Full version: Bra såjord
Christa
Jag är inte riktigt nöjd med såjorden jag använt. För mycket klumpar, för mycket torv och för lite näring. De senare kan bero på att den stått sedan förra året men jag minns inte riktigt om jag köpte den i vintras eller förra året.

Skulle vilja ha en som är mer genomsläpplig och har lite mer näring.
GunnellF
Alltså, såjord ska inte ha så mycket näring eftersom frön och småplantor ofta inte ska ha så mycket av den varan. Du kan däremot när du sår lägga ett lager med mer näringsrik jord i botten och ett lager såjord överst där du sår dina frön.

Annars tycker jag nog att såjord brukar vara bra, till ändamålet.
Christa
Jag vet att det inte skall ha så mycket näring men plantorna blir så bleka och växer så fruktansvärt sakta så det ser ut som om de fick för lite näring.

Jag har funderat på att lägga en mer näringsrik jord i botten men undrar hur det blir då när det är pop up boxar med underbevattning? Då sugs ju vattnet genom den näringsrika jorden.

Den jorden jag har innehåller så mycket klumpar så det är besvärligt att använda den.
Tulipanaros
Men plantorna ska ju inte heller växa i såjorden? Så fort de har fått ett karaktärsblad brukar jag flytta dem vidare. Eller menar du att de inte ens får ett karaktärsblad? Jag tycker också att såjorden brukar fungera bra (även om jag bara använder den till de kinkigaste fröna, resten funkar bra i riktig jord). Klumpar smular jag sönder.
Eva 33c
CITAT (Christa @ 19-05-2009, 17:20) *
Den jorden jag har innehåller så mycket klumpar så det är besvärligt att använda den.

Det låter inte som någon bra såjord, att det blir klumpar i den. Vad är det för märke? En av poängerna med såjord är ju att ska ska falla isär lätt. Dels så blir rotutveckling bra dels så går omskolningen lätt. Men kanske är inte såjord optimalt för sådd i pop-up-boxar? Där är väl tanken att man sår ett frö i varje "cell" för att slippa omskolning. Själv använder jag inte såna boxar alls. Kanske nån med erfarenhet på just det kan tipsa om bättre jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon