Hal
Jag är sedan några år husägare och än så länge en trädgårdsnovis.. Jag undrar nu bara varför mitt äppeträd (Transparante Blanche) ser ut som följer:

Barken är ljusfläckig och på vissa ställen (stammen och vid förgrening till en huvudgren) har barken lossnat och trädet ser väldigt torrt ut. Jag bor i Mellansverige och jorden är mycket väldränerad. Jag försöker bifoga albumbilder, om jag misslyckas så ligger dem i mitt album "Mitt äppelträd".

Tacksam för svar.

DSC_0145.JPG

DSC_0146.JPG

DSC_0147.JPG

DSC_0148.JPG
KURT
Det ser ut som ett tidigt stadium av fruktträdskräfta.
Hal
CITAT (KURT @ 19-05-2009, 10:23) *
Det ser ut som ett tidigt stadium av fruktträdskräfta.

Det vore ju trist med tanke på att angreppet sitter på själva stammen och inte på någon av grenarna. Är det någon som har en mer lovande analys :-) eller kanske någon behanlding/lösning på det hela.
Gossen Ruda
CITAT (Hal @ 19-05-2009, 10:28) *
Det vore ju trist med tanke på att angreppet sitter på själva stammen och inte på någon av grenarna. Är det någon som har en mer lovande analys :-) eller kanske någon behanlding/lösning på det hela.

Får nog hålla med Kurt. Den enda behandlingen som hjälper är total nedsågning tyvärr. Fast å andra sidan brukar träden klara sig länge även med kraftiga angrepp så gör inget så länge.
Jan af Lisö
Jag tycker att det ser ut som tämligen avancerad fruktträdskräfta !!!

Tycker också att total nedsågning och brännande av hela trädet är det bästa, trädet håller nog och sprider kräftsvampens sporer över hela område. Kolla gärna om de övriga träden hos grannarna är också kräftangrippna (vilket de med största sannolikhet är). Om så är fallet så låt trädet finnas så länge det levererar.

Om övriga träd i området ser friska ut, så tycker jag att total nedsågning och eldning är det bästa - sedan kan du plantera (inte i samma grop om inte all jord byts ut) någon äpplesort som har bra resistans mot kräfta, t.ex Säfstaholm om du gillar smaken.

Transparente Blanche är känd för att vara kräftkänslig.
Gossen Ruda
CITAT (Jan af Lisö @ 19-05-2009, 19:41) *
Jag tycker att det ser ut som tämligen avancerad fruktträdskräfta !!!

Tycker också att total nedsågning och brännande av hela trädet är det bästa, trädet håller nog och sprider kräftsvampens sporer över hela område. Kolla gärna om de övriga träden hos grannarna är också kräftangrippna (vilket de med största sannolikhet är). Om så är fallet så låt trädet finnas så länge det levererar.

Om övriga träd i området ser friska ut, så tycker jag att total nedsågning och eldning är det bästa - sedan kan du plantera (inte i samma grop om inte all jord byts ut) någon äpplesort som har bra resistans mot kräfta, t.ex Säfstaholm om du gillar smaken.

Transparente Blanche är känd för att vara kräftkänslig.

Jag har ett Gyllenkroks astrakan på landet som är rena kräftodlingen, är det kanske sommaräpplen som är känsliga? Ett Aroma alldeles intill är ej påverkat.
Jan af Lisö
Vissa sorter är känsliga, men man får tyvärr ingen information om det i plantskolorna. Och det är tyvärr många populära sorter som är det. Några exempel på kräftkänsliga äpplen (jag studerade bara äpplen som klarar sg i zin II):
- Åkerö
- Ingrid Marie
- James Grive
- Gul Richard
- TB
- Gravensteiner
- Cox Orange
- Ribston
- Peasgood Nonsuch
- Discovery
- Oranie

Började samla på denna information när jag skulle ympa nya sorter i mitt Säfstaholmsträd. Då hann jag redan ympa in TB, Oranie och Peasggod Nonsuch, men sen har jag valt bara icke kräftkänsliga sorter.
KURT
Det handlar ju väl så mycket om förhållandena där träden växer. Har man bra förhållanden med väldränerad mark och ger träden bra förhållanden i övrigt (inget gräs) är ju risken för kräfta mycket mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon