta med lite sämre jord och förbättra den genom att blanda in billig kompost/kogödsel och långsamt bygga upp strukturen. Det är ju inte så att all jord i trädgården behöver vara 'finjord' från början.

På blocket kan man ibland se att fyllnadsmassor bortskänkes (men det vill man ju inte ha i rabatterna) och det kanske även händer att jord dyker upp? Problemet med bortskänkes är att principen ofta är 'allt eller inget' för att de snabbt vill bli av med eländet smile.gif

Men det skadar ju inte att hålla utkik! Med lite tur hittar du någon som ska gräva upp gammelmorfars välgödda rabatter för att bygga pool tongue.gif

Förresten...brunnen kogödsel lär man väl få tag på i princip gratis, bara man orkar leta upp närmaste storbonde?

llnadsmassor,man lär ju få omvärdera det där med jorden, kosta på sig säckar men det går även att hämta från firmor som kör ut förr 200 kr/ton och det är rimligt. Ja stallgödsel är gratis och färdigpaketerad, de betalar ju för att lagra den så de ger bort den.

mvh

S&G

Ja risken är ju stor att det bara är fy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon