Full version: Biobalans...
Unn
Såg att Änglamark har biobalans i sin plantjord nu. Tillverkat av någon slags svamp om jag fått rätt för mig? Är det så kanon som försäljningsargumenten säger? Jag gissar att några av er kanske har erfarenhet eller åsikter? Är det läge att testa på mina mjöldaggiga riddarsporrar?
Åsa, mälardalen zon 2
Visst verkar det som om Trichodermasvamparna i Biobalans har verkan mot svampsjukdomar men jag tror det mera fungerar i förebyggande syfte och är nog inget mirakelmedel. När man får svampsjukdomar som ex. mjöldagg på växter betyder det ofta att man placerat växten i helt fel förutsättningar och då får de lättare sjukdomar. +Det kan också vara så att man odlar sorter som inte är speciellt motståndskraftiga mot mjöldagg.

Riddarsporrar brukar gilla att ha det något fuktigare och de gillar inte alltför heta somrar det är därför de brukar bli extra fina i norra sverige.

Om du absolut vill behålla riddarsporrarna så kanske du ska testa att odla dem på något annat ställe ifall de brukar få mjöldagg på platsen där de står nu.
sophie
Hej
Jag fick ett tips att använda biobalans till mina rosor,temyntor,höstastrar m,m de som brukar få mjöldagg på sig,Enligt Anna var det bra att använda även i krukjorden dock väldans lite som en mer förebyggande och stärkande kur,Har börjat testa det i mina begonior eftersom en del av dessa får mjöldagg,,Vi får se om det hjälper..MVh As
Ingrid på Västkusten
Jag körde Biobalansrejcet et par år,, kom över en halv pall till ett megabra pris så jag biobalangserade hela trärgården men jag märke ingen skillnad alls tyvärr.
Däremot hjälpe det massor med att byta temyntesort :-)

Självklart kan man kjöra giftracet med men det kännsinte så befogat. I just mjöldaggsfallet är det en period i Augusti då de dyker upp obönhörligen.
Mjölk, atamon etc hemmedel skall visst hjälpa.
Och jag hoppas Änglamark har kommit tillrätta med de kvalitetsproblem de hade för ett par år sedan med sin ekologiska jord.

Hälsar Ingrid
sophie
Hej
Jag skulle nog ha sagt att jag köpte Biobalansen som den är och icke inblandad i jord-Kul att testa ifall det kan hjälpa ,,mvh as
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon