|
Brukar ni köpa mull (kompost) från återvinningsstationer? Den är ju gjord på enbart trädgårdsavfall, så det borde väl vara ganska likvärdigt med hemmakomposten. Ogräsfrön/rötter är jag inte rädd för, då jag har så liten trädgård att jag bara längtar efter något att få rycka upp. Nåja, kanske inte, men det är inget större bekymmer i alla fall. Vad är era erfarenheter? Om man vill ha mer kontroll över innehållet, men inte har möjlighet till egen kompost, finns det några vettiga alternativ? Köpejord av olika slag innehåller ju mest torv och tillsatser i form av lera/sand m.m och jag tycker att även de dyra specialjordarna får en tråkig ljusbrun torvskorpa/torvklimpar på jordytan när det torkar upp, även om jag försöker luckra om ordentligt i min sandjord. Jag har testat planteringsjord, kogödsel, perennajord, rosjord och till och med U-jord (värst förstås), mest från Hasselfors men även andra, och känner mig inte riktigt nöjd. Mullen däremot håller sig mörkare och luckrare. Vill ha!  Så om man vill ha kompostjord, vad handlar man då förutom på återvinningstationerna?
Vi har inte så att man kan köpa kompostjord här i Märsta,vart vänder man sig då till närmaste återvinningstation med sådant.
Jag kanske är för trött, men jag är osäker på om jag förstår din fråga storm. Menar du att er återvinningsstation inte har någon jordförsäljning? Det kanske inte är alla som har. Här på Hagby återvinningsstation i Täby säljer de i alla fall både mull (kompost) och planteringsjord (sand och mullblandad). Man kan själv fylla säckvis för 20 kr säcken eller komma med sitt släp och få det lastat.
Tackar för det!vi åker till Täby Hagby återvinning,kanoners.
Kamilla z7
19-05-2009, 10:04
Hmmm vår återvinningsstation har kompostjord till salu, den är JÄTTEBRA och visst, lite ogräs får man på köpet...men jag har inte upplevt det som mycket
Myosotis
05-10-2009, 12:37
Jag visste inte om det här. Häromdagen åkte jag med goda vänner till återvinningsstationen, de fyllde sitt släp med jord. Jättebilligt!! 175:-/ton för jord och 125:-/ton för kompost. De har köpt jord där tidigare och säger att den är mycket bra. Nu blev jag förstås sugen på att köpa jord där, men kan man verkligen lita på att där inte finns mördarsnigelägg i?! Brukar det finnas mycket ogräsfrön? Det kan ju vara en sån här grej som man får ångra resten av sitt liv. Det kanske är dumt? Jag vet inte om jag vågar!
Fågelvägen
05-10-2009, 18:19
Jag har också funderat på återvinningsjord. Ogräsfrön kommer ju också via luften, så de som följer med jorden bekymrar mig inte så mycket. Men är det någon som vet hur trädgårdsavfallet behandlas? Är det värmebehandlat, eller bara komposterat ett antal år? Vad händer med ris från träd och buskar med kräfta, päronrost och svampsjukdomar av olika slag? Nematoder, följer de med jorden? Bekämpningsmedel som trädgårdsägarna använt?
smuleborg
05-10-2009, 20:05
CITAT (Myosotis @ 05-10-2009, 13:37)  ...men kan man verkligen lita på att där inte finns mördarsnigelägg i?! Brukar det finnas mycket ogräsfrön? Det kan ju vara en sån här grej som man får ångra resten av sitt liv. Det kanske är dumt? Jag vet inte om jag vågar! Undrar jag också. CITAT (Fågelvägen @ 05-10-2009, 19:19)  Jag har också funderat på återvinningsjord. Ogräsfrön kommer ju också via luften, så de som följer med jorden bekymrar mig inte så mycket. Men är det någon som vet hur trädgårdsavfallet behandlas? Är det värmebehandlat, eller bara komposterat ett antal år? Vad händer med ris från träd och buskar med kräfta, päronrost och svampsjukdomar av olika slag? Nematoder, följer de med jorden? Bekämpningsmedel som trädgårdsägarna använt? Ställer mig samma fråga.
smuleborg
05-10-2009, 20:23
En kollega till mig har mördarsniglar, bor i ett område med mycket mördarsniglar. När de grävde ur för pool (smaken är delad, och tur är det), kom en "återvinningscentral" och hämtade mot betalning. De skulle sälja "massorna" som jord, fick min kollega till svar när hon frågade. Hur behandlas den?
Myosotis
05-10-2009, 21:20
CITAT (smuleborg @ 05-10-2009, 21:23)  En kollega till mig har mördarsniglar, bor i ett område med mycket mördarsniglar. När de grävde ur för pool (smaken är delad, och tur är det), kom en "återvinningscentral" och hämtade mot betalning. De skulle sälja "massorna" som jord, fick min kollega till svar när hon frågade. Hur behandlas den?  Hmm. Jag frågade när jag var där, hon påstod att värmen som alstras i komposteringsprocessen räcker för att ta död på snigeläggen, men det gäller ju inte den färdiga jorden du berättar om. Sen sa hon också att de aldrig hade fått klagomål eller hade hört talas om att någon hade fått sniglar. Värmebehandling? Hur går det till? Vid vilken temperatur? Då dör väl alla goda mikroorganismer också?
Eva 33c
05-10-2009, 21:32
Här i Falun-Borlänge finns en anläggning för tillverkning av komostjord som har sin grund i källsorterade hushållssopor mm. Jag har än så länge inte köpt den (min gamla jord är ännu inte slut) men det verkar som det finns certifieringssystem för sånt här också. Och det gäller innehållet av tungmetaller, ogräsfrön, smittor mm. Jorden från denna anläggning verkar noggrant kontrollerad. Ca 1,5 år komposteras den före försäljning. Det bästa svaret på frågan om man vågar köpa jorden borde alltså vara att fråga sin Återvinningsstation om kvaliteten. Här är en länk till Borlänges Informations broschyr, på sidan 4 står det om certifieringen.
Större kompostanläggningar skyndar på processen genom att de ofta har en snurrande cylinder eller liknande system som tillför syre. Då blir värmen från mikroorganismerna definitivt så hög att det dödar alla snigelägg. Jag tror inte att man värmebehandlar jord i stor skala, man gör det för t ex såjord och jord för krukväxter, för att avdöda ogräsfrön. Men man kan inte göra det i stor skala, det går åt alldeles för mycket energi, många ogräsfrön dör i en varm kompost också.
Hade ingen aning om att man kunde köpa jord på återvinningsstationen Måste jenast kolla på vår i Åby vid Norrköping
smuleborg
06-10-2009, 19:27
CITAT (Myosotis @ 05-10-2009, 22:20)   Hmm. Jag frågade när jag var där, hon påstod att värmen som alstras i komposteringsprocessen räcker för att ta död på snigeläggen, men det gäller ju inte den färdiga jorden du berättar om. Sen sa hon också att de aldrig hade fått klagomål eller hade hört talas om att någon hade fått sniglar. Värmebehandling? Hur går det till? Vid vilken temperatur? Då dör väl alla goda mikroorganismer också? Jaha. Nähä. Ja, förmodligen. Förlåt. Vi är mördarsnigelbefriade, och jag har noja. Därav (bl.a.) undviker vi att köpa jord (och plantor). Klagan, om mördarsniglarna finns där nästa eller nästa säsong....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|