manon
Jag kommer att investera i ett växthus denna sommar och tänkte därför testa att så tomater nästa år (ja, jag vet att jag är tidig med att ställa frågor wink.gif) och jag har läst på så mycket jag kan om detta. Men eftersom jag är total nybörjare på grönsakssådd - jag har dock sått blommor i omkring fem år så jag är inte helt grön inom området sådd - så har jag några frågor som jag skulle bli jätteglad om någon ville svara på. smile.gif

Och ja, det är nog ganska dumma frågor. blush.gif

1: Om jag har flera sorters tomater i mitt växthus och tar frön från dem, kommer de då att bli som moderplantan? (Under förutsättning att de inte är hybrider, så klart.)

2: Om jag sår tomater som ej är röda när de är mogna (jag tänker speciellt på gröna tomater nu), hur vet jag då när de är mogna? Finns det något knep?

Tack på förhand! smile.gif
Miro
Hej!
chansen är att dina frön blir resultatet av korsningar mellan två sorter, och då är det svårt att veta hur resultatet blir. Jag tror man kan sätta tex påsar över blomklasarna tills de satt frukt för att hindra att de korsas. Då kan det nog vara bra att "ruska" lite på blommorna så att pollen sprids inne i påsen.
manon
Tack för svaret! smile.gif
Tulipanaros
Många tomater, framför allt busktomater, är inte öppenpollinerade och då är sannolikheten stor att de frön du tar från dem är sortäkta (om du inte odlar F1-hybrider). Om du odlar öppenpollinerade tomater kan du också ta frön, men då riskerar du också korspollinering. Då kan du å andra sidan också selektera fram den bästa tomaten för ditt växthus (den tidigaste, godaste, vackraste etc.).

Gröna tomater byter liksom grön färg när de mognar. Och gula tomater blir ju.. ja, gula. Man brukar se när en tomat är mogen.
manon
Tack för hjälpen Tulipanaros! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon