hobbyodlaren
19-05-2009, 07:47
Jag söker tips om örtartade perenna växter som trivs i torr sandjord i västerläge. Ej vedartade typ buskar eller sånt.
Iris, lammöron 'silver carpet', färgväppling (baptisia australis), lavendel, timjan, silverarv, vissa nejlikor, bergnarv, grekvädd...
Alla måste vattnas medan de etablerar sig (inte irisen så mycket, kanske)
hobbyodlaren
19-05-2009, 11:08
Tack, jag har många av dem redan, hade tänkt mig något mer färgglatt, som blommar mycket och länge
Du kanske ska prova med någon näva? Jag har läst att Jolly Bee och Rozanne ska blomma riktigt länge, maj till september, eller något sådant. Ballerina lär vara bra bland de lägre sorterna.
Om det ska vara något större har jag för mig att finnslide blommar väldigt länge, men i och för sig i vitt. Vet inte hur det är med torktåligheten.
Du kanske ska kolla upp grå frossört också. Kanske någon brudslöja? Det finns rosa också.
hobbyodlaren
19-05-2009, 17:46
Jaa tack för tips...
Nävor har jag inte tänkt på dom brukar ju bli fina och blomma rikligt, frossört känner jag inte till men ska googla mig fram på den. Lite Silver bland nävorna kan ju vara fint. Jag har en Kärleksört står där nu och den verkar trivas.
Men jag har tom jord i nästan en meter långlist med Kärleksörten i mitten.
Aqvakul
19-05-2009, 18:09
Digitalis är torktålig liksom malvor.
hobbyodlaren
19-05-2009, 18:35
Malvor och Digitalis, toppen, det blir nog plantmarknaden i helgen. Känner du till någon bra perenn Digitalis.
Jag har själv en brun sort.
Blå bolltistel är också torktålig när den etablerat sig.
Och lampborstgräs (Pennisetum alopecuroides 'Hameln', se tex:
http://odla.nu/arkiv/mv_augusti01.shtml) är jättefin tycker jag och kräver en väldränerad plats så sandjord är kanon. Den kommer igång rätt sent på våren (då kan man ha tidiga saker runt, typ akleja), men är sen jättefin hela sensommaren och hösten.
Aqvakul
19-05-2009, 19:26
Om du bor i zon 1 - 2 så är Agapanthus en möjlighet.
hobbyodlaren
20-05-2009, 06:39
Blå Bolltisten har jag provat att så och köpt planta också, den planterade jag faktiskt i ett land längre ut från huset där är det lera och den kom aldrig ovan jord.
Fröerna grodde aldrig i krukan i såjorden.

(
Agapanthus nejtack, jag bor visserligen i zon 2 men har odlat agapanthus i krukor hade ett tag 3 stora olika arter som blommade kanonfint på sensommaren. Men dessförinnan är de ju bara som en gräsrugge.
http://www.hobbyodlaren.com/agaphan.html#Jag får nog satsa på olika Geranium tror jag som blommar vackert läääänge

)
Tack för alla tips. Jag får ju ideer till andra land också så tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.