Modesty1971
Hej!
Är med trädgård sedan i höstas, och nu börjar det bli dags att plantera blommor i utomhuskrukorna. Vill därför ha tips på tåliga blommor och växter. Dvs sådana som kan tåla den svenska sommaren med sol och regn om vartannat. Gärna tips på lite olika varianter; som hängande, lite högre, och "vanliga blommor" .
GunnellF
I vilket läge ska plantorna stå - sol eller skugga?
Modesty1971
Det är sol på morgon/fm och sen skugga resten av dagen på altenen.
GunnellF
CITAT (Modesty1971 @ 19-05-2009, 15:12) *
Det är sol på morgon/fm och sen skugga resten av dagen på altenen.

Då borde Fuschia trivas, annars vill många sommarväxter ha soligt. Fuschia är lättskött och tål även blöta men inte så het sol. Det finns många olika varianter i olika färgvarianter, både upprättväxande och hängande.
grönögd
det finns ganska mkt som kan passa. men det är ju svårt att garantera för om det inte regnar på 2 veckor så måste man vattna och dom vill inte heller drunka i flera dagars skyfall men...

om jag vore du skulle ja satsa på en lite större kruka, bra jord med näring och gärna lecakulor i, och hål i botten så har växterna bra förutsättning!

sånt som jag upplever som tåligt för det läget är:
murgröna, pelargoner, njurvinda, afrikansk marguerit, buxbom, gräser mm mm
ingrids
Jag tycker den småblommiga petunian är tålig och blomvillig, likaledes småblommiga violer/penséer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon