|
NiclasC
19-05-2009, 06:42
Hej,
jag är helt nybörjare på det här med trädgård. Jag har tagit över ansvaret efter jag köpt loss huset jag bott i 9 år. Jag har en 4-5 meter lång rabatt där det är planterat varannan ros (Comte de Chambord), varannan lavendel. Marken är väldigt sandig där jag bor. Dagens understatement, det är nästan bara sand. Dock är de ju planterade i någon jord (vilken eller hur mkt vet jag inte) Det rä 60cm mellan rosorna, men som sagt står det lavendel i det utrymmet mellan varje. Rabaten är i söderläge och utsatt för sol hela dagen.
Så mitt problem - de växer ingenting! Har haft de i 4 år och de är fortfarande bara 20-30cm. Blommar lite sisådär. Blommorna blommar sällan ut ordentligt utan tappar bladen fort. Kan tyvärr inte komma ihåg om de är utsatta för skadedjur eller sjukdom.
Själv tror jag på massor av vaten och gödning eftersom det är så sandigt. Vad tror ni, ni som kan det här med växternas mysterium?
Jag tror också på vatten och kogödsel. Jag vet inte om det bästa kanske är att gräva upp dem och plantera om? Gör man det kan man jordförbättra med barkmull och kompost.
Ezereht
19-05-2009, 09:49
Ja jag tror också på att gräva upp allt faktiskt och kolla vad du egentligen har för jord däri. Ställ ner rosorna i en hink med vatten medan du gör omgrävningen. Om det är sådär soligt behöver du något riktigt vattenhållande (och näring förståss). Barkmull är väldigt bra på att hålla vatten, och så kan du blanda in hushållskompost eller köpa ko på påse för att göda upp jorden (bara barkmull blir näringsfattigt även om det håller vatten). Comte de chambard (Mme Boll?) är en portlandsros och dom behöver mycket näring för att blomma. Den skall dessutom remontera, blomma hela sommaren, därför behöver den ännu mer gödning än en ros som blommar bara i Juli. Dina kanske försöker sätta blom men sen bara kroknar dom av vatten och näringsbrist. Dom ska bli 120-150cm höga. Men vilken underbar rabatt det borde kunna vara  Du får fota sen när du gjort om och ser hur det blir! Jag har också köpt en sån ros i år, spännade att se vad som händer. Hittilis har den varit lite seg i starten.
NiclasC
19-05-2009, 09:59
Ja omplantering kanske vore värt att satsa på. Kanske plocka bort lavendeln också?! Jag tänkte mest att om rosorna blir så stora som 120cm höga, så lär inte lavendeln få plats. Så barkmull i botten och ko på påse + jord överst, eller barkmullen helt utblandat med kopåpåse/jord? Hushållskompost har jag inte - funkar gräs/löv som ligger under buskar (jag lägger de där efter jag räfsat)? Här är förresten en bild från helgen (jag flaggar norskt för jag har bott där några år. Men jag bor i Blekinge. Huset också  ). Rabatten är direkt bakom brunnslocket. [attachment=34961:Bild0017.jpg]
Ezereht
19-05-2009, 10:07
Jag skulle spara lite barkmull år sidan, blanda resten med befintlig jord, och blanda i ko på påse, röra om allt lite. Plantera rosorna, och lägga lite barkmull överst i ett lager (inte så tjockt). Löv och sådant skulle jag kanske inte blanda i som de är, men om dom blivit jord går det väl bra. Men någon annan kanske har annan åsikt. Löv och gräsklipp som legat och förmultnat helt blir jättefin jord när det väl är nerbrutet. Barkmull allena i ett tjockt lager eller löv i ett tjockt lager kan bli väl blött och kompakt för rosor. Sen ska det ju brytas ner också och det vill helst ha lite syre till det (därför inte barkmull i botten i ett tjockt lager). Det är bara som jag tänker mig det  Jo kolla så dom har ordentligt djup! Så dom inte bara grävt en pyttegrop. Rabatten såg ganska smal ut, då bör den vara djup. Tjusigt hus
Jag hade gjort som Ezereth sa, fast jag hade slängt ner en näve benmjöl också i gropen till varje ros. Det är långtidsverkande näring. Alltså blanda ner rejält med barkmull och kogödsel i din befintliga jord. Det blir bättre struktur på den då, men jag tror ändå att man bör använda befintlig jord för att rosorna ska vänja sig. Dessutom har vi med sandjord en stor fördel också, det blir väldränerat och rosorna drunknar inte. Jag hade inte haft något emot att vända ner löv i hela härligheten, det är mums för maskarna. Barkmullen jag använder är förresten berikad med hönsgödsel, så den är inte näringsfattig. Sedan under sommaren lägger du alla bananskal hos rosorna, så får de ännu bättre förutsättningar (jag brukar klippa mina i bitar och mylla ner lite). Lite aska kan du också slänga till dem om du har. Och vattna ordentligt efteråt, hela säsongen och kanske även nästa år. En gång i veckan ger jag rosorna en rejäl rotblöta om det inte har regnat (de nyplanterade). Och rejäl grop, som Ezereth sa. Gärna 80 cm djup (om du orkar  ) Jag hade nog låtit lavendeln stå kvar, det är bra med utfyllnad.
NiclasC
19-05-2009, 13:16
Har tyvärr inga lik i trädgården, men grannens katt har irriterat mig, så jo kanske... ...snart. Och bananer, hur många mer måste jag äta i veckan?  Aska har jag tyvärr bara vintertid. Jepp, orkar gräva. 80cm inga problem - planterade två magnolior förra veckan på 1m djup. Tusen tack för alla tipsen!
Ezereht
19-05-2009, 15:13
hehe jag tror inte grannens katt behöver stryka med..än (den äter upp sorkarna och råttorna, kan ju vara bra ändå brukar jag tänka när jag ser katterna härikring.. jäkla råttor som bajsar i förråden etc.). Man kan köpa benmjöl färdigmalt och torkat i en liten ask. Bananer innehåller kalium, som är bra för rosorna. Det lär ju finnas kalium i ditt gödsel också men har du bananskal är det ju onödigt att kasta dem, mata rosorna istället. Du behöver inte överkonsumera bananer, det är inte bra för hjärtat  fast kanske mer att beakta om du varit 80 och haft hjärtsvikt. Då kanske du inte grävt ner två magnoliaträd heller iofs.
Hej,jag skulle inte ta barkmull till rosor hellre en påse rosjord och ko på påse.Som jag förstår saknar du lera i jorden,det gör jag med därför köper jag alltid en påse kattströ Coop betonitlera därav blandar jag en del i jorden.Gräv stora gropar ca 50-60 cm och glöm inte benmjöl.Lavendel och rosor passar bra ihop men plantera inte för tät.Du får ser hur dina rosor kommer att prunka i år,glöm inte vattna,lycka till.
Renate - då måste jag fråga, varför inte barkmull? I sandjord behövs mullämnen och rosjord är säkert bra, men mullämnena måste brytas ner snabbar än barkmull och därför inte ge samma fina jordstruktur på sikt? Jag har gett alla mina rosor barkmull och ingen har protesterat än.
Håller med om ditt råd om lera, det glömde jag. Jag har köpt granulerad näckroslera. Det är dock ganska svårt att veta hur mycket man ska ta.
Hej hej, apropå lavendelns placering: man skulle ju också kunna gruppera alla lavendlarna tillsammans i ena kanten på rabatten, och sedan sätta rosorna lite tätare om man är rädd att de inte fyller upp.
Men det är tycke och smak! Jag är en vän av gruppering, och tycker ofta det ser lite småtrist ut med de där "varannan"-rabatterna. Vill man ha något emellan rosorna kan man ju även använda en låg marktäckare som går konsekvent över hela rabatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|