MACH
Hej!
Är det någon som kan upplysa mig om vilket träd det är som fröar? Det ser ut som om det flyger massvis med maskrosfrön i luften, men tror att det tillhör alm eller ask. Är det någon som vet?
/Mikaela
Rafael
Den slags formlös vit ludd?
Det undrar jag med!
Rätt så allergiframkallande är det i alla fall...
Gossen Ruda
Salix och Populus fröar just nu, dvs sälg, viden och asp.
Huggorm
Jag diskuterade detta med en kamrat idag när vi var ute och åkte. Det är ju moln av dessa frön i luften nu. Vi kom fram till att det måste vara sälgen som är den skyldiga, det stod sälgar med fröhängen på alla de platser där det var mest frön
Meriona
Och pil tydligen....
rooftops
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2009, 09:48) *
Salix och Populus fröar just nu, dvs sälg, viden och asp.

Hägg är det träd, inom familjen rosväxter, vars blomning påminner om snöväder. Det kan bildas "snödrivor" liksom när det snöar. Igår var det hysteriskt tätt med denna sorts frö i luften. Fick båsa mig fram genom molnet, för att slippa få in det i ögon & luftvägar.. Allergiker har det nog inte lätt när häggblomningen är på topp. crazy.gif
Huggorm
CITAT (rooftops @ 25-06-2011, 12:11) *
Hägg är det träd, inom familjen rosväxter, vars blomning påminner om snöväder. Det kan bildas "snödrivor" liksom när det snöar. Igår var det hysteriskt tätt med denna sorts frö i luften. Fick båsa mig fram genom molnet, för att slippa få in det i ögon & luftvägar.. Allergiker har det nog inte lätt när häggblomningen är på topp. crazy.gif

Du måste bo ordentligt långt norrut om inte häggen blommat ut för länge sedan? Hur som helst blir det väll en del vita blomblad från hägg, men knappast någon pollen i luften eftersom den är insektspollinerad. Dessutom är det inte några frön som blåser omkring från häggen, eftersom den har små svarta bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon