|
NiclasC
19-05-2009, 06:42
Hej,
jag är helt nybörjare på det här med trädgård. Jag har tagit över ansvaret efter jag köpt loss huset jag bott i 9 år. Jag har en 4-5 meter lång rabatt där det är planterat varannan ros (Comte de Chambord), varannan lavendel. Marken är väldigt sandig där jag bor. Dagens understatement, det är nästan bara sand. Dock är de ju planterade i någon jord (vilken eller hur mkt vet jag inte) Det rä 60cm mellan rosorna, men som sagt står det lavendel i det utrymmet mellan varje. Rabaten är i söderläge och utsatt för sol hela dagen.
Så mitt problem - de växer ingenting! Har haft de i 4 år och de är fortfarande bara 20-30cm. Blommar lite sisådär. Blommorna blommar sällan ut ordentligt utan tappar bladen fort. Kan tyvärr inte komma ihåg om de är utsatta för skadedjur eller sjukdom.
Själv tror jag på massor av vaten och gödning eftersom det är så sandigt. Vad tror ni, ni som kan det här med växternas mysterium?
Jag tror också på vatten och kogödsel. Jag vet inte om det bästa kanske är att gräva upp dem och plantera om? Gör man det kan man jordförbättra med barkmull och kompost.
Ezereht
19-05-2009, 09:49