Full version: Hur får jag bort...
Vilja
...dessa fina blommor ur min gräsmatta?

De är som sagt fina men drar till sig massor med humlor och då vi har småbarn som springer barfota vill jag bli av med dem.

De ligger längs marken och kan bli ganska långa. Finns ÖVERALLT, tar på sommaren över hela gräsmattan. Försöker man dra upp dem följer oftast inte roten med.

Någon som vet vad de heter och hur jag gör för att bli av med dem?

Tack för svar!
GunnellF
Det är en Veronica, brukar kallas farmors glasögon - hos oss i alla fall. Att få bort dem ur gräsmattan? Jadu, handkraft skulle jag säja men det lär väl vara ett enormt jobb. Blomningen slutar ju efter ett tag, vet inte exakt hur länge de blommar, sen slipper ni även humlorna.
texxas
Har du provat t ex stroller ogräs? Brukar ge ett fint resultat.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (texxas @ 19-05-2009, 14:43) *
Har du provat t ex stroller ogräs? Brukar ge ett fint resultat.

Fast man får inte så bra resultat om man lägger ut det nära vissa växter man vill ha kvar ex. syren, rosor och liknande, det bör vara några meters säkerhetsavstånd till växter man vill ha kvar.

Humlor lär man väl få även om man tar död på veronikan, det finns väl andra blommor i trädgården som lockar till sig insekter. Hos mig är humlor välkomna, de är ju bra pollinerare. +Humlor är inte farliga, det är väl bättre att ungarna lär sig vad som gör ont och inte man kan ju inte ta bort allt de kan sticka eller skada sig på i livet, det hör väl till uppväxten att lära sig vad som är Ok och inte. (själv sprang jag runt morfars bikupor utan problem när jag växte upp, det finns farligare saker hemma än lite insekter förutsatt att man inte är superallergisk mot insektsbett)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon