Full version: JORD, när och hur
Alexi
Hej alla i pallgrageklubben

Vi blir med hus slutet av sommar så nästa sommar kommer jag börja odla i pallkragar.
Tanken är att jag ska odla Potatis, morötter, rödbetor, sallad. Rädisor, sockerärter och lite ätbara blommor.

Har ägnat hela förmiddagen åt att läsa i pallkrage forumet. Har blivit så inspirerad och fått mycket ny kunskap. Dock finns det lite frågor jag inte riktigt fått svar på och hoppas det finns lite hjälpsamma själar som vill dela med sig av sin kunskap.

När ska jag fylla pallarna med jord? (Får pallarna redan i höst kanske det är bra om jorden får ligga till sig över vintern? )

Tänkte ha en pall med bara potatis. Vad för jordblndning ska jag använda till den? Läste att det inte ska vara för mycket gödsel för då blir det mest blast. Hur mycket är för mycket?

Läste att många bara fyller pallarna med kogödsel på påse utan att blanda ut med annan jord. Är det ngt mer än potatis man ska akta sig för att sätta direkt i kogödsel?

Hoppas ni kan hjälpa mig att få svar på mina funderingar.
//Alexi

Bassam
Tack för frågan

Du kan blanda kogödsel på påse med sand .

H:Bassam
Remglans
Ätbara blommor? Kan du ge några tips på vilka det finns?
MariaS
CITAT (Remglans @ 19-08-2009, 12:07) *
Ätbara blommor? Kan du ge några tips på vilka det finns?

TAgetes, ringblomma, lavendel, viol....
Bassam
Hej
Du ska blanda vanliga jord med naturliga gödsel + benmjöl eller blodmjöl.

OBS: NÄRING gör :

P bra till frukt .

K att flytta material från bladen till rötter.

N bra för grönskar.

H:Bassam
MariaS
Beroende på vad jag ska odla, använder jag lite olika jordar, men i grunden har jag alltid ko på påse. Sen kan jag blanda i sand eller plantjord. ( Sand för morötter, plantjord för sallat) För potatis blandar jag i både sand och plantjord.
officinalis
En jord blir inte bättre av att ligga bar, tvärt om. Så att jorden ska "ligga till sig" är ingen god idé. Fyll pallkragarna när de ska användas.
karinmaria
Just potatis är inte så lämpligt att ha i pallkrage. Du måste komma åt att kupa den och det är enklare på friland. men allt annat kan du odla i kragarna.
Håller med officinalis ovan att jord, gödsel mm lägger du i när det är dags att odla, inte i förväg.

Täckodling är bra. Gräsklipp gör att du tillför näring under tillväxtperioden.

Blanda gärna de olika grödorna i en och samma krage så kan du lura skadegörarna.
MariaS
JAg har odlat potatis i kragar i flera år nu. Går kalasfint! Inga problem med kupningen är det heller.
När jag har en krage som det odlats i ett år, så sjunker ju jordvolymen ihop lite. Potatis vill inte heller ha för näringsrik jord, så den gamla passar utmärkt.

Jag sätter potatisen ca 2/3 ner i jorden. När blasten kommit upp, så det normalt är dags att kupa, då häller jag istället på ytterligare en säck med plantjord. Vips så var potatisen kupad och klar. Nästa år odlas det baljväxter i den kragen istället och jorden är klar för sallader och liknande till året efter det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon